Met het verstrekken van een opdracht aan ontwerpbureau Teun Koolhaas, werd door Zaanstad de eerste stap gezet naar de upgrading van de Zaanoevers. In 1988 kwam de ontwikkelingsvisie Perspectief voor de Zaan. Er werd afscheid genomen van het gebruik om fabrieken naast woningen te bouwen. Stapsgewijs ging de industrie naar de gebieden buiten de stad. Zaanstad moest aantrekkelijk worden om te wonen en om in te investeren.
De noodzaak om Zaanstad aantrekkelijker te maken, was ook ingegeven doordat een tweede Coentunnel. Dat zou betekenen: méér bedrijven en meer bedrijvigheid en dat dat was niet te combineren met fabrieken in het hart van de stad. Bovendien moeten mensen ook ergens wonen. Een megaproject dus. Er kwam een stuurgroep van vier wethouders en de directeuren van Stadsontwikkeling en Openbare Werken. Plus natuurlijk een stevige ambtelijke ondersteuning, aangevuld met externe specialisten.
Een jaar ná het uitkomen van de structuurvisie werd het project officieel gestart. Formeel voor een periode van drie jaar, maar daarna werd en nog flink gewerkt met zestien kortdurende projecten, veertien projecten voor de middellange termijn en zeven lange termijn-projecten. Niet eenvoudig voor een gemeente die op dat moment nog geen vijftien jaar bestond. Fabrieken van Albert Heijn (foto’s boven en onder), Duyvis, Honig enz. werden afgebroken, de activiteiten verhuisden naar de rand van de stad. Gebouwen als de chocoladefabriek van Verkade, kregen een andere invulling.
Soms moesten er wel érg grote ‘hobbels’ worden genomen. Houthandel William Pont was zo’n tien jaar voor het Zaanoeverproject juist verhuisd naar het eiland in de Zaan, omdat de haven van Edam te klein werd. Maar nu moesten zij wijken. Na hun vertrek bleef een enorm bouwkavel achter, maar ook een grote vervuiling. Zaanstad heeft alles uit de kast moeten trekken om ook het Rijk mee te laten betalen aan de saneringskosten. Het voormalige ‘houteiland’ werd een wooneiland.
In de loop van het Zaanoeverproject verrezen op de plaats van de voormalige fabrieken woontorens en appartementencomplexen. De namen van de diverse projecten doen nog denken aan een maritiem verleden: de Boeg, de Kiel, de Werf etc. De opdracht aan architecten was om bij de herinvulling van de oevers zoveel mogelijk rekening te houden met de zo kenmerkende ‘fabriekswand’ aan de Zaan. Een eis was ook dat er voldoende zicht op de Zaan zou blijven vanaf de walkant. Zo kwamen er diverse openingen tussen de panden aan de Oostzijde en een wandelpromenade óp het water.
Rond 1992 werden de laatste deelprojecten opgeleverd. Wat bleef is de ervaring dat het goed mogelijk is gebleken om een nieuw perspectief te scheppen voor een stad die enigszins was blijven ‘hangen’ in het post-industriële tijdperk, zoals een van de architecten het uitdrukte. Wat ook gebleven is, zijn de ervaringen die de (toen nog) jonge gemeente Zaanstad opdeed met stadsontwikkeling. De visie die indertijd werd neergelegd, wordt nog steeds gevolgd bij nieuwe projecten langs de Zaan.
Recent is een nieuw ‘Zaanoeverproject’ opgestart, dat als doel heeft om te komen tot: ’een integrale strategie aan de Zaan’. Bedoeld wordt: het afstemmen van de plannen van Wormerland en Zaanstad over de toekomstige ontwikkeling van hun Zaanoevers.
Een van de spraakmakende gezichten van het Zaanoverproject was Margreet Horselenberg. Als wethouder verantwoordelijk voor stadsontwikkeling, was zij volop betrokken bij het project. De Orkaan vroeg haar telefonisch toch een paar herinneringen aan die periode op te halen.
Door Kees Malingré. Foto’s: Gemeentearchief Zaanstad (Wim de Jong, Henk van de Leur), particuliere collectie, Europeana.
Met regelmaat een jaar uit de geschiedenis van 50 jaar Zaanstad.
- 1974: Eerste gemeenteraad
- 1975: Brand oude gemeentehuis Wormerveer
- 1976: Sloop Noorderbrug
- 1977: Kabelgat gesloopt
- 1978: einde Zaandijkerbad
- 1979: Arie Lems burgemeester
- 1980: The Ex
- 1981
- 1982
- 1983: Watertoren verkocht
- 1984
- 1985: Eerste Dam-tot-Damloop
- 1986
- 1987
- 1988: Zaanoeverproject
- 1989: Metropool
- 1990
- 1991: Wormerland niet naar Zaanstad
- 1992: Typhoon en Zaanlander worden Dagblad Zaanstreek
- 1993: Brand Wastora
- 1994: Opening Sultan Ahmet Moskee
- 1995
- 1996
- 1996
- 1997: Poppodium Drieluik verhuist naar De Kade
- 1998: Opening Zaans Museum
- 1999
- 2000
- 2001: Referendum Vijfhoekpark
- 2002
- 2003: Het einde van Eurometaal
- 2004
- 2005
- 2006: Nieuwe Bernhardbrug
- 2007: Het Jonge Schaap
- 2008
- 2009: Nieuwe plek voor Groote Weiver
- 2010
- 2011
- 2012
- 2013: IKEA komt naar Zaandam
- 2013
- 2014
- 2015
- 2016
- 2017: ZMC
- 2018
- 2019
- 2020
- 2021
- 2022
- 2023: Nieuw systeem woningtoewijzing
In 2024 bestaat Zaanstad 50 jaar. De afzonderlijke gemeenten Assendelft, Koog aan de Zaan, Krommenie, Westzaan, Wormerveer, Zaandijk en Zaandam hielden op te bestaan en gingen op in een gemeente met 125.000 inwoners (dat zijn er nu al 160.000). De Orkaan blikt terug in de geschiedenis. Uit elk jaar halen we een gedenkwaardige gebeurtenis terug. We hebben al een klad-lijstje met de meeste jaren, maar suggesties (wat in welk jaar en waarom) zijn altijd welkom.
In aanvulling op de tekst en het interview nog het volgende:
De wethouder die het plan ontwikkelde en in 1988 presenteerde was Ralph Pans. Hij vertrok in 1990 als burgemeester naar Rosmalen. Margreet , zijn opvolger was verantwoordelijk voor de uitwerking van de eerste ideeën.
Een belangrijk idee in 1988 was dat er geen dichtgetimmerd plan werd gemaakt, maar een richting werd geschetst. De gemeente zelf had weinig bezittingen langs de Zaan en was afhankelijk van allerlei anderen. Bovendien was het een lange termijnvisie die per onderdeel uitgewerkt kon worden. Per project kon dat dan een bij die tijd en die plek passende vorm krijgen.
Van het begin af aan was een belangrijke doelstelling om de Zaan weer aan de voorkant van bedrijven te leggen. Dat wil zeggen, daar waar mogelijk toegang vanaf de Zaan. Op veel terreinen was de oever aan de Zaan de achterkant van het bedrijf. Er stonden oude auto's, containers, opslag van rotzooi, rommel. Daar is al heel snel op allerlei plekken succes geboekt. Vanaf 1988 werd het zicht op de bedrijven (en natuurlijk bij de nieuwbouw) steeds beter. Iedereen die rondvaarten heeft meegemaakt kon dit zien. De achterkanten werden ook opgeruimd.
De Den Uylbrug werd goedkoper omdat er een kleinere klep gebruikt kon worden en de brug lager kon worden toen er geen houtschepen meer door hoefden. Pas toen kwam ook het geld vrij. Pas toen kon ook het plan worden gemaakt om het vele ook zware verkeer van de Gedempte Gracht te weren.