Via via via viel deze uitnodiging van een vrachtauto in onze mailbox: we* mogen meevaren met Zaanstad, AmaWaterways en de Haven van Zaandam (dat is ook Zaanstad) op een speciale Dinner Cruise op de AmaSiena.
Wie op tijd naar Zaanstad mailt, zit gebeiteld ‘aan boord van ons luxe riviercruiseschip AmaSiena voor een hapje en een drankje, een rondleiding en een dinner cruise om kennis te maken met riviercruisemaatschappij AmaWaterways, de Gemeente Zaanstad en de Haven van Zaandam.’
Zaanstad staat prominent met logo vermeld op de uitnodiging, je mag met ze komen kennismaken tijdens de cruise en je moet naar Zaanstad mailen als je erbij wil zijn maar volgens de woordvoerder Zaanstad niet de organisator. Ze zijn genodigde: ‘cruisebedrijf Amawaterways is op 2 januari 2025 gastheer van deze informatiebijeenkomst op het water en draagt alle kosten’.
Kadegelden
Amawaterways wil meer schepen jaarlijks aanleggen in Zaandam, en dat zorgt voor ‘meer inkomsten uit zowel de kadegelden als uit de bestedingen in de stad door hun passagiers’.
Zaanstad heeft ‘in het kader van de (drukte- en geluids-)problematiek onder de bewoners in de omgeving van de riviercruiseschepen het afgelopen jaar stappen gezet om klachten te verminderen en het geheel beter te stroomlijnen’ aldus Zaanstad.
Amawaterways zou daar ook zelf een rol in hebben gespeeld ‘door actief bewoners uit te nodigen op hun schepen en met hen in gesprek te gaan. Dit willen ze nu aan het eind van het seizoen nogmaals doen waarbij de gemeente en samenwerkende toeristische organisaties ook zijn genodigd.’
Behalve bewoners zijn er ook bestuurders (burgemeester, wethouders) en raadsleden uitgenodigd. Zaanstad: ‘Dit wordt dus een informatiesessie op het water waarbij bewoners, bestuurders, raad en andere betrokkenen bij de riviercruisevaart worden uitgenodigd om kennis te maken met de riviercruisesector en om het gesprek aan te gaan over mogelijke overlast.’
Thuishaven
Het wordt één groot feest: ‘samen met u kijken we uit naar een fijne samenwerking in Zaandam, onze thuishaven in de prachtige historische Zaanstreek.’
We moeten ons wel eerst even door de presentatie van AmaWaterways heenwerken, maar met een welkomstdrankje en een Sip & Sail-cocktail moet dat lukken, terug naar Zaandam krijgen we dus een ‘meer-gangen diner’ (dus geen pizza) en daar zal ook wel iets bij geschonken worden.
* Van ‘we’ is dus geen sprake, alleen BoBo’s en BuBe’s (BuurtBewoners) mogen meevaren. Maar goed, een ‘informatiesessie’ is natuurlijk sowieso wat minder aantrekkelijk dan een volledig verzorgde dinnercruise.
Door Piet Bakker. Informatie van folder en van woordvoerder van Zaanstad.
Als de cruiseschepen een mooie wandeltocht met goed geinformeerde gids aanbieden, is het leuk voor de gasten Zaandam te bezoeken. Er is zóveel interessants te zien, en het nodigt de mensen uit nog een keer een rondje te maken, 's avonds naar de horeca van Zaandam. Het leuke van Nederland is dat iedere Nederlander wel een vreemde taal spreekt, men voelt zich snel op zijn gemak. Maar laat de schepen wèl hun liggeld en toeristenbelasting laten betalen om overbelasting van het toerisme tegen te gaan.
In het bericht staat dat raadsleden hiervoor zijn uitgenodigd. Dat klopt niet en dat hoeft ook niet. Voor zover ik weet is het een uitnodiging aan de buurtbewoners, omdat zij gedurende een groot deel van het jaar vooral overlast van de cruiseboten ervaren.
De raadsleden blijven echter met hun beide benen aan wal.
'Dat klopt niet?' Misschien moet u even bij uw eigen wethouder langs die ons het volgende schreef: 'Dit wordt dus een informatiesessie op- het water waarbij bewoners, bestuurders, raad en andere betrokkenen bij de riviercruisevaart worden uitgenodigd om kennis te maken met de riviercruisesector en om het gesprek aan te gaan over mogelijke overlast.'
Ja dat is weer een slimme actie. Gastvrij onthaal van iedereen die je mogelijk in de toekomst nodig zult hebben. Ook Schiphol nodigde mensen uit om kennis te laten maken met hun mooie bedrijf. Bij dit alles is er maar een doel het eigenbelang. De vliegbewegingen nemen toe, en ook de hoeveelheid cruise schepen zal toenemen. De overlast zal dus blijven en groter worden, hoe prachtig de verhalen ook zijn.
Leve het milieu!
Amsterdam wil van de cruiseschepen af en Zaanstad is naast de deur.
misschien denken bewoners nog wel eens terug aan de tijd dat de binnenvaart hier ligplaats kon nemen.
Graag de link voor het aanmelden😁