Ernstige ongelukken zijn er nog niet gebeurd, maar dat lijkt vooral een kwestie van tijd. De rotonde aan de Leeghwaterweg in Zaandam is de toegang tot het parkeerterrein van de Zaanse Schans maar wordt ook gebruikt door honderden fietsers, waaronder veel leerlingen van het Michaëlcollege. En dat zorgt voor gevaarlijke situaties.
Bij deze rotonde hebben automobilisten voorrang. Dat wordt aangegeven door haaientanden op de weg. Maar uit een snelle observatie blijkt dat veel fietsers zich hier niet aan houden. Een leerling zegt hierover:
‘Niemand stopt daar toch, iedereen rijdt samen door, dan ga ik niet stoppen.’
Lars van Otterlo, docent aan het Michaëlcollege, bevestigt dit:
‘Het lastige is dat voertuigen voorrang hebben, maar veel fietsers, voornamelijk leerlingen, nemen deze voorrang toch. Daardoor ontstaan er gevaarlijke situaties.’
De onduidelijke situatie leidt niet alleen tot conflicten tussen automobilisten en fietsers, maar ook tot misverstanden. Automobilisten remmen vaak onverwacht, wat een kettingreactie veroorzaakt. Dit verhoogt het risico op ongelukken, zoals een leerling uitlegt:
‘Wij moeten eigenlijk voorrang geven, maar dat doet bijna niemand. Soms laten automobilisten ons uit beleefdheid voorgaan, maar dat maakt het lastiger om te bepalen wat je moet doen. Dat is soms best gevaarlijk.’
Conrector Ruud Stammers van het Michaëlcollege erkent de onveiligheid:
‘De onduidelijke voorrangssituatie zorgt ervoor dat mensen fouten maken. Bovendien maken de vele toeristen het extra ingewikkeld. Vooral buitenlandse toeristen hebben moeite met onze verkeersregels, wat soms gevaarlijke situaties oplevert.’
Richtlijnen
De school heeft meerdere keren contact gezocht met de gemeente en de provincie om de situatie aan te kaarten. De provincie geeft echter aan dat de rotonde voldoet aan de huidige richtlijnen en dat de situatie ‘duidelijk genoeg’ is. Volgens de provincie is het juist veiliger als fietsers geen voorrang hebben, omdat zij dan voorzichtiger zijn bij het oversteken.
De Fietsersbond is het daar niet mee eens. Zij pleiten ervoor om fietsers op deze rotonde voorrang te geven, net als bij andere rotondes binnen de bebouwde kom in Zaanstad:
‘Veel automobilisten geven fietsers toch al voorrang. Als dit structureel wordt, wordt het veiliger en duidelijker. Bovendien kan het verlagen van de maximumsnelheid op dit stuk weg bijdragen aan de veiligheid.’
De Fietsersbond stelt daarnaast voor om het hele stuk Leeghwaterweg tot aan het Michaëlcollege toe te voegen aan de bebouwde kom. Dit zou de maximumsnelheid verlagen naar 50 km/u en de verkeersveiligheid verbeteren. Ook wijzen ze op de CROW-richtlijnen, waarin staat dat de afstand tussen een rotonde en een vrijliggend fietspad minstens 10 meter moet zijn. Bij deze rotonde is die afstand slechts 6 meter, wat de situatie onduidelijk maakt.
Voorrang
De provincie zegt in gesprek te zijn met de gemeente Zaanstad over mogelijke oplossingen. Ze stellen dus dat de rotonde voldoet aan de richtlijnen, maar geven aan open te staan voor contact met belanghebbenden, zoals het Michaëlcollege en de Fietsersbond.
Docent Lars van Otterlo stelt ook voor om fietsers simpelweg voorrang te geven:
‘Je kunt de situatie heel eenvoudig oplossen door fietsers voorrang te verlenen. Dat gebeurt al in veel steden.’
De provincie blijft echter terughoudend. Ze verwijzen naar het onderscheid tussen wegen binnen en buiten de bebouwde kom en stellen dat veranderingen op provinciale wegen niet altijd wenselijk zijn vanwege hogere snelheden.
Ondanks de oproepen van het Michaëlcollege, de Fietsersbond en andere betrokkenen, blijft de situatie voorlopig ongewijzigd. Iedereen hoopt dat de provincie snel een maatregel neemt die de verkeersveiligheid bij de rotonde daadwerkelijk verbetert. Voordat er een ongeluk gebeurt.
Door Marijn Kerkhoven. Bronnen: Michaël College, Gemeente, Provincie Noord-Holland, Gemeente Zaanstad, Fietsersbond, Foto uit Google Streeview.
Natuurlijk moeten (puber/adolescente) fietsers zich ook aan de regels houden, hoe lastig ook. Maar los van het feit dat je als automobilist weet dat je bij een aanrijding met een fietser (de 'zwakkere partij' in het verkeer) weet dat je qua schuld toch vaak aan het kortste end trekt, is hier iets heel anders aan de hand. Namelijk dat het een NORMALE rotonde is (die dus aan de normen voldoet) in een ABNORMALE omgeving. Dat laatste is nl. dat er een paar honderdduizend auto's en bussen als toerist op weg naar de Zaanse Schans passeren die, bij het benaderen van de rotonde, automatisch gaan remmen omdat ze even geen idee hebben waar ze heen of in moeten. Ik rij hier bijna iedere dag langs en rijdend achter die Italiaan, Deen of Duitser kun je beter wat afstand houden want stoppen voor de rotonde, ook zonder fietsers, is de norm, helemaal wanneer er auto's op de oprit naar de Schans staan.
Waarom zouden we fietsers belonen voor hun gebrek aan manieren en kennis van de regels door ze voorrang te verlenen?
Wat veel beter zou werken is een agent die ingrijpt en de betreffende jongeren op de bon slingert. Goed voor de staatskas én heeft een grote opvoedkundige waarde voor de jeugd.
Waar komt dit verhaal nu vandaan, het is daar toch al jaren zo, is er wellicht per ongeluk een redactie lid langs gereden?
" Niemand stopt daar toch, iedereen rijdt samen door, dan ga ik niet stoppen "
Tja, dan blijft het dweilen met de kraan open.
Al zet je er slagbomen neer dan kruipen ze er nog onderdoor.
tja das het probleem in dit land we spreken regels af, zetten die op papier en zeggen dit zijn ze. Maar ja je bent jong en scholier en dan denk je snel deze regeles, net als meerdere, gelden niet voor mij. Als een ieder wat op let en misschien een bord overstekend wild, huh kinderen, wordt geplaatst wordt het vast weer veilig daar.🙂
Er staan alleen haaientanden op de weg, er staat minstens aan 1 kant geen bord dat aangeeft dat er voorrang verleend moet worden. Als er sneeuw ligt zijn de haaientanden niet te zien, daarom moet er ook een bord staan. En schuif de bebouwde kom gewoon 100 meter op naar het oosten, dan is het een rotonde binnen de bebouwde kom en hebben fietsers gewoon voorrang. Die rotonde bij Westzaan is ook zo een kreng van een ding voor fietsers.
Bij de Schans komen de auto's van de Schans van een parkeerplaats achter een slagboom vandaan, dit is wettelijk gezien een uitrit, automobilisten hebben nooit voorrang als ze uit een uitrit komen.
Vreemde situatie daar. Auto's die van een parkeerplaats komen hebben voorrang.
Fietsers op deze rotonde voorrang geven lijkt mij een goede opkossing.
Een les verkeersregels zou het probleem kunnen oplossen lijkt me? Aangezien de fietsers voorrang nemen zijn ze dus in overtreding en wordt een onveilige situatie niet veroorzaakt door overige verkeer maar door leerlingen die de regels niet toepasen. De regels zijn duidelijk lijkt me, borden en tekens op de weg. Niks onveiligs aan, gewoon de regels toepassen.
Da's gewoon een doorgaande weg, waarvandaan de geparkeerde auto's komen. Hoe dan ook moet je kijken naar haaientanden, stopstrepen of uitritkenmerken (niveauverschil), wanneer iemand van rechts aan komt rijden. Dat hele 'hij komt van een parkeerplaats' moet je gewoon vergeten.
Hert is inderdaad goed oppassen daar.
Maar Lars van Otterlo mag zijn leerlingen ook wel een beter opvoeden in het verkeer.
Van uit school zonder op te letten het fietspad op te rijden en dan de hele weg met zijn drieën het hele fietspad in gebruik nemen.
Het liefst met de telefoon in de hand.
Dus Lars doe hier wat aan.
Zoals het nu is is het veiliger dan andersom. Rotonde Kogerveld en bij het Mennistenerf is er wel voorrang voor de fietsers….maar is het levensgevaarlijk juist. Uit stilstand is het voor een personenauto wel te doen maar een vrachtwagen, touringcar/bus en bestelbus is het haast niet meer te overzien of er nog iets aan komt, mede door camara’s/sensoren op de voertuigen is er al een hoop ellende bespaard, stoplichten zou nog beter zijn.
Fijne dagen!!
Het gevaar bij het Mennistenerf wordt gevormd door de struiken, niet door de voorrangsregels.
Het verschil met de situatie bij het Michaëlcollege is dat dat, zoals in het artikel genoemd, buiten de bebouwde kom is.
(En 45 jaar terug stak bijna iedereen gelijk na de Julianabrug over om tegen de rijrichting in te fietsen, wat iets korter was dan bij ZVV over te steken, als scholier heb je minder oog voor het gevaar)