Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat wil nog steeds 20 procent minder ‘ernstig gehinderden’ die geluidsoverlast van Schiphol ondervinden, maar een 20 procent daling van het aantal toegestane vluchten zit er niet in.

Het oude maximum van 500.000 wordt verlaagd naar 478.000 (dat is zo’n 4 procent minder). Madlener wil met de nieuwe bovengrens die in 2025 ingaat ‘het aantal ernstig gehinderden rondom de luchthaven met 15 procent terugdringen. De overige 5 procent van het totale geluidsdoel wordt later ingevuld’. Volgens de minister is de nieuwe grens een ‘ingrijpende maatregel’.

In september van dit jaar ging het kabinet uit van een reductie van 17 procent wat gerealiseerd zou moeten worden met 475.000 à 485.000 vliegbewegingen per jaar. Er is nu opnieuw gerekend en dat was een tegenvaller: het aantal vliegbewegingen zou moeten dalen tot 467.000 om de 17 procent te behalen.

Maar omdat die ‘475.000 à 485.000’ al met de Europese Commissie was gecommuniceerd, wilde Madlener niet daaronder gaan zitten. (met 475.000 had hij daar ook binnen gezeten, maar waarom hij toch voor 478.000 kiest legt hij niet uit).

Gemonitord

Hoe de reductie echt minder mensen met geluidsoverlast oplevert wordt in de gaten gehouden:

‘De maatregelen die nu worden genomen, zijn niet vrijblijvend en worden gemonitord. Het kabinet maakt bindende afspraken met partijen uit de sector, zoals KLM en Schiphol, om ervoor te zorgen dat het effect van de maatregelen ook daadwerkelijk wordt behaald.’

KLM en Schiphol zijn het niet met de plannen eens en twijfelen aan de berekeningen schrijft de Volkskrant.

Ingrijpende maatregelen

Hoe het kabinet de resterende 5 procent gaat invullen is nog onbekend, maar er wordt ‘nog deze kabinetsperiode’ een besluit over genomen. Madlener zegt in het nieuwsbericht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat:

‘Ik begrijp dat sommige omwonenden hadden gehoopt dat het geluid rondom Schiphol verder zou worden ingeperkt. Aan de andere kant zijn dit voor de sector ingrijpende maatregelen. Ik ben ervan overtuigd dat we met dit besluit een goede balans hebben bereikt. En het geluidsdoel van 20% blijft overeind staan’.

In de eerste tien maanden van 2024 om zijn er bijna 400.000 vluchten van en naar Schiphol gegaan. Als het aantal vluchten rond dat gemiddelde van 40.000 per maand blijft zal Schiphol dit jaar rond de 480.000 vluchten uitkomen. Dat een nieuwe bovengrens van 478.000 ‘ingrijpend’ is, kan daaruit niet worden afgeleid.


Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). November 2023 t/m februari 2024 komen uit op 35.000, maart, april en mei liggen daarboven. Vanaf mei ligt het aantal boven de 40.000 per maand.

In 2023 werden 442.000 vluchten afgewerkt, in 2022 ging het om 398.000 vluchten. 2021 en 2020 lagen daar ver onder.

In 2019, 2018 en 2017 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Hieronder de totalen vanaf 1992. In 2024 gaat het om januari t/m oktober (399.775).

Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur). De cijfers over 2024 betreffen alleen januari t/m oktober).

Lees ook Ons Schiphol-dossier

Door Piet Bakker op basis van nieuwsbericht Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en reacties van KLM en Schiphol in de Volkskrant. Cijfers: Schiphol, grafieken en foto: De Orkaan.