In de gemeenteraad van Zaanstad kunnen partijen het niet met elkaar eens worden over het parkeerbeleid. In de voorgestelde Parkeervisie wordt de rol van de auto ingeperkt. Links heeft daar wel oren naar, maar van de rechterkant krijgt de Parkeervisie weinig applaus.
De meningsverschillen over de nieuwe Parkeervisie zijn groot. GroenLinks is uitermate positief over de nieuwe visie, maar Marianne de Boer (Lokaal Zaans) zei zich ervoor te schamen en wanhopig te worden.
De coalitiepartijen, die een sleutelrol gaan spelen in de besluitvorming over de Parkeervisie, liggen iets minder ver uit elkaar, maar ook daar zijn de links-rechts-verschillen duidelijk. De POV zegt balans te missen in de visie. ‘Dit is een groene droom die ver van de praktijk ligt’, zegt Nino Keijser.
Coalitiepartner VVD zegt nog wel het een en ander te willen wijzigen. ‘De auto lijkt in deze visie in het verdomhoekje te zitten’, zegt Casper Davelaar. Het CDA zegt veiligheid als prioriteit te zien in de visie en vindt dat die in het gedrang komt met deze parkeervisie.
De PvdA is positiever over de visie. ‘Wij zien een evenwichtige verdeling van de ruimte terugkomen in deze Parkeervisie’, aldus Geert Rijken.
Duurzaamheid
De openbare ruimte in Zaanstad is schaars. De gemeente moet puzzelen over hoe ze in tijden van een groeiend Zaanstad het parkeren organiseren. In de nieuwe Parkeervisie wordt bewust gekozen om autogebruik terug te dringen en daarmee ook het aantal parkeerplekken niet ongebreideld te laten groeien, ondanks de verwachte groei van de gemeente naar 200 duizend inwoners in 2040.
GroenLinks en D66 staan positief tegenover de visie. Uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen zou autogebruik stimuleren, en dat staat haaks op de ambities om de CO2-uitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.
OV
In de visie wordt ingezet op het stimuleren van andere vervoersmiddelen dan de auto, zoals de fiets en het OV. Wat betreft de PVV kunnen we nu nog niet rekenen op die laatste optie. ‘In Amsterdam vertrekt er elke paar minuten een tram of metro die je overal naartoe brengt. Hier hebben we een EBS-bus, als je mazzel hebt’, aldus Menno Barends. Zijn partij is het absoluut niet eens met alle punten uit de visie en gaat daarom ook een aantal amendementen indienen.
Daarin wordt de PVV gesterkt door Lokaal Zaans, die de Parkeervisie het liefst gelijk terug naar de tekentafel stuurt. Fractieleider Marianne de Boer:
‘Deze Parkeernota is zo slecht en zo onrealistisch, dat ik mij ervoor schaam om deel uit te maken van de gemeenteraad. Het tekort aan parkeerplaatsen zorgt nu al voor chaos, ruzie en sociale ontwrichting, en dan willen we de parkeernorm ook nog een verlagen’.
In haar betoog tegen de Parkeervisie zei De Boer dat ze om haar heen, op social media en in de reacties onder artikelen op De Orkaan begreep dat de meerderheid van de inwoners tegen de Parkeervisie zou zijn. Natascha Stroo (GL) en Marilou Hulsthoff (SP) vroegen zich af of social media wel de juiste bron zijn voor dit soort informatie. ‘Ik zou niet aan social media gaan refereren, zeker in deze tijd’, stelde Stroo.
Compromissen
Wethouder Gerard Slegers (CDA), met parkeren in zijn portefeuille, ziet dat er grote verschillen zitten tussen de standpunten binnen gemeente Zaanstad over de Parkeervisie. Maar hij heeft nog hoop. ‘We zullen tot compromissen moeten komen’, stelde hij dan ook.
Of Zaanstad met de Parkeervisie een balans kan vinden tussen de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid wordt een klus. Gezien de grote tegenstelling in de gemeenteraad wordt dat lastig.
Omdat de discussie in het Zaanstad Beraad niet in drie uur kon worden afgerond volgt er nog een extra vergadering van het Beraad over het voorstel. De volgende stap is het behandelen van (en stemmen over) de Visie in de gemeenteraad. En daar zullen ongetwijfeld een groot aantal moties en amendementen worden ingediend. Ook dat belooft weer een lange avond te worden.
Door Jelmer de Vries op basis van het Zaanstad Beraad van 9 januari. De nieuwe Parkeervisie kan je hier downloaden. Foto: De Orkaan (parkeer-‘oplossing’ bij Houthavenkade in Zaandam: het massaal en permanent negeren van het parkeerverbod).
Marianne de Boer legt haar oor te luisteren bij de mensen op straat en dat draagt ze uit binnen de gemeenteraad. In tegenstelling van sommige partijen die niet doen wat ze beloven tijdens de verkeizingen. Lokaal Zaans is er niet alleen voor Zaandam, maar ook voor de overige dorpen binnen Zaanstad, en dat zal ze ook uitdragen tijdens de GR2026.
Om een huis te bemachtigen in Zaandam moeten twee verdieners meer dan 100.000 euro met elkaar verdienen.
Die mensen kunnen niet allemaal om de hoek in het gemeentehuis werken of bij een liefdadigheidsinstelling.
Je bent hoe dan ook op een auto aangewezen, waarvan het bezit op fiscale wijze reeds wordt ontmoedigd.
Door dit woke beleid, meestal gesteund door de hieronder veel genoemde partijen en door geen enkel wetenschappelijk argument onderbouwd, anders dan dat ze achter elkaar en de EU aanhollen, zal leiden tot de zgn 5 minuten ghettos, waarbij geen enkele ruimte meer is voor spelende kinderen bv.
Zelfs de zon kan niet meer doordringen, omdat de meeste hoogbouw zo dicht op elkaar staat.( ten westen van het station bv)
Het is bovendien volkomen in strijd met de woning( bouw) wet uit de vorige eeuw.
Zaanstad zal niet alleen auto luw worden, maar ook het publiek zal hier straks niet meer dood gevonden willen worden.
Ook de middenstand zal verdwijnen in de stad zelf.
Iedereen vlucht naar omringende gezellige steden met leuke winkelcentra in de omgeving.
De enige juiste opmerking hieronder is van mw.De Boer, kennelijk iemand die wel met twee benen in de maatschappij staat en die een partij aanvoert, die niet links of rechts is, maar gewoon het belang van de bevolking dient en die van de middenstand.
Ik zou zeggen, gemeenteraadsleden, die voor een dergelijk onrealistisch beleid stemmen, ga er lekker zelf wonen.
Ga lekker op je fiets door de regen en de storm vooral als je wat ouder bent.
Waarom horen wij in deze dan niets van de POV die zegt voor ouderen en veiligheid op te komen?
Het ouderwetse linkse beleid was altijd gebaseerd op afgunst en tegenwerken van vooruit gang.
De afgelopen decennia hebben laten zien waartoe dat heeft geleid.
Zaanstad, verlaag de grondprijs, maak bouwen van ondergrondse parkeergarages mogelijk en streef naar betaalbare woningen, ook via de woning bouw verenigingen.
College van Zaanstad denkt dat ze alleen uit Zaandam bestaat. In Zaandam kan je nog wel eens een knappe bus of treinverbinding verwachten als EBS zijn zaakjes eens op order krijgt. Buiten stedelijk Zaandam wordt er steeds meer bekrompen in buslijnen. Zonder auto kom je niet meer op je plaats van bestemming. Zaanstad wordt besmet met de grachtengordelgedachten van de hoofdstad. Alleen Zaanstad is geen stad maar gewoon een verzamelgemeente van 7 dorpen... met 1 dorp dat ALTIJD de boventoon voert... Zaandam.
Tja, dat komt er van als je links stemt!
Links stemmen zorgt alleen maar voor ellende maar helaas zien de notoire linksstemmers dat niet.
Het hele stikstof probleem is ons in Brussel door die blaaskaak van een Timmermans opgelegd en we zien de gevolgen van zijn wanbeleid, er wordt veel te weinig gebouwd en het duurt vaak heel lang voordat de vergunningen rond zijn!
Kom op Zaankanters, wordt bij de volgende verkiezingen wakker en laat links links liggen voordat Nederland helemaal onbetaalbaar wordt!
met dank aan GPT beter kan niet toch!!!
Er wordt in Zaanstad steeds vaker gesproken over het beleid om
Wat mogelijk is, zijn de vervangingskosten van dit systeem wat € 60.000. gaat kosten of meer
De vervangingen lijken vooral gericht te zijn op het creëren van een autoluw centrum van Zaandam, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam rondom het Centraal Station. De PvdA, GroenLinks, SP en andere partijen die dit steunen, willen een situatie waarin automobilisten niet meer gemakkelijk in het centrum kunnen komen. Dit beleid heeft echter ook gevolgen voor mensen en hulpdiensten ook als het probleem van het systeem opgelost is blijft het
In plaats van automobilisten meer te laten betalen voor hun vervoer zonder naar de rest kijken, zou het beter zijn om een evenwichtig beleid te ontwikkelen. Dit beleid zou zowel rekening houden met de behoeften van automobilisten als met die van mensen die het openbaar vervoer gebruiken of de fiets. Het huidige beleid lijkt echter te ver doorgeschoten zijn ook voor linkse PvdA GroenLinks sp stemmers Je spreekt ook over de risico's van een te rigide benadering van autovrij beleid, wat zou kunnen leiden tot ontevredenheid bij links achterban en bij linkse automobilist, mogelijk zelfs versterkt en daar door profiteert rechts of rechts radicaal populistische er van door benaderingen. om dat links er van weg kijkt en te radicaal is geworden voor de linkse automobilisten met deze visie beleids plannen net als in Amsterdam en tever doorgeschoten is er mee en Dit zou volgens jou wel kunnen Het lijkt erop dat je oproept voor een balans tussen duurzaamheid en auto en fiets, kosten, en de praktische behoeften van mensen wat haalbaar en realistisch is en normaal de vvd en pvv is dat niet bijvoorbeeld in dit geval waar de automobilisten nu alleen nog maar op uit kunnen gaan komen
'terwijl je ook pleit voor een linkse politiek die zowel de belangen van autogebruikers als de term van groene en duurzaamheid heel serieuze en serieuze en aanpakt en neemt. Het voor het idee van een nieuwe linkse partij die krachtige omgaat met de mobiliteitsbehoeften van de samenleving op een sociaal en links en realistisch en haalbaar manier als engen optie ziet en dat is namelijk linkse collectief een zelf bedachte partij ideeën en oplossingen met anderen ideologieën en visies
Het is duidelijk een dat je
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Als je als college een stuk aan de raad stuurt waar bijna 70 debat punten op volgen mag je concluderen dat het een slecht stuk is.
Het college kan/mag het niet terughalen maar de raad zou het per kerende post terg moeten sturen.
In Zaanstad is het ook het gevolg van rechts stemmen natuurlijk, de visie is van dit college dat net zo links als rechts is: VVD, POV en CDA (naast PvdA, ROSA en GL).
De Boer kwam over als een verwend kind. "Dan moeten we maar geen huizen bouwen als we geen parkeerplaatsen kunnen maken".
Ze raaskalt gewoon het bekende VVD geluid, Woningtekort in stand houden en verregaande liefde voor auto's. Zo blijven woningen lekker duur. VVD zelf dacht dat een boom naast een parkeerplaats "groen" is.
Denk is helemaal zielig. "Mensen die tegen auto's zijn hebben er zelf geen een. Ga eens in een auto, dan wil je niks anders meer".
Mensen hoeven geen auto te hebben als ze alles op de fiets kunnen. Mensen kunnen principes hebben, en nemen daarom geen auto. U heeft die overduidelijk niet.
"Elektrische fiets is duurder dan een gewone auto". Misschien moet je dan geen afgetrapte barrels kopen, meneer Denk.
ze zeiken allemaal op het OV, maar er gaan 4 sprinters per uur, in beide richtingen. Als je in Zaandam woont kun je helemaal je lol op bij de NS. Met de NS is niks mis in Zaanstad.
Het Israelische Egged Bus Service hebben ze zelf voor gekozen, in het verleden bakte die er al niks van, en das nu niet anders. Jullie hadden gewoon Connexxion moeten behouden.
Ik kan me totaal niet identificeren met rechts, altijd jammer dat die politieke voorkeur erop geplakt wordt maar goed ik ben zeker wel anti dit parkeerbeleid. Al die decennia dat ik hier woonde was er nooit een parkeerprobleem totdat de gemeente besloot te stoppen met parkeerplekken te ontwikkelen bij nieuwe woningen. Het is een gecreëerd probleem met als doel dat de burger extra moet gaan betalen voor de auto.
Dit artikel kwam ik echt net op het AD tegen. Waarschijnlijk zullen we dit meer gaan zien in de gemeente en dan met name Zaandam https://www.ad.nl/binnenland/deze-buurt-betegelt-massaal-de-voortuin-ja-kom-zeg-we-gaan-de-gemeente-niet-lopen-spekken~a09cf601/