Verder dan een voorlichtingscampagne om mensen op een elektrische fiets een helm te laten dragen is de Rijksoverheid tot dusver niet gekomen. En dat vinden ze al heel wat. De fracties van de Tweede Kamer die het nog zo lekker eens waren over een leeftijdsgrens en een helmplicht zijn muisstil.
Die leeftijdsgrens en die helmplicht komen er niet. En dat is ook helemaal niet nodig. De huidige wetgeving is ruim voldoende om illegale en gevaarlijke fatbikes van de straat te krijgen. Het maakt helemaal niks uit welke wetgeving niet gehandhaafd wordt.
Ik kreeg een geinig aanbod. Fatbike kopen?
Met een ‘500W Brushless Motor for powerful and quiet performance’ (in Nederland is maximaal 250w toegestaan). De topsnelheid is 45 km/h (in Nederland is maximaal 25 km toegestaan). Het monster heeft een ‘7-Speed Transmission for easy shifting and control’. Een ‘gashendel’ moet er ook wel opzitten (anders haal je die 45 niet). Ook grappig:
‘Plus, by choosing an electric bike, you’re making a positive impact on the environment. Say goodbye to gas emissions and hello to a greener way of getting around!’
Door Piet Bakker op basis van online aanbieding. Extra informatie van Rijksoverheid.
Handhaving lijkt toch veelal "doen alsof we wat doen" te zijn. Dat bleek onlangs weer voor de onderwijsinspectie, dat blijkt herhaaldelijk voor toezichthouders in slachterijen die worden betaald door de slachterij zelf en dat blijkt vaak het geval voor diverse toezichthouders die -zwaar onderbezet en in deeltijd- heel Nederland als regio moeten bestrijken in het kader van diverse wetgeving. Er kan worden gewezen op hun bestaan, maar effectief is het echt niet.
Eens in de zoveel jaar weer eens een campagne om fietsverlichting op orde te krijgen heeft slecht een korte termijn effect. Binnen korte tijd barst het weer van de levensmoede fietsers, die in zwart gehuld en zonder verlichting in het donker de verkeersregels aan hun laars lappen.
Anderzijds lijkt het dan wel weer te lukken om jaarlijks vele in beslag genomen fietsen te exporteren om ruimte te maken voor nieuwe fietsverkopen in de Nederlandse markt. Het is maar wat men belangrijk acht
Er schijnen toch tot nu toe zo'n 16.000 Chinese fatbikes in beslag genomen en teruggestuurd te zijn.
Maar inderdaad, een wet zonder handhaven heeft geen zin, daar doen we allemaal aan mee toch ?
Het maakt helemaal niks uit welke wetgeving niet gehandhaafd wordt.
Spijker op zijn kop, Piet, want door het niet handhaven door de Overheid van de regels die de overheid heeft gesteld doet iedereen toch precies waar hij/zij/het zelf zin in heeft. Het resultaat zien we overal. Om nog maar te zwijgen van Overheden die de landelijke en soms nog ook hun eigen regelgeving overtreden.....
Dat die helmplicht en leeftijd er niet komen ligt hem aan de lobby van de (anti)Fietsersbond. Want hun leden scheuren op een normale EBike ook met 25+km/h over de fietspaden en die willen geen helm op hun permanentjes of kale hoofd.
Wel een beetje overtrokken I.Boonstra. Van meet af aan ben ik lid van deze bond en zij hebben altijd nauw contact met hun achterban. Als lid kan ik je zeggen dat ik absoluut geen helm ga dragen. Ik rij al vele duizenden km op mijn e-bike. Als deelnemer aan het verkeer op een e-bike én als automobilist zie ik de verharding van de maatschappij terug op de weg. Ik heb het dan over asociaal weggedrag en zelfs met helm op ben je dan niet veilig voor de steeds groter en breder wordende auto's. Spiegeltje op mijn fiets geeft mij veel info waar ik wat aan heb, maar van een helm heb ik alleen last zowel op de fiets of als ik in de stad ben, waar laat je zo'n ding als je boodschappen doet? Er wordt in de pro helm lobby alleen maar naar het hoofd gekeken. Kijk eens wat voor ander lichamelijk leed er wordt aangericht als een fietser in aanraking komt met een auto, gebroken ledematen, interne bloedingen enz enz, wat voor restschade geeft dat wel niet.
Er moet m.i. ingezet worden op een ander weggedrag, dát zou zin hebben. En dit geldt voor álle weggebruikers inclusief de auto's van de politie.
Voor het niet doorgaan van de helmplicht of leeftijdsgrens hoefde niemand een lobby te voeren, dat heeft minister Barry Madlener (PVV) helemaal zelf bedacht. En daar had hij trouwens groot gelijk in. Omdat een fatbike niet apart in de wet staat zijn aparte regels niet mogelijk. Wat hij wel had kunnen doen (en niet deed) is handhaving van de huidige regels af te dwingen bij z'n collega van Justitie. De slappe postercampagne is een doekje voor het (vele) bloeden.
Het moet ook niet een regel alleen voor Fatbikes zijn en daar had de minister ook helemaal gelijk in. Maar een Fatbike is in feite gewoon een fiets met ondersteuning. En daar zit het pijnpunt want dan moeten dus die (anti)Fietsersbondleden aan een helm en verzekering. En wat betreft handhaving dat vonden/vinden we allemaal te duur want de roep is nog steeds om minder ambtenaren en minder belasting. Laat politieagenten nu ook ambtenaren zijn en die betaald worden uit belastingen idem voor BOA's en die kunnen nog minder .