Albert Heijn, het oer-Zaanse bedrijf met zo’n 15 winkels in de Zaanstreek, komt de laatste dagen vaker in het nieuws dan het bedrijf lief is. Na een terugroepactie eerder deze week van het product AH Zakje met blauwe bessen 1 kg (diepvries), is nu ook AH Andijvie 400 gram met TGT 19-01-2025 uit de schappen gehaald.

De blauwe bessen werden teruggeroepen vanwege een mogelijke besmetting met het hepatitis A-virus. Consumptie van de besmette bessen kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals koorts, buikpijn en geelzucht. Klanten werden daarom geadviseerd om de blauwe bessen terug te brengen naar de winkel.

Dit weekend werd bekend dat ook de andijvie met TGT 19-01-2025 (tenminste goed tot) uit voorzorg wordt teruggeroepen. Het product bevat een te hoog gehalte van het gewasbeschermingsmiddel tau-fluvalinaat. Bij overmatige consumptie kan dat leiden tot milde klachten, zoals hoofdpijn en misselijkheid. Mensen die de andijvie al hebben gekocht wordt geadviseerd die niet op te eten en terug te brengen naar de winkel om het aankoopbedrag vergoed te krijgen.

Albert Heijn geeft aan dat ze begrijpen dat de terugroepactie(s) vragen kunnen oproepen.

‘We begrijpen dat deze terugroepactie mogelijk vragen of zorgen oproept, vooral na de gebeurtenissen met de blauwe bessen uit de diepvries eerder deze week. Bij Albert Heijn staat de veiligheid van onze producten altijd op de eerste plaats. We willen benadrukken dat dergelijke terugroepacties uitzonderlijk zijn en bedoeld om de hoogste voedselveiligheidsstandaarden te waarborgen.’

Hoewel de terugroepacties niet goed zijn voor het imago van Albert Heijn, zijn ze niet de enige supermarkt met dit probleem. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft recentelijk ook waarschuwingen afgegeven voor producten van andere supermarkten. Zo riep Aldi klanten op om de kaas pesto dip en groene pesto terug te brengen, terwijl bij Vomar een paëlla mix uit de schappen werd gehaald. Jumbo waarschuwde voor mogelijk schadelijk kerriepoeder, en Lidl voor rundersaucijzen.

Door Redactie De Orkaan, met informatie van Albert Heijn en de NVWA.