We mogen er wel bij zijn op 28 juni 2025 maar we blijven thuis. Marketing Zaanstreek – een volle dochter van de gemeente – zette de inschrijving voor De Zaanse Regenboog Parade open en publiceerde meteen even de ‘huisregels’. Met Noord-Koreaanse voorwaarden voor de pers.

Een gezellig schoolreisje wordt het sowieso niet: deelnemers mogen alleen solidariteit aan de lhbtiqa+ gemeenschap uitdragen, de organisatie mag ‘ongewenste uitingen op spandoeken en borden verwijderen’ of zelfs hele groepen of individuen uitsluiten bij deze ‘liefdevolle omarming van diversiteit’, megafoons (behalve van de organisatie zelf) zijn verboden, alleen sponsoren mogen reclame maken, en als klap op de vuurpijl:

‘Tijdens de Parade moet de pers als zodanig duidelijk kenbaar zijn.’

Daar moesten we even over nadenken. We mochten alleen de Parade coveren als we duidelijk herkenbaar zijn. Hoe dan? Een openbaar merkteken op onze jas naaien? En waarom moeten we herkenbaar zijn? Gaat Marketing Zaanstreek ons stalken? Controleren of we doen wat ze willen? Achteraf een cadeautje of een dreigbrief sturen?

Afgezien van het feit dat de Parade zich op de openbare weg afspeelt en dat Marketing Zaanstreek noch de gemeente enig recht heeft om wie dan ook te verplichten daar een openbaar merkteken te dragen of mensen überhaupt te toegang te ontzeggen, vinden we het nogal stompzinnig om een maatregel te treffen om de persvrijheid te beperken, vooral tijdens een feestje waar iedereen ‘zich welkom en veilig mag voelen om zichzelf te zijn’.

De Orkaan doet hier niet aan mee, het wordt vast wel een erg ‘liefdevolle omarming van diversiteit’ zonder ons.

Door Piet Bakker. Hier de Huisregels.