Iets later dan gepland, maar dat mag de pret niet drukken. De Coenbrug in de A8 wordt vanaf 20 januari 2025 gerepareerd, nadat in mei 2021 ernstige schade aan de bewegende delen werd vastgesteld. Daarnaast is er goed nieuws voor de onderwonenden: er wordt iets gedaan aan de ‘boenkeboenk boenkeboenk’.
De brugklep, de draaiende delen van de brug, de bediening, besturing en aandrijving moeten allemaal worden gerepareerd. Sinds 2021 moeten schepen hoger dan 6,20 meter omvaren via de Nauernasche Vaart. In oktober werd aangekondigd dat de werkzaamheden voor 1 april 2025 afgerond zouden moeten zijn, omdat het vaarseizoen dan begint. Helaas is dat niet haalbaar. De nieuwe verwachting is begin juni 2025.
‘Innovatieve oplossing’
Op de website van Rijkswaterstaat laat Gohdar Masson, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord, enthousiast weten:
‘De innovatieve oplossing voor deze brug met een ongedempte stalen constructie is het aanbrengen van zogenaamde constrained layer dampers.’
Innovatie heeft dus, na jarenlange overlast, geleid tot een oplossing: de ‘constrained layer dampers’. Bij nader Orkaan-onderzoek blijkt dat deze techniek al sinds de tweede helft van de 20e eeuw wordt toegepast.
Masson legt verder uit:
‘Dit zijn stalen platen met bitumen die (…) tegen de liggers van de brug worden aangebracht. Hierdoor zal het geluid van het wegverkeer voor de omwonenden aanzienlijk verminderd worden.’
Wegverkeer
Het wegverkeer op de A8 zal, tenzij anders vermeld, weinig hinder ondervinden van de werkzaamheden. Er zijn echter wel nachtelijke afsluitingen op 27 en 28 januari en ergens in mei (daarover volgt communicatie).
Wij vonden dit filmpje nog over de innovatieve techniek:
Door: Merel Kan, met informatie van de Rijksoverheid, Wikipedia en uit het Orkaan-archief. En met dank aan Leyena van der Laan.
Mag ik vragen hoe je onlangs iemand in Hoofddorp moest ophalen? Ik neem aan dat je dat met de fiets deed...
Eigenlijk is het schandalig geweest dat er dwars door een dorp een snelweg is aangelegd. Dag in dag uit, en de afgelopen jaren ook nacht in nacht uit, raast het snelverkeer door het dorp heen. Met gemiddeld zo'n 100 km/uur denderen ze langs je voordeur. Continu herrie vergezeld van gifdampen, 24/7 .
Onlangs moest ik iemand ophalen in Hoofddorp. Aan de buitenkant van het dorp, op de parkeerplaats bij Mcdonalds. In de 10 minuten dat ik daar stond vlogen er welgeteld 6 vliegtuigen over, zo'n honderd meter boven m'n hoofd. Het is ronduit beangstigend.
Een gesprek is onmogelijk. En dat wordt geaccepteerd. Sterker nog, kritiek is ongewenst.
Net als in de Koog met de snelweg. Mond houden.
Ik kan me nog herinneren dat begin jaren 80 aan de ringweg in Amsterdam een basisschool zou worden gebouwd. Er volgden hevige protesten. Uitgerekend was dat de leerlingetjes vervuilde lucht zouden inademen, te vergelijken met het roken van 8 sigaretten per dag. De bouw is toen niet uitgevoerd. Ruim 15 jaar later is iets verderop alsnog een schooltje gebouwd, geen protesten.
In de Lindeboomschool heb ik nog een aantal jaren muziekles gegeven. De ramen moest ik altijd gesloten houden vanwege de herrie van het verkeer. Als de wind 'verkeerd' stond kwam de stank je lokaal binnen. De kinderen worden daar dagelijks aan blootgesteld, is het niet op school dan wel in hun woonwijk. In en in triest.
Wat is dat toch dat we zulke besluitvorming accepteren? Het gaat ten koste van onze gezondheid, rust en algemeen welzijn. En dus ook van onze kinderen.
Vreemd toch, we slaan op tilt als we het over roken hebben maar dit kan geen punt van discussie zijn.
Mond houden.