Een tunnel van de Houtveldweg in Westerwatering naar de Provincialeweg in Koog aan de Zaan gaat minstens € 65 miljoen kosten. Ingenieursbureau Arcadis houdt wel een slag om de arm, het bedrag kan ook 40 procent hoger of lager (!) uitvallen.

Behalve die forse kosten – die waarschijnlijk voor rekening van de gemeente zullen komen – heeft aanleg nog meer nadelen. Het aantal verkeersbewegingen neemt toe, vooral op de Leliestraat (Koog) en Vincent van Goghweg (Zaandam), ook de Houtveldweg wordt drukker. Een derde ontsluiting zorg wel voor minder verkeer in Westerkoog.

Als de tunnel ‘half’ wordt uitgevoerd (alleen van en naar het noorden, richting Zaandijk), wordt het iets rustiger op de Vincent van Goghweg. Maar het wordt bijna twee keer zo druk op de Leliestraat, waardoor dit ‘halve’ alternatief in feite onmogelijk is: ‘De Leliestraat is niet geschikt om dergelijke grote verkeersintensiteiten te verwerken.’

Meer autoverkeer

Er is nog een andere variant: de ‘lus’ bij de aansluiting van de Houtveldweg op de Albert Heijnweg inkorten zodat het omrijden minder lang duurt. Maar eigenlijk is dat ook geen optie omdat dat ‘strijdig [is] met de in ontwikkeling zijnde plannen voor dit gebied.’ Een tunnel naar de Vincent van Goghweg was al afgevallen als optie.

Welke oplossing er ook komt, het leidt altijd tot meer autoverkeer (dat kan oplopen tot 3.300 verkeersbewegingen per etmaal). En dat geldt trouwens ook voor de openstelling van de busbrug. Mensen gaan minder fietsen en minder van het OV gebruik gaan maken.

Een nieuwe Houtveldtunnel zou alleen voor auto’s zijn omdat er te weinig ruimte is voor een fietstunnel. Automobilisten van en naar Westerwatering zijn de enigen die profiteren van elke nieuwe verbinding: ze moeten minder ver rijden. De verkeersveiligheid en de leefbaarheid nemen af door nieuwe verbindingen (ook door de busbrug) omdat er meer verkeer komt.

De Orkaan schreef eerder over de kosten en varianten. Omwonenden hadden die gekregen maar de raad niet. Wethouder Gerard Slegers schreef dat er helaas ‘geen ruimte [was] gegeven aan een sessie om de onderzoeksresultaten ook met u tussentijds te kunnen bespreken.’ Ook moest hij kwijt dat de berichtgeving in ‘de media’ (wij dus) ‘een beeld van conclusies [gaf] die nu nog niet getrokken zijn.’ De Orkaan schreef niet over ‘conclusies’, en de ‘opties’ waarover wij toen schreven zijn identiek aan die uit het huidige document.

Aanmelden voor de informatiebijeenkomst van 19 november kan via BereikbaarheidWesterwatering@zaanstad.nl.

Busbrug

Deze opties zijn onderzocht omdat de raad van Zaanstad wilde kijken of er naast de permanente openstelling van de busbrug ook andere mogelijkheden waren om Westerwatering te ontsluiten. De openstelling van de busbrug is nu voor 2028 voorzien.

Veel bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat over het algemeen niet zitten.

Het onderzoek naar de extra ontsluiting heeft € 220.000 gekost.

Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief Stand van zaken Onderzoek 3e ontsluiting Westerwatering en bijlagen, projectwebsite, bewonersbrief, eerder nieuws op De Orkaan. Foto en afbeelding: Google Streetview (boven: zicht op de Houtveldweg vanaf de Provincialeweg).