Cacaoverwerker JS Cocoa overweegt naar bedrijventerrein Hoogtij te verhuizen. In dat geval komt er ruimte vrij langs de Diederik Sonoyweg bij De Poel voor woningbouw.
Zaanstad streeft naar een bouwvolume van 32.000 à 36.000 BVO (bruto vloeroppervlakte), wat waarschijnlijk neerkomt op 300 à 400 woningen. Er komen ‘centrale parkeerplaatsen’ en per woning komt er 14 m2 openbaar groen. Meer dan de helft van de woningen moet ‘betaalbaar’ zijn (waaronder 30 procent sociale huur). De rest is vrije sector (onbetaalbaar?).
De buurt is inmiddels op de hoogte gebracht van de plannen. Er wordt gedacht aan verschillende soorten woningen: rijtjes, ‘klein Haaldersbroek’, appartementengebouwen en waterwoningen. Er zijn complexen van 9, 12 en 25 meter hoog gepland.
Jan en Piet Schoemaker begonnen Jan Schoemaker Cacao in 1923. In 1984 werd de fabriek verkocht aan Daan Reitsma (40) en Pieter Schulting (44). JS Cocoa is de enige Zaanse cacao-producent die nog in Nederlandse handen is. Schoemaker staat op plek 76 in ons overzicht van oudste Zaanse bedrijven.
Je ziet het bedrijf eigenlijk alleen als je met de fiets via de Diederik Sonoyweg naar Haaldersbroek gaat (of omgekeerd). Het zit vlak voor het paadje naar Haaldersbroek. Voor de productie gebruikt JS cacao-afval en B-keus cacao uit Ghana. Op de plek van het bedrijf stond vroeger molen het Zwarte Kalf. (In juli 2023 werd de directie door de Volkskrant geïnterviewd: ze gingen niet naar Hoogtij verhuizen zeiden ze.
Door Piet Bakker op basis van documenten van Raadsinformatiesysteem van Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Afbeelding boven van Google Streeview (vanaf ’t Kalf).
300 à 400 woningen. Om een woning te kunnen financieren moet je minstens al beide werken. Werk is veelal reizen naar het werk dus daar is weer een auto voor nodig.
"Er komen ‘centrale parkeerplaatsen’ en per woning komt er 14 m2 openbaar groen"
Je kan daar de donder op zeggen; achteraf zeggen dat er toch te weinig parkeerplekken zijn.
Gevolg is betaald parkeren of (men kan een parkeerplaats kopen maar dat is nog niet bekend). Bewoners die dat niet willen, parkeren hun auto op het Kalf. Daar parkeeroverlast en vervolgens daar ook betaald parkeren.
Aan de Paltrokstraat moet men nog beginnen met bouwen. Parkeerplaats kan je erbij kopen. Parkeeroverlast in de omgeving en hup betaald parkeren. Nieuwbouw in Westerwatering is hier een mooi voorbeeld van.
Ik heb Gemeente Zaandstad ooit gewezen op het gebruik van het woord 'betaalbaar' met betrekking tot woningen en woningbouw, de tekst zou worden aangepast bij de bijlage op Instagram en andere social media kanalen omdat dit een scheef beeld schetst.
Echter nu een jaar of 2 verder is het gebruik van 'betaalbaar' een steeds prominentere plek gaan krijgen op alle nieuwbouw projecten in Zaanstad.
Klein voorbeeld dat ik zo kan geven is het nieuwbouw project langs de Paltrokstraat, schuin tegenover Garage Paltrok.
Een arbeiderswijk met hard werkende degelijke mensen die fijn zijn in de omgang en saamhorigheid worden de stad/buurt/wijk uitgejaagd zoals we dat hebben gezien in Amsterdam en Rotterdam.
"Betaalbaar" -- Voor wie dan? Expats? Crimineel vastgoed investeerders die nu al actief zijn in de Westzijde? Starters met rijke ouders?
Of mijn persoonlijke favoriet van Hugo de Jonge; "Mensen met een rijke vriend of vriendin".
Zaanstad heeft weer een veel te grote mond, laten ze eerst het terrein langs de prvincialeweg thv Verkade maar eens vol bouwen en niet te vergeten het Kan palen terrein