Sinds de invoering van betaald parkeren in de Muziekbuurt is de parkeerdruk toegenomen. De straten waar je gratis mag staan zijn stampvol, wat leidt tot foutparkeren, terwijl de betaalde plekken grotendeels leeg blijven.
In een deel van de Muziekbuurt is sinds vorig jaar november betaald parkeren ingevoerd. Dit moest de parkeerdruk in de wijk verminderen. Wanneer je de buurt in rijdt, zie je inderdaad dat die straten vrijwel leeg zijn. Maar Orkaan-lezers melden dat het probleem helemaal niet is opgelost. De drukte is slechts verplaatst naar de straten waar je de auto gratis kwijt kan.
Hierboven: Lege straten waar je moet betalen, waaronder Opera.
‘Ik heb nooit problemen gehad met mijn auto voor m’n huis parkeren’, vertelt Ozan, inwoner van de muziekbuurt. ‘Maar sinds het invoeren van betaald parkeren staan alle straten waar je niks hoeft te betalen helemaal vol. Ik kan de auto niet meer voor de deur kwijt. Het geeft aan hoe de invoering van betaald parkeren onbedoeld kan leiden tot nieuwe problemen in de wijk’.
Een andere Orkaan-lezer vertelt:
‘De gemeente heeft met het installeren van betaald parkeren in het eerste gedeelte van de muziekbuurt ervoor gezorgd dat het probleem nog steeds niet is opgelost, maar dat de rest van de Muziekbuurt nu gebukt gaat onder de parkeer drukte.’
Foutparkeren
Parkeren in de directe omgeving van je woning wordt door beide buurtbewoners als onmogelijk verklaard. Om toch de auto voor de deur neer te zetten wordt er op de stoep geparkeerd.
Hierboven: Drukke, volle straten waar op de stoep geparkeerd wordt.
Een man in een zwarte Volkswagen is druk bezig een parkeerplek te zoeken. ‘Het is eigenlijk niet duidelijk waar je nu wel of niet moet betalen. Bij de Opera zie ik bijvoorbeeld geen paal staan om te betalen. En als ik verder de wijk in rijd, zie ik wat ze bedoelen met de drukte. Ik kan mijn auto nergens gratis kwijt.’
Gemeente
De klachten zijn inmiddels bekend bij de gemeente. De woordvoerder van verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA) vertelt:
‘Sinds de invoering van het betaald parkeren in een deel van de Muziekwijk en de Mandelabuurt is de parkeerdruk in de straten die daar net buiten liggen inderdaad groter geworden. Enkele bewoners hebben contact gezocht met de gemeente hierover. Wij zijn hierover in gesprek met deze bewoners. Wij doen er alles aan om zo snel als mogelijk ook daar betaald parkeren in te voeren, met inachtneming van alle benodigde procedures.’
Door Sascha Timmerman met informatie van Orkaan-lezers, woordvoerder Gerard Slegers en eerder nieuws op De Orkaan. De volledige namen van de Orkaan-lezers zijn bij ons bekend.
zelfs oplaad plaatsen worden gebruikt als parkeerplaats er word toch niet gehandhaaft.
Mijn vorige reactie was natuurlijk een absurt idee 🙂 Maar soms een: "zetje" om meer "out of the box" te denken. In sommige straten zie ik mogelijkheden door b.v. duidelijker parkeervakken te maken kan zo 10...15% extra parkeerruimte gecreëerd zonder dat daar mee oppervlakte voor nodig is. 2e puntje: is er wel eens onderzocht hoe mensen in Zaanstad naar hun werk, familie etc gaan? Openbaar vervoer is handig als je b.v. naar Amsterdam moet. Met 10 minuten ben je van station Zaandam op het CS in Amsterdam. Maar naar wat kleinere steden ben je zomaar 3 kwartier tot een uur langer onderweg dan met de auto. Tenminste als je daar al kunt komen.
Ze hadden belanghebbenden parkeren moet invoeren, dam was de gemeente van dit gezeur afgeweest.
Gewoon iedere bewoner met een auto een eigen parkeerkaart geven voor de wijk waar ze wonen en laten registreren voor de scanauto.
Maar het is weer graaien, dus de eigen burgers bestelen, wat de gemeente doet!
Het zal met het wan-parkeerbeleid van wethouder Slegers alleen maar erger worden komende jaren, wel veel woningen bouwen maar zonder parkeerplaats!
Er is ook belanghebbenden-parkeren in de wijk ingevoerd. Bewoners kunnen maximaal twee vergunningen aanvragen als ze geen parkeerplek op eigen terrein hebben, deze vergunning kost € 114,10 per jaar.
Mooi voorbeeld van wat er gebeurt als je een referendum houdt.(draagvlakonderzoek) zonde van het geld en moeite.Liever een goede visie op parkeerbeleid dat niet van politiek afhankelijk is.
Betaald parkeren is voor ons gunstig en bezoekersparkeren kost niet veel, de regeling is wel omslachtig en legt de last bij de verkeerde personen. Diegene die auto rijdt zou moeten betalen en niet de degene die bezoek ontvangt, zowel zakelijk als persoonlijk.
Lijkt me goed dat de gemeente Zaanstad zich eens beseft dat dit de gevolgen zijn van hun beleid. Een parkeerbeleid waar weinig gemeentes voor kiezen omdat ze weten dat dit beleid niet reeel is. Van achter het bureau, beetje met cijfertjes in de weer en gaan voor de hoogste opbrengst in de explotatie, mogelijk beinvloedt door de ontwikkelaars die zoveel mogelijk grond willen om te bouwen. Geen deskundigen vanuit de gemeente. Kortzichtig. Als de wijk gebouwd is, zijn de (te beperkte) parkeervoorzieningen een voldongen feit. Er komen wijken met veel te weinig parkeerpaatsen en spanningen in de wijk als gevolg. Wanneer beseft de gemeente Zaanstad een keer dat ze verkeerd bezig zijn?
Laten we efficiënt met de beschikbare ruimte omgaan. Een groot deel van de parkeerproblemen kunnen m.i. simpel opgelost worden. Bewoners met een voortuin worden verplicht die te asfalteren en op hun eigen erf daar hun 1 of 2 auto's te parkeren Daardoor ontstaat mogelijk 30% meer parkeer ruimte voor andere bewoners. Omdat die niet de luxe van een tuin kennen, krijgen die ter compensatie een parkeervergunning.
Het is toch wel opmerkelijk dat het altijd onder “links” geschoven wordt. Zet hier een rechts B&W en het zal geen haar beter zijn. Het heeft niks te maken met Links of Rechts; zoals Joke aan het begin al terecht aangeeft het heeft te maken met politici die niet naar haar burgers luisteren. Kijk naar de huidige politiek; allemaal rechtse partijen die alsnog de rekening bij de burger neerlegt. Laat je dus niet zo gek voor het karretje spannen
misschien een optie om de bewoners genoeg gratis parkeervergunningen te geven. Dan kunnen de thuiswonende (volwassenen) kinderen (die geen woning kunnen vinden) ook parkeren. Nu moeten mensen uit de betaald parkeren zone met meerdere auto's hun auto ergens anders parkeren.
De gemeente heeft dit probleem veroorzaakt door te weinig parkeerplaatsen en is nu met symptoom bestrijding bezig. (lijkt op zakken vullen)
De gemeente omarmt van alles om zijn burger te frustreren en vooral geld binnen te harken. Betaald parkeren heeft niets te maken met reguleren van parkeerdruk maar voor inkomsten voor linkse hobby's. Je zou in woonwijken geen betaald parkeren moeten willen hebben als roverheid en dat is makkelijk uitvoerbaar. Het centrum is betaalt parkeren en daar omheen een brede ring met blauwe zone en vergunningen. Daar buiten gratis parkeren want de automobilist draagt al 30.000.000.000 euris bij om de infra te bekostigen. Kijkende naar Amsterdam wordt daar al voor ongeveer 200 miljoen euris parkeergeld binnen geharkt. De vier grote steden harken ruim 750 miljoen binnen. Wie maakt ook alweer het leven duur ?
En er is nog meer slecht nieuws op komst.
Op dit moment behandelt de gemeenteraad de nieuwe parkeernota van het college van B&W.
Indien de nieuwe regels, die daarin opgenomen zijn, door de gemeenteraad aangenomen worden dan komen er nergens in Zaanstad nieuwe parkeerplaatsen bij.
Sterker nog: het college is voornemens bestaande parkeerplaatsen te verwijderen.
Dit alles onder het mom dat we in Zaanstad het STOMP principe omarmd hebben. In volgorde van belangrijkheid:
Stappen
Trappen
Openbaar Vervoer
Mobility as a service (deeltijdauto’s)
Privé auto
Parkeren van auto’s heeft volgens dit college dus helemaal geen prioriteit meer.
We gaan wandelen, doen alles op de fiets en maken gebruik van het OV (🤣).
Welterusten Zaanstad.
Besluitvorming hierover staat gepland tijdens de raadsvergadering eind februari.
Laatste nieuwe flat die nu opgeleverd wordt heeft maar 25 parkeerplekken beschikbaar voor bewoners onder de flat! Is echt goed over nagedacht door parteon
Zaanstad doet net alsof iedereen zomaar de fiets kan pakken. Maar ouderen kunnen dat vaak niet en het openbaar vervoer is een ramp.
in grote delen van Zaanstad rijdt helemaal gen bus. En als die er wel zou moeten rijden, dan is het volkomen onbetrouwbaar. Dus moet je wel een auto hebben en kan de gemeente je blijven afpersen.
En dan zal in de toekomst blijken dat steeds meer mensen eenzaam worden want parkeren is zo duur dat "even" bij (groot)ouders op bezoek gaan een drempel kan gaan worden, laat staan dat (klein)kinderen voor (groot)ouders gaan (ver)zorgen.
En niet te vergeten wie er, behalve de bewoners van de Zaanse helden enz., nog meer gratis willen parkeren: 1e) scholieren van het ROC. Er is daar een grote parkeergarage onder, maar daar mogen geen leerlingen parkeren. Die garage staat grotendeels leeg.
2e) Ook gemeente-ambtenaren weten deze plaatsen te vinden, hoewel de hoopvolle doch naïeve gedachte was dat iedereen met het openbaar vervoer zou komen. Met de gedachte: het gemeentehuis is toch prima met het openbaar vervoer te bereiken?
Dan heeft er nog een tijd een bord gestaan dat opriep om niet in de wijk te parkeren maar bij AH Ebbehout. De bedenker van dit bord moet toch wanhopig in het Goede der mensheid geloven en is wellicht dezelfde persoon van de onder punt 2 genoemde dwaalgedachte.
Het parkeer probleem in de muziek buurt is pas ontstaan nadat de gemeente toestond dat de appartementen Murano, Burano en de Zaanse Helden mochten bouwen zonder voldoende parkeerplaatsen. Sterker nog de gemeente heeft geld ontvangen van de ontwikkelaars als die niet aan de parkeerplaats norm voldeden en met dat geld zou de gemeente dan psrkeer voorzieningen regelen.
Er is geen oplossing en het wordt alleen maar heel veel erger. Kijk maar naar de huidige nieuwbouw waar veel en veel te kort plaatsen zijn.
Niet getreurd mensen, in maart 2026 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen (sarcastisch bedoeld).
Zo lang de helft van Zaanstad links blijft stemmen blijft je deze ellende houden...
partijen welke eens voor de werkende waren, zijn ook alleen maar bezig met boompjes groen enzovoort...
opheffen van betaald parkeren, men heeft geen besef wat dit met mensen doet, de stress die het oplevert, de beperking .
Veel mensen hebben het geld simpelweg niet, even op bezoek gaan bij familie en vrienden is over !
Het invoeren van betaald parkeren wordt door gemeenten vaak gepresenteerd als dé oplossing voor parkeerproblemen, maar de praktijk laat keer op keer zien dat het probleem daarmee slechts wordt verschoven en niet wordt opgelost. De situatie in de Muziekbuurt in Zaandam is hier een pijnlijk voorbeeld van. Zoals een bewoner treffend opmerkt: ‘De gemeente heeft met het installeren van betaald parkeren in het eerste gedeelte van de Muziekbuurt Zaandam ervoor gezorgd dat het probleem nog steeds niet is opgelost, maar dat de rest van de Muziekbuurt nu gebukt gaat onder de parkeeroverlast.’
In plaats van de parkeerdruk structureel aan te pakken, lijkt de gemeente een vicieuze cirkel te creëren. De reactie van wethouder Gerard Slegers (CDA) bevestigt dit alleen maar: ‘Sinds de invoering van het betaald parkeren in een deel van de Muziekwijk en de Mandelabuurt is de parkeerdruk in de straten die daar net buiten liggen inderdaad groter geworden.’ De "oplossing" van de gemeente? Betaald parkeren uitbreiden naar de omliggende straten. Dit is symptoombestrijding op z’n best en creëert een domino-effect dat blijft doorgaan.
Wat werkelijk nodig is, is niet het installeren van een financiële drempel, maar het daadwerkelijk creëren van meer parkeerplaatsen. Het idee dat simpelweg het betalen voor een plek de auto’s doet verdwijnen, is niet alleen naïef, maar ook oneerlijk tegenover bewoners die al jarenlang hun wijk zien veranderen in een chaotische zoektocht naar vrije plekken. De focus van de gemeente zou moeten liggen op structurele maatregelen, zoals:
- Het aanleggen van extra parkeerplaatsen, bijvoorbeeld in de vorm van parkeergarages of het slimmer inrichten van openbare ruimtes.
- Een integrale visie voor mobiliteit in de wijk/stad die rekening houdt met de behoeften van bewoners, bezoekers én ondernemers.
- Investeren in alternatieve vervoersmiddelen zoals deelauto's of goede fiets- en OV-voorzieningen, in plaats van het simpelweg verschuiven van problemen van straat naar straat.
Betaald parkeren is geen oplosmiddel. Het legt enkel de lasten bij de bewoners zonder daadwerkelijk een oplossing te bieden. Het wordt tijd dat de gemeente stopt met doen alsof haar neus bloedt en de echte problemen aanpakt door te investeren in meer parkeergelegenheid en duurzame alternatieven.
De gemeente zegt in het artikel dat ze in overleg met de bewoners is. Nou niet met de mensen die ik ken die hun bezwaar aan de gemeente kenbaar hebben gemaakt. De gemeente stuurt onderstaande algemene mail en daar moet je het maar mee doen terwijl je rondjes rijdt hopend op iemand die net weg gaat zodat je eindelijk je auto kwijt kan.
Antwoord gemeente Zaanstad:
Allereerst hartelijk dank voor uw bericht. We geven u via deze weg zo volledig mogelijk antwoord
op uw vraag.
Het besluit tot betaald parkeren in delen van de Muziekbuurt en Mandelabuurt is door het college
van B&W van de gemeente Zaanstad genomen na een draagvlakenquête onder bewoners. De
enquêtes en draagvlakmeting zijn uitgevoerd in de periode van 22 maart t/m 17 april 2023.
Het is helaas niet mogelijk om betaald parkeren in te voeren in de straten waar nee gestemd is.
Hier zou opnieuw geënquêteerd moeten worden, maar dat kan pas na 2025 vanwege de
bestaande planning.
Wat u wél kunt doen, is uw straat verenigen door handtekeningen te
verzamelen en duidelijke argumenten op papier te zetten. Hiermee kunnen wij de wethouder op de
hoogte stellen van de parkeerproblemen en eventueel vragen om de prioritering van dit gebied te
heroverwegen. Op die manier kunnen we proberen sneller tot een oplossing te komen.
Alleen de bewoners van de straten waar betaald parkeren wordt ingevoerd zullen een
parkeervergunning krijgen. De bewoners die niet in die straten wonen krijgen geen
parkeervergunning.
Het betaald parkeren is via diverse (online) gemeentekanalen gecommuniceerd en aangekondigd
en het nieuws heeft ook in kranten gestaan. Een recent nieuwsbericht over de invoering staat op
www.zaanstad.nl. Bewoners van de straten waar betaald parkeren ingevoerd wordt, ontvingen een
brief. De bewoners van buiten die straten niet. Deze bewoners hadden immers nee geantwoord op
de enquête.
Betaald parkeren in uw buurt geldt vanaf 1 november 2024, van maandag tot en met zaterdag
tussen 9.00 en 19.00 uur. Buiten deze tijden, en op zon- en feestdagen, is parkeren gratis. Het
gaat om specifieke straten binnen de Muziekbuurt en Mandelabuurt. Dit wordt aangegeven met
borden en parkeerautomaten. Mocht u nog vragen hebben, neem gerust contact op.
Met vriendelijke groet,
Mailbox Parkeren
Beste gemeente
U vergeet hier te melden dat een deel van de Wals deze enquete niet heeft ontvangen, dit is bekend bij jullie....,, en toch zitten wij met het parkeerprobleem....
Sinds de oplevering van de nieuwe flats aan de houtveldweg,is het een ellende met parkeren. En dan moet er nog een flinke hoeveelheid opgeleverd worden en gebouwd.
Het beleid om weinig parkeer plaatsen voor het aantal woningen te realiseren laat zich nu zien. Mensen met 2 auto’s per woning, plaatsen nu hun wagen in de straten en laten deze soms dagen staan. Ook parkeren er steeds meer bedrijfsbusjes bij ons in de buurt,vooral in de weekenden. Het gedachtegoed van de gemeente dat iedereen met het openbaar vervoer moet gaan is natuurlijk onmogelijk,omdat ook vele mensen afhankelijk zijn van hun auto, hetzij voor het werk dan wel dat zij b.v naar het ziekenhuis moeten.
Ik vraag mijzelf wel eens af waar onze ambtenaren wonen,waarschijnlijk niet in de Zaandam.
Dat is precies waar het de gemeente om gaat, betaald parkeren invoeren in een deel van een wijk dan verschuift de parkeerdruk en kun je daar ook weer betaald parkeren invoeren. Ze beloven het op te lossen voor je als je als wijk klaagt maar het gaat ze er alleen maar om, om geld te kunnen innen middels betaald parkeren. Mensen trappen er met open ogen in, ze doen het zo slim bij de gemeente maar het draait alleen maar om geld.
Zou Zaanstad hiernaar misschien weer een duur onderzoek moeten laten uitvoeren? Je moet die nieuw te innen parkeergelden tenslotte wel aan iets "nuttigs" uitgeven, toch?
Volledig mee eens Joke. Maar ook in die zin niet gek voor een gemeente die onder curatele staat en heel veel geld nodig heeft. Daarnaast heeft gemeente Zaanstad iedere keer laten zien dat burgerparticipatie NIET gewaardeerd wordt. Met andere woorden: wij zijn de pinautomaat van de gemeente
Goh, je zou t niet verwachten....
volgende deel van de wijk "parkeren reguleren"
ofwel iedereen aan de parkevergunning...
Ook Aris van Broekweg, zo veel parkeerdruk...volgens de gemeente... nu staat de straat al 2 jaar volledig leeg... staan er 2 dure betaalautomaten, en rijden ze met de camera er op 3 keer par dag door de straat...
voor Jan met de korte achternaam....
Dit is het parkeerbeleid wat men ook gaat uitrollen richting Assendelft en Krommenie.... onder het mom van overlast geld binnen harken...
Klopt helemaal Jan, klopt als een bus en weet je wat het ergste is, partijen die zeggen dat ze gaan luisteren naar de inwoners en opkomen voor de belangen van de inwoners doen er met droge ogen aan mee
Lijkt wel een kopie van de landelijke partijen/politiek. Of is het anders om...