Vorige week plaatsten we project Guisweg in onze serie ‘Dit wordt geen nieuws in 2025’. En nu schrijven we erover. Ter verdediging: met ‘nieuws’ bedoelden we concrete stappen. Natuurlijk valt er rond het project genoeg te melden, ook dit jaar.
De Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen (WSD) heeft in een open brief aan het college namelijk scherpe kritiek geuit op het gebrek aan betrokkenheid en inspraakmogelijkheden van bewoners bij het Guiswegproject.
De werkgroep stelt dat inwoners van de direct betrokken wijken – waaronder Rooswijk, Westerkoog, Zaandijk, Koog aan de Zaan en indirect Westerwatering – onvoldoende zijn gehoord tijdens cruciale fasen van het project.
Snelkookpanfase
Volgens de WSD heeft het gemeentebestuur bewoners bewust buitengesloten, vooral in de zogenoemde snelkookpanfase waarin belangrijke beslissingen werden genomen. ‘De verslagen van besprekingen tonen aan dat betrokkenheid van bewoners expliciet als ‘niet gewenst’ werd bestempeld,’ stelt de werkgroep. Dit zou volgens de WSD zijn gedaan om eventuele weerstand te vermijden en het draagvlak voor de plannen niet in gevaar te brengen.
Gestuurd
De werkgroep heeft ook kritiek op de manier waarop focusgroepen zijn ingezet. In deze bijeenkomsten werd de optie voor een verdiept spoor van 800 meter – volgens de WSD de meest geschikte oplossing – vroegtijdig als ‘niet opportuun’ bestempeld. Hierdoor werd de inbreng van bewoners fundamenteel beperkt en zelfs gestuurd, stelt de werkgroep.
Oproep tot draagvlakonderzoek
De werkgroep roept het gemeentebestuur op om alsnog een draagvlakonderzoek uit te voeren onder de bewoners van de betrokken wijken. Ze pleiten daarbij voor actieve betrokkenheid van de WSD bij de uitvoering van dit onderzoek:
‘Het is essentieel dat de mening van de inwoners serieus wordt genomen, zeker bij een project van deze omvang en impact.’
De WSD verzoekt het college om binnen 21 dagen op de brief te reageren.
Door Merel Kan aan de hand van informatie uit de open brief van de Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen WSD. Afbeelding is screenshot uit video Vervoerregio.
Een spoor op pootjes geeft ook een (sociaal) veilige onderdoorgang voor fietsers en wandelaars. En auto's. ik kijk qua bouw en open structuur ( licht!!Zicht!!) naar de fly-over bij Provincialeweg/ Schildersbuurt. En dan natuurlijk alle sporen, geen halfbakken oplosding. Wat zou dat kosten? Je hoeft aan de rest van de verkeerssituatie niet te sleutelen. En Koog aan de Zaan houdt zijn afrit.
Ben ook benieuwd hoe station Zaandijk er dan uit gaat zien. Een kans om een mooie entree/ welkom/ visitekaartje voor de Schanstoerist te realiseren.
Oplosding is geen woordgrap maar een typefoutje
Mijn zorg blijft de bereikbaarheid (toekomstige isolatie) van Rooswijk, met name vanuit Wormerveer (omrijden) en voor fietsers het wegvallen van een sociaal veilige bovengrondse ingang naar Rooswijk.
Er is maar één goede oplossing, zoals hierboven al geschetst: een ondergronds spoor. Hou Rooswijk en omgeving leefbaar en bereikbaar!
helemaal mee eens!
Precies!
Heel goed dit! Zoals bij elk project in Zaanstad wordt de burger buitenspel gezet. Wellicht goed om de media in Hilversum eens te benaderen. Zo absurd dat er nooit wat veranderd!
Inspraak voor de bewoners heet toch geen enkele zin. Er zij meer malen bijeenkomsten geweest en daar zullen ook wel ideeën uit voort gekomen maar helaas.
Het gezeur bij de bobo's gebeurd helaas ondergronds. BEHALVE HET SPOOR, GA ZO DOOR.
Er is maar een manier spoor er ONDERDOOR en een rotonde in plaats van een kruising met verkeerslichten en een tunneltje voor de rijwielen.