Wat zijn mensen toch verschrikkelijk knap, slim, vaardig, vernuftig, ijverig, bedreven, vindingrijk, sterk, noest, doortastend en sterk.
De bouw van woonwijk Houthavenkade in Zaandam ging officieel september 2023 van start. Het project, een samenwerking tussen Porten Development en Ten Brinke, omvat zo’n 710 appartementen met 415 parkeerplaatsen (autoluw heet dat).
Nu en dan kijken we naar de ontwikkeling en elke keer staan we versteld. Het gaat razendsnel. De oplevering van het project is gepland voor medio 2026 en wij geloven dat ze op schema liggen.
Door: Merel Kan, Orkaan-archief, foto’s aangeleverd
Gewoon de auto's net als de woningen ook maar op elkaar stapelen met de heftruck.....probleem opgelost dacht ik zo.
Zit zo' n gemeenteraad nu te slapen of, zijn die ingehuurd door de projectontwikkelaar om daar zoveel mogelijk aan te verdienen?
Nogmaals uitgelegd wat hier gebeurt:
710 woningen betekent met twee keiharde werkers, 2 autos per woon eenheid.
Immers we kunnen niet allemaal om de hoek lopend ons werk bereiken, tenzij de buurt is gebouwd voor ambtenaren en raadsleden.
2 autos per woning betekent 1420 parkeerplaatsen. Dat betekent 1420-410= 1010 parkeerplaatsen te kort.
Dat leidt natuurlijk tot ruzie bij aankomst na je werk.
Indien je met het openbaar vervoer gaat, kan je beter op je werk blijven slapen. Dat werkt niet en is nog duurder dan de auto.
Waarom moet Zaanstad voor op lopen met het ontwikkelen van zgn 15 minuten ghettos?
Bevordert dat het levens geluk van de betreffende inwoners al dan niet met kinderen, of bepaalt Den Haag en Europa wat goed is voor Zaandam?
Tijd dat de bevolking nu in aktie komt en een groot NEE laat horen tegen deze globalistische meeloop cultuur.
Je had liever 400 parkeerplaatsen meer en 300 woningen minder gehad begrijp ik?
Mogen die 600 mensen die daardoor geen huis krijgen bij jou op de bank slapen?
Volgens mij wordt hier niet geklaagd dat er te veel gebouwd wordt.
Maar je hoeft volgens mij ook niet met z'n vijven met één berging te doen.
Eén parkeerplaats op één woning is al tekort.
Maar ja, geld regeert.
Zo is het Jan Gombert, en je hoeft geen rekenwonder te zijn om tot deze optelsom te komen.
Woonruimte levert gewoon meer op dan parkeerruimte.
Dus gewoon een verdienmodel.
Mensen moeten ergens wonen, dus dan maar de hoogte in.
Of het er echt leefbaarder op gaat worden durf ik toch betwijfelen.
ik tel er ook 8
8 kranen staan er...tenminste 5 februari tijdens het beton storten nog wel.
Kleine correctie wat betreft het aantal hijskranen, er staan er 8
Ik tel er ook 7......
Op de bovenste foto staat er twee op één lijn, zodat het er zeven lijken.
710 appartementen op een postzegel inclusief 415 parkeerplaatsen. Voor een normaal gezin onbetaalbaar en met een halve auto onhaalbaar. Je hoeft geen hogere economie gestudeerd te hebben om te begrijpen voor welke doelgroep er gebouwd wordt, expats en overloop uit Amsterdam.
En dat op een plek waar vroeger machines en apparaten gemaakt werden in in de werkplaatsen van Machinefabriek & Apparatenbouw Woestenburg en van de Meer.
In het bestemmingsplan (2020) Houthavenkade staat het volgende woonprogramma:
• 30% sociale huurwoningen, waarvan 20% met een oppervlakte tussen 30 m' en 36mZ
met een aanvangshuurprijs van maximaal de kwaliteitskortingsgrens (€ 424,44 prijspeil 2019). Verhuurder is Rochdale;
• 20% middel-dure huurwoningen, - 50%van de middel-dure huurwoningen zal een aanvangshuurprijs hebben tussen de € 711,- en € 790,- per maand met een minimale oppervlakte van 50 m2 GBO en/of een aanvangshuurprijs hebben van tussen de € 790,- en € 872,- per maand met een minimale oppervlakte van 60 m2 GBO. De andere 50%van de middel-dure huurwoningen zal een aanvangshuurprijs hebben
van maximaal € 971, -per maand met een minimale oppervlakte van 70 m2 GBO; met een instandhoudingstermijn van minimaal 15 jaar voor de doelgroep. Verhuurder is Bouwinvest;
. 50°/o woningen in de vrije sector, waarvan 40 koopwoningen.
En Tot en Beers volgens mij in een grijs verleden.