De busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering gaat zeker niet open in 2025. Maar Zaanstad verwacht wel duidelijkheid over de natuurvergunning die nodig is voor de 24-uurs openstelling.
In 2025 denkt Zaanstad dat ze de natuurvergunning van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord krijgt, dat ze kan beginnen met de planologische procedure, dat er een besluit van B&W over de ontwerpwijziging komt en dat de gemeenteraad het omgevingsplan vaststelt. Aldus de tekst op de projectsite van Zaanstad.
Als dat lukt, wordt in 2026 het werk aanbesteed en is in 2027 de ‘realisatie en oplevering’. Op andere momenten is Zaanstad ook uitgegaan van een planning met de oplevering in 2028.
Als dat lukt. De voortekeningen zijn niet allemaal even gunstig. Het project wordt gekenmerkt door uitstel. In juni 2024 weigerde de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord de vergunning voor het openstellen van busbrug ‘op grond van artikel 2.7, tweede lid van de Wet natuurbescherming’. En dat artikel gaat over ‘significante gevolgen’ voor Natura 2000-gebieden.
Stikstofruimte
Maar nieuws wordt het in ieder geval: hetzij doordat de natuurvergunning wordt verstrekt, hetzij doordat die wordt geweigerd. En dan is er opnieuw uitstel.
De strategie van Zaanstad om de natuurvergunning te krijgen is het aankopen van stikstofruimte bij boeren om de uitstoot van de busbrug te compenseren. De gemeente zei in 2024 daarover in onderhandeling te zijn.
Ook nieuws wordt Zaanstad het voor elkaar krijgt om de busbrug alleen open te stellen voor elektrische auto’s van inwoners van beide wijken. Dat plan werd in oktober 2024 gelanceerd maar of het lukt is nog niet duidelijk.
De busbrug werd in 1990 aangelegd. Vanaf het begin is er strijd over volledige openstelling. Op de foto boven uit 1996: ‘Protest van bewoners uit Westerkoog tegen openstelling van busbrug de Binding tussen Westerwatering en Westerkoog. Links, achter het spandoek, de heren Jan Lohmeijer (l) en Wim Jonker (r).’
Door Piet Bakker. Bronnen: projectsite Busburg De Binding van Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto Ronald Goedheer, Noord-Hollands Dagblad Krantencollectie (Gemeentearchief Zaanstad)
Berekeningen hebben aangetoond dat het omrijden net zoveel uitstoot geeft als de korte kilometers die zullen worden afgelegd als de brug tijdens de spits opengaat. Opgemerkt hierbij: deze resultaten zijn van 2017, inmiddels is er veel nieuwbouw bijgekomen.
Overigens wordt de auto in Neserland gemiddeld meer gebruikt voor korte afstanden (minder dan 7,5km) dan voor lange afstanden. Een koude motor is heel vervuilend. Voordat de motor warm is ben je 15-20 km verder.
Ik vraag me wel eens af waar de bewoners van Westerwatering in de jaren '90 met hun bezwaren waren toen de 'weg binnendoor' in Westerkoog werd bebouwd en in 2024 besloten is dat er nieuwbouw komt aan 'de weg binnendoor'.
De weg binnendoor lijkt nu uit den boze.
De brug is 85%/etmaal open. Blijft het feit dat de bewoners van Westerwatering al jaren door wanbeleid aan het lijntje worden gehouden én dat bewoners van beide wijken tegen elkaar worden uitgespeeld. Dát moeten we niet willen!
kilometers omrijden geeft geen uit stoot zeker
Dan lekker gaan fietsen en het OV pakken.
Hoeveel decennia moet deze saga nog duren? Gewoon niet openstellen, wat is daar moeilijk aan.
Lekker dichthouden die busbrug. Voegt alleen maar extra drukte, onveiligheid en uitstoot toe voor de mensen in Westerkoog.
Natuurlijk ..nu extra drukte , onveiligheid en extra uitstoot ergens anders , maar niet bij Ferd in zijn achtertuin .
Mijn achtertuin staat hier compleet los van, dank voor je aanname.
Deze bewoners staan aan de kant van Westerwatering.
Ik neem dus aan dat het bewoners uit Westerwatering zijn en dat zij tegen openstelling zijn..
Precies andersom.
kilometers omrijden geeft geen uit stoot zeket