CDA-raadslid Marc Wit begint als een Pavlov-hond te kwijlen als hij ergens de letter/cijfer-combinatie A8-A9 leest of hoort. Wellicht gloort er ergens een sprankje hoop?

Die hoop werd hem deze keer ingeblazen door minister Barry Madlener die niet minder dan € 700 miljoen had uitgetrokken ‘voor wegen en doorstroming’. Wit zag licht aan het eind van de ‘verdiepte en overkapte’ verbindingsweg. Hij loopt al ’10 jaar gefrustreerd rond’ omdat het elke keer ‘weer niet lukt om die A8 met de A9 te verbinden’.

Wit zag deze miljoenen als een ‘niet te missen kans om de verbinding A8-A9 verder onder de aandacht te brengen van dit kabinet’ en vroeg aan zijn partijgenoot (en wethouder) Gerard Slegers of die het niet met hem eens was: ‘kom maar op!’

Duwtje

Slegers kon het alleen maar met hem eens zijn: ‘We zijn continu bezig met de a8-a9′. Maar daarmee was het goede nieuws wel op. Het grootste deel van het geld gaat naar andere projecten. Het kabinet wil € 200 miljoen reserveren voor het opstarten van wegenprojecten die eerder gepauzeerd werden. (De A8-A9-verbinding wordt op zo’n één miljard ingeschat.)

Slegers benadrukte ook dat het vooral over projecten ging die nu al in een vergevorderd stadium verkeren, ‘die nog een duwtje nodig hebben of die kort voor de aanbesteding staan en door de gestegen bouwprijzen een aanbestedingsprobleem hebben’. Daar valt de A8-A9-verbinding duidelijk niet onder.

Was er hoop? Laten we Slegers letterlijk citeren, wie er chocolade van kan maken kan zich bij de redactie melden als politiek analist:

‘We moeten realistisch zijn. We staan op dit moment nog niet op het lijstje. Zeker niet op de BO MIRT maar we zien ook de robuuste oplossing en ook zijn we de aanjager geweest naar de provincie, naar de gedeputeerde. Dat we wel op het SBaB, het voorbereidende werk voor de BO MIRT, om daar in ieder geval op te komen staan. En we hebben binnenkort ook Stuurgroep A8-A9 en dan ga ik dit weer op de agenda zetten zodat we daar een annotatie kunnen krijgen zodat we op het SBaB kunnen komen en dan uiteindelijk op het BO MIRT.’

Bent u daar nog?

We zochten het op: MIRT staat voor ‘Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport’. BO staat waarschijnlijk voor Bestuurlijk Overleg. Met SBaB bedoelt Slegers het programma ‘Samen Bouwen aan Bereikbaarheid’ van de Metropool Regio Amsterdam. Wat hij met een annotatie bedoelt snappen we dan weer niet.

(De vraag is natuurlijk waarom Slegers zich van dit koeterwaals bedient? Om de kloof tussen bestuurders en kiezers nog groter te maken dan die al is? En waarom zegt Wit niet: kunt u dat even voor de mensen thuis in gewone mensentaal uitleggen? – maar dit terzijde)

Door Piet Bakker. Bronnen: Zaanstad Beraad 28 november 2024, brief minister Madlener. Afbeeldingen (boven: wethouder Gerard Slegers, onder: Marc Wit) komen uit het Zaanstad Beraad.