Als bezoekers van de Zaanse Schans daar gratis rond kunnen lopen, is de verkoop van all-in kaartjes verliesgevend. De kosten van de verkoop van Ticket Zaanse Schans die in juni werd geïntroduceerd wogen niet op tegen de opbrengsten van de kaartverkoop.
Van de bezoekers kocht slechts 20 procent een kaartje tijdens de pilot in juni en juli van dit jaar. De helft daarvan kocht het Ticket Zaanse Schans voor € 17,50. Andere bezoekers kwamen met andere soorten kaarten naar musea of molens. Toeristen die wel het Ticket Zaanse Schans kochten, bleven overigens wel langer dan gemiddeld op de Zaanse Schans. Om uit de kosten te komen bezochten ze meerdere attracties.
Geen levensvatbare optie
Wethouder Wessel Breunesse concludeert in de Raadsinformatiebrief over de pilot dat ‘een duurzaam exploitatiemodel gebaseerd op vrijwillige verkoop geen levensvatbare optie is gebleken’.
Daarmee is Zaanstad terug bij af. De gemeente heeft geld nodig voor onderhoud en beheer van de Zaanse Schans maar dat is dus niet op te halen met een speciale all-in kaart. De gemeente heft nu alleen een vermakelijkheden-belasting van 55 cent op kaartjes voor molens, musea en rondvaarten.
De totale kosten van de pilot zijn ruim € 1,1 miljoen. Door de tegenvallende inkomsten is er een verlies van zo’n € 700.000. Zaanstad staat garant voor de helft van dat bedrag: € 350.000.
Kaartverkoop-ondermijning
Dat zo weinig mensen een Ticket Zaanse Schans hebben gekocht komt voor een groot deel door acties van ondernemers op de Zaanse Schans, door Zaanstad aangeduid als ‘winkeliers’. Die hebben snel na invoering zichtbaar actie gevoerd om toeristen er nadrukkelijk op te wijzen dat de Zaanse Schans een vrij toegankelijk openbaar gebied was:
‘Dit gebeurde door middel van flyeren met hesjes vóór de ticketbooths, kaartverkoop-ondermijnende posters, het lanceren van een website zonder mededeling van de mogelijkheid van de aanschaf van de ticket Zaanse Schans, etc. Deze acties hebben zichtbaar de kaartverkoop belemmerd.’
Touroperators
Bezoekers die via een touroperator de Schans bezoeken waren al helemaal niet te porren voor het Ticket Zaanse Schans. Touroperator geven de voorkeur aan gratis bezoek: ‘om kosten te besparen zal het overgrote deel van de touroperators kiezen voor gratis laten betreden van de Zaanse Schans en enkel een rondje te maken langs het erfgoed en de musea in plaats van het te bezoeken.’
Dat brengt dus geen geld in het laatje (behalve voor de operator zelf uiteraard en voor de souvenirwinkels).
Touroperators die hun bezoekers per bus vervoeren, proberen ook vaak de parkeerkosten te ontlopen door op de reguliere bushalte vóór het parkeerterrein passagiers uit te laten stappen om de bus vervolgens een eind verderop te parkeren, ‘op deze manier wordt betaling voor parkeren op het terrein vermeden en een onveilige situatie gecreëerd’.
Drukte
Naast onderzoek naar een ‘businessmodel’ was ook inzicht in de verkeersstromen een doel van de pilot. Maar ook hier overheersen negatieve conclusies. Druktebeheersing ‘is slechts beperkt mogelijk binnen openbaar toegankelijk gebied’ aldus de gemeente. Bussen zorgen voor gevaarlijke situaties. In het algemeen is er ‘gebrekkige capaciteit om parkeren, in- en uitstappen en veiligheid van auto, bus, taxi en fiets in het gebied rondom de Zaanse Schans afdoende te faciliteren’.
Op sommige momenten is het gewoon te druk op de Zaanse Schans: ‘de beperkte ruimte op en rond de Zaanse Schans leidt tot potentieel gevaarlijke situaties voor bezoekers: tijdens de pilot werd in een groot deel van de weken het aantal van 100.000 bezoekers overschreden’. Dat is bijna het dubbele van wat ‘optimaal’ zou zijn op de Schans. Ook werden parkeerplaatsen voor bewoners en invaliden veelvuldig door taxi’s gebruikt als afzetplek.
Bezoekers vinden het zelf ook te druk: ‘gedurende de drukste periode op de Zaanse Schans (augustus) vond bijna de helft van de bezoekers het druk of te druk op de Zaanse Schans’.
Sluiproute
De Kalverringdijk is gevaarlijk en onoverzichtelijk, mede omdat deze als ‘sluiproute’ wordt gebruikt. Dat is een merkwaardige constatering: het fietspad is geen sluiproute maar de reguliere route van en naar Wormer.
In het eerste kwartaal van 2025 wordt ‘besluitvorming over een duurzaam exploitatiemodel Zaanse Schans’ verwacht door de gemeente.
Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiebrief plus bijlagen van de gemeente Zaanstad, informatie van pilot-organisatie. Foto boven: Fietsersbond Zaanstreek, foto onder: De Orkaan.
Het blijft toch een kinderlijke twist van enkelen waarbij de bewoners van Zaanstad als pinautomaat gebruikt worden.
zoveel bewoners van Zaanstad komen niet op de Schans hoor! 95% is buitenlands bezoek.
Oh dus de gemeente hoeft niets te betalen?
Misschien kan de gemeente Zaanstad het uitbetalen van een deel van de 350.000 euro garantie vermijden. Was de gemeente vooraf op de hoogte van deze bedragen?
Hier mijn voorstel.
In de wandelgangen van De Windmillcompagnie (voorheen vereniging De Zaansche Molen) gaat het jaarsalaris rond van de directeur nl. 127.000 euro. Dan is er nog een persoonlijke assistent, schatting 30.000 ? Ooit is er voor het kantoor een koffiezetmachine gekocht van 4000 euro, ze hebben blijkbaar een dure smaak, op marktplaats kun je met een beetje geluk daar de helft voor krijgen. Kijk nu heb ik al bijna de heft te pakken.
Nu nog even zoeken of je absurde geldsmijterijen kunt vinden bij De Zaanse Schans.
Gemeente laat de burger niet betalen voor zoveel mis-management.
Ex lid no 1914
onzin,wordt in belastingen meegewogen
Misschien beter eerst weten hoe het precies zit voordat u reageert. de Windmolencompagnie en vereniging De Zaansche Molen bestaan beide naast elkaar in een personele unie. de Windmolencompagnie is niet de opvolger van DZM.
beste medelezers:
een netto verlies ruim 700.000 was te voorzien
oplossing gemeentelijke belasting gewoon verhogen
dus de burger betaald toch de rekening
dat eerste werkt zeker wel daar er al een duurdere variant was van de all inn kaart maar toen hoirde je geen enkele ondernemer buiten de pilot om.Het niet slagen van de pilot komt hoofdzakeliijk door de vervelende samenwerking met de ondernemers.Zonder molen en museabezoek geen inkomsten voor hen nl.Dus overbodige actie's van hun kant! De touroperators gingen voot de pilot ook al voor gratis bezoek voor de foto's en daarna weer snel door naar Edam etc.Wat is de Orkaan toch een walgelijk nieuwsorgaan!
niet zozeer de Orkaan als wel de mensen die reageren zonder te weten hoe het zit.
Echt niet! de orkaan doet het goed Linda.
En is ook verre van walgelijk. Bijna alle reacties in het afgelopen jaar voorspelden de verliespost van ons bij elkaar gezette erfgoed.
Iedereen met een goed stel hersens wist dit dat het niet lukte mag ik meteen de orkaan mooie kerstdagen wensen en een nieuwsrijk jaar
Zoals het hier beschreven is komt die kaartverkoop op mij vrij louche over. Het informeren over de vrije toegankelijkheid "ondermijning" noemen al evenzeer en de Ringdijk een "sluiproute" noemen is belachelijk.
Mensen kaartjes laten kopen die veel te duur zijn voor het gebruik dat zij ervan maken en vervolgens constateren dat ze daardoor ook nog langer (te lang?) rondhangen, is bezopen.
Al met al een vrij onfris gebeuren.
Mooi hoor, al die dure onderzoeken die niks opleveren en waarvan je dat laatste al tevoren op je klompen kunt aanvoelen. Geld zat kennelijk. Moet je eigenlijk iets kunnen om hier bestuurder te worden?
ook de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt
wat een onzin! ik weet gelukkig beter als bevlogen vrijwilliger!
Toch wel klompen van de Zaanse Schans dan? ;)
het woordgebruik zal indicatief zijn voor de oplossingsrichting die de gemeente ziet.
conclusie: vrije toegang icm kaartje werkt niet.
framing: fietspad is onwenselijk
oplossing: hek eromheen en entree heffen is de enige levensvatbare toekomst.
nou die combi met gratis bezoek en verkoop all inn kaart werkt zeker wel weet ik als bevlogen vrijwilliger.
Heeft altijd al gewerkt nl zowel voor,tijdens als na de pilot.Wederom een slecht artikel van de Orkaan wat zeker niet op waarheid is berust.
De Orkaan quote uit de stukken van de gemeente zelf. Dat kan je De Orkaan niet kwalijk nemen.