Iets later dan gepland, maar dat mag de pret niet drukken. De Coenbrug in de A8 wordt vanaf morgen – 20 januari 2025 – gerepareerd, nadat in mei 2021 ernstige schade aan de bewegende delen werd vastgesteld. Daarnaast is er goed nieuws voor de onderwonenden: er wordt iets gedaan aan de ‘boenkeboenk boenkeboenk’.
De brugklep, de draaiende delen van de brug, de bediening, besturing en aandrijving moeten allemaal worden gerepareerd. Sinds 2021 moeten schepen hoger dan 6,20 meter omvaren via de Nauernasche Vaart. In oktober werd aangekondigd dat de werkzaamheden voor 1 april 2025 afgerond zouden moeten zijn, omdat het vaarseizoen dan begint. Helaas is dat niet haalbaar. De nieuwe verwachting is begin juni 2025.
‘Innovatieve oplossing’
Op de website van Rijkswaterstaat laat Gohdar Masson, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord, enthousiast weten:
‘De innovatieve oplossing voor deze brug met een ongedempte stalen constructie is het aanbrengen van zogenaamde constrained layer dampers.’
Innovatie heeft dus, na jarenlange overlast, geleid tot een oplossing: de ‘constrained layer dampers’. Bij nader Orkaan-onderzoek blijkt dat deze techniek al sinds de tweede helft van de 20e eeuw wordt toegepast.
Masson legt verder uit:
‘Dit zijn stalen platen met bitumen die (…) tegen de liggers van de brug worden aangebracht. Hierdoor zal het geluid van het wegverkeer voor de omwonenden aanzienlijk verminderd worden.’
Wegverkeer
Het wegverkeer op de A8 zal, tenzij anders vermeld, weinig hinder ondervinden van de werkzaamheden. Er zijn echter wel nachtelijke afsluitingen op 27 en 28 januari en ergens in mei (daarover volgt communicatie).
Wij vonden dit filmpje nog over de innovatieve techniek:
Door: Merel Kan, met informatie van de Rijksoverheid, Wikipedia en uit het Orkaan-archief. En met dank aan Leyena van der Laan.
Ze moeten die kleppen van de brug gewoon vastlassen dan heeft niemand last van het geklepper!
De scheepvaart heeft in die 4 jaar dat de brug niet open kan allang een andere route gevonden!
Maar nu even serieus, voor de beroepsvaart is het een ramp, omvaren kost veel geld maar wanneer worden ze bij Rijkswaterstaat eens verstandig en zetten ze niet voor elk zeilbootje de brug open?
Er wordt gezegd dat de scheepvaart altijd voorrang heeft omdat het water er eerder was dan de brug maar dat was in een tijd dat er nauwelijks pleziervaart was.
Daarnaast kan het wel om de spoorbrug 2x per uur even open te zetten dus dat moet voor de Coenbrug ook lukken buiten de spits.
En als Jantje of Pietje zo nodig met zijn zeilbootje de brug wil passeren dan strijkt hij zijn mast maar want het is me afgelopen jaren wel opgevallen dat er meer zeilbootjes met gestreken mast door de Zaan voeren dus het kan wel!
Die honderden auto`s die steeds voor de geopende brug moeten wachten zorgen voor veel extra stik- en fijnstof!
Er wordt niet of nauwelijks gebouwd vanwege dat stikstofgezeur maar 1x de Coenbrug opentrekken zorgt voor meer stikstof dan een bouwplaats in een week of langer!
Helemaal mee eens .