Volgende week, op zondag 15 december, gaat de nieuwe NS dienstregeling in. Voor de Zaanstreek zijn alleen kleine wijzigingen bij de Intercity’s. Dat wil zeggen dat ze alleen in Zaandam merkbaar zijn. Wie verder reist, moet wel even de reisplanner gaan raadplegen (er rijden op veel trajecten meer treinen).
Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal rijdt de NS op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
Intercity’s tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal (stoppen in Zaandam) gaan volgens de NS weer elk kwartier rijden. Voor Zaandam lijkt dat volgens de treinplanner weinig uit te maken, daar stoppen de treinen nog steeds vier keer per uur (niet elk kwartier maar met tussenposes van 10 en 20 minuten).
De NS is opgetogen: ‘Een grote structuurwijziging waarmee we niet alleen inspelen op toekomstige reizigerswensen en nieuwe infrastructuur, maar ook meer treinen laten rijden dan in het topjaar 2019. Zo rijden we maar liefst 1600 extra treinen per week. Kortom, jouw reis wordt sneller, gemakkelijker en flexibeler!’
Op veel trajecten gaan dus meer treinen rijden, onder andere tussen Amsterdam en Schiphol en naar Brussel. Alle aanpassingen zijn bij de NS.nl te zien.
Door Piet Bakker op basis van NS-website. Foto: De Orkaan.
Ik mis ook dat de Sprinter over de Zaanlijn op maandag tot en met donderdag niet meer eindigt in Uitgeest maar doorrijdt tot Heerhugowaard. Dat is met iets van 20 minuten vanaf Krommenie toch een stuk sneller dan de route van Krommenie over Zaandam naar Alkmaar die mij vorige week ruim een uur kostte...
Dat is deze week tijdelijk vanwege werkzaamheden tussen Heerhugowaard en Hoorn. De sprinter vanuit Haarlem keert in Uitgeest
Ook de Hoornse lijn krijgt een upgrade. Iets veranderde reistijden en belangrijker, ook s’avonds elk half uur trein in beide richtingen.
En weer klopt er weinig van dit artikel. Maandag tm donderdag rijden de InterCity’s inderdaad in die 10/20 interval, maar vrijdag tm zondag gewoon in een nette halfuursdienst.
Treinserie 3000(Den Helder-Nijmegen)
Ma-zo 08/38 naar Amsterdam
Ma-zo 22/52 naar Den Helder
Treinserie 2700(Alkmaar-Amsterdam Centraal/Maastricht):
Ma-do 19/49 naar Amsterdam
Ma-do 12/42 naar Alkmaar
Vr-zo 24/54 naar Amsterdam
Vr-zo 06/36 naar Alkmaar
Ook rijdt de sprinters op vrijdag in de brede spits, net zoals het al was, in een nette kwartiersdienst
Treinserie 4000(Uitgeest - Rotterdam
Ma-zo 05/35 naar Amsterdam
Ma-zo 25/55 naar Uitgeest
Treinserie 7400(Uitgeest-Utrecht/Driebergen-Zeist)
Ma-do 24/54 naar Amsterdam
Vr 19/49 naar Amsterdam
Ma-do 05/35 naar Uitgeest
Vr 10/40
De sprinters rijden op vrijdag een nagenoeg perfecte halfuursdienst en de InterCity’s van vrijdag tm zondag in een scheve kwartiersdienst(16/14 verdeling)
Daarnaast gaat de Sprinter Hoorn - Hoofdddorp weer alle dagen en momenten van week 2x per uur rijden, waar dit nu in het weekend 1x per uur. Dus de mensen vanuit Kogerveld(Zaandam Noord eo) kunnen weer ieder half uur naar Amsterdam/Schiphol.
Ik snap het dat dienstregelingtabellen doorlezen veel moeite kost, maar zorg dan dat dit artikel klopt
Beste Stefan, zoals gebruikelijk snap je er weinig van en kan je kennelijk ook niet lezen. Die 'gemiste' uitgebreide dienstregeling op vrijdag staat gewoon in het stuk, en van de 'kwartierdiensten' merken reizigers in Zaandam niks omdat ze afwisselend 11 en 19 minuten wachten - dus niks kwartierdienst (en dat is wat we schrijven). Wij raden je aan eerst een artikel goed te lezen alvorens te reageren.
Van de kwartiersdiensten merken de mensen in Zaandam toch juist alles op vrijdag met beide treinsoorten en in het weekend met de InterCity’s. Die 11/19 verdeling is alleen van maandag tm donderdag en geldt inmiddels al sinds 2017 dus dat is wel ingeburgerd, maar dat de sprinter Hoorn-Hoofddorp weer ieder half uur gaat rijden in de avonduren en in het weekend melden jullie helemaal niet. Dus de gewenste kwartiersdiensten zijn er op vrijdag en in het weekend met de InterCity’s wel degelijk. Heb namelijk alle tabellen geraadpleegd voordat ik mijn bericht ging schrijven. Die kwartiersdienst op maandag tm donderdag past niet vanwege PHS Amsterdam-Eindhoven en zolang de Guisweg niet eindelijk eens door de gemeente daadkrachtig wordt aangepakt zal er voorlopig niet meer treinen gaan rijden heeft ProRail te kennen gegeven(bron: treinreiziger.nl)
De nieuwe dienstregeling betekent voor mij dat ik vanaf volgende week te laat op mijn werk kom. Of ik moet 20 minuten eerder van huis om met de bus te gaan, wat mij 110 euro per maand extra gaat kosten. Hoera. Ik heb al geklaagd, maar hoefde geen verbetering te verwachten vóór december volgend jaar...
Moet je bij EBS klagen en niet bij NS :)
De reactie van men. Van Weerden snap ik niet helemaal. Mijn punt nogmaals uitgelegd: door de nieuwe dienstregeling van de NS kan ik niet meer op tijd op mijn werk verschijnen. Daar heeft EBS niets mee te maken. Ik wil alleen maar zeggen dat er een alternatief mogelijk is, nl. de bus. Maar die kost me extra tijd en geld, terwijl ik een duurbetaald NS-abonnement heb.