‘Let me take you on a journey through one of the most charming spots in The Netherlands,’ zo begint een influencer in haar Instagram-filmpje. En het is natuurlijk duidelijk over welke ‘spot’ dat gaat: jawel, de Zaanstreek.
Op zondag 17 november was in de Zaanstreek een zogeheten ‘influencer meet-up’, met bezoeken aan de Zaanse Schans, De Zaansche Molen, het Zaans Museum, de Verkadefabriek en brouwerij Hoop in Zaandijk.
Het tripje werd begeleid door Marketing Zaanstreek en georganiseerd en betaald door Amsterdam & Partners, onderdeel van marketingbureau I Amsterdam: ‘Wij gidsen bewoners en bezoekers rond in de Metropool Amsterdam,’ waaronder in dit geval de Zaanse highlights.
Voor de duidelijkheid: influencers zijn actief op sociale media en promoten met hun posts en video’s toeristische plekken om anderen te inspireren deze te bezoeken. Dit gebeurt zowel betaald als onbetaald, maar in dit geval ging het om een betaalde samenwerking.
Toerisme spreiding
Amsterdam & Partners nodigde veertien influencers uit voor een promotiecampagne, waaronder Nienke Krook (The Travel Tester). Ze schrijft reisblogs en kreeg de opdracht: stap op de fiets en verken het bredere metropoolgebied van Amsterdam.
‘Er is meer dan alleen Amsterdam (wie had dat gedacht?!)’
Die uitspraak klinkt Amsterdam natuurlijk als muziek in de oren. Het toerisme in de hoofdstad is de afgelopen jaren volledig uit zijn voegen geschoten. Maar volgens Marketing Zaanstreek is Amsterdam & Partners op de hoogte van de problematiek van de Zaanse Schans en het overtoerisme. Volgens hen is het nooit de bedoeling om het overtoerisme vanuit Amsterdam te leiden naar een omliggende MRA-gemeente zoals de Zaanstreek.
Of het Amsterdam & Partners enkel gaat om de Schans te promoten, of dat het misschien ook bedoeld is om toekomstige Amsterdamse toeristen warm te maken voor de Zaanstreek en zo de druk op Amsterdam te verlichten, is niet duidelijk. Wel zou het voor Amsterdam gunstig zijn om via Instagram-posts, TikToks en blogs over de Zaanse bezienswaardigheden een deel van de toeristen uit Amsterdam naar de Zaanstreek te leiden.
Duurzaam toerisme
De Zaanse Schans heeft al jarenlang te maken met een enorme toestroom van toeristen, waardoor het vaak overvol is. Al langere tijd wordt er gewerkt aan het terugdringen van de drukte en het beter beheersen van het verkeer.
De vraag die de Zaanse Schans zichzelf kan stellen, is of het echt nodig is om de Schans actief te promoten onder toeristen die, zoals in de blog wordt beschreven, vooral geïnteresseerd zijn in Amsterdamse musea met werken van Nederlandse meesters zoals Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer en Vincent van Gogh. En natuurlijk of de Schans de extra bezoekers, die normaal in Amsterdam blijven, wel aankan.
Directeur Maarten van der Meer van Stichting De Zaanse Schans ziet de trip vooral als een kans om een ander soort bezoekers aan te trekken, in plaats van mensen die, zoals hij zelf zegt, alleen maar ‘snel over de Schans bewegen.’ Volgens hem is de promotie via (internationale) influencers volledig in lijn met het duurzaam bezoekbeleid en schuurt deze niet met de huidige drukte op de Zaanse Schans:
‘In onze strategie staat niet dat we geen bezoek willen, maar dat we een meer gebalanceerd en beheersbaar bezoek nastreven.’
Schans trekpleister
De vraag is hoe het publiek van de influencers verschilt van normale bezoekers. Neem bijvoorbeeld influencer Flory Badea, die ook bij de trip was. Ze maakt korte filmpjes van zichzelf en haar partner bij toeristische trekpleisters over de hele wereld, zoals de Taj Mahal in India en Petra in Jordanië.
Net als Flory trekken de meeste mensen toch naar de bekende toeristische trekpleisters, zoals de Zaanse Schans. Misschien zorgt de aandacht van influencers voor plekken zoals het Zaans Museum ervoor dat toeristen daar ook een kijkje nemen. Toch blijft de Schans de grootste trekpleister. De druk op de Schans blijft groot, ongeacht het soort toerisme. En met de extra influencer-aandacht, gepromoot door Amsterdam, zal die drukte waarschijnlijk niet afnemen.
Door: Nick Boeske. Info: Stichting Zaanse Schans, Marketing Zaanstreek, The Travel Tester, rapport ‘Herontwerp Bezoekerseconomie’ (I Amsterdam) en Instagramaccount: Flory Badea. Foto: Marketing Zaanstreek.
Betaalde influencers....daar krijg ik altijd een beetje jeuk van.