Een tunnel van de Houtveldweg in Westerwatering naar de Provincialeweg in Koog aan de Zaan gaat minstens € 65 miljoen kosten. Ingenieursbureau Arcadis houdt wel een slag om de arm, het bedrag kan ook 40 procent hoger of lager (!) uitvallen.
Behalve die forse kosten – die waarschijnlijk voor rekening van de gemeente zullen komen – heeft aanleg nog meer nadelen. Het aantal verkeersbewegingen neemt toe, vooral op de Leliestraat (Koog) en Vincent van Goghweg (Zaandam), ook de Houtveldweg wordt drukker. Een derde ontsluiting zorg wel voor minder verkeer in Westerkoog.
Als de tunnel ‘half’ wordt uitgevoerd (alleen van en naar het noorden, richting Zaandijk), wordt het iets rustiger op de Vincent van Goghweg. Maar het wordt bijna twee keer zo druk op de Leliestraat, waardoor dit ‘halve’ alternatief in feite onmogelijk is: ‘De Leliestraat is niet geschikt om dergelijke grote verkeersintensiteiten te verwerken.’
Meer autoverkeer
Er is nog een andere variant: de ‘lus’ bij de aansluiting van de Houtveldweg op de Albert Heijnweg inkorten zodat het omrijden minder lang duurt. Maar eigenlijk is dat ook geen optie omdat dat ‘strijdig [is] met de in ontwikkeling zijnde plannen voor dit gebied.’ Een tunnel naar de Vincent van Goghweg was al afgevallen als optie.
Welke oplossing er ook komt, het leidt altijd tot meer autoverkeer (dat kan oplopen tot 3.300 verkeersbewegingen per etmaal). En dat geldt trouwens ook voor de openstelling van de busbrug. Mensen gaan minder fietsen en minder van het OV gebruik gaan maken.
Een nieuwe Houtveldtunnel zou alleen voor auto’s zijn omdat er te weinig ruimte is voor een fietstunnel. Automobilisten van en naar Westerwatering zijn de enigen die profiteren van elke nieuwe verbinding: ze moeten minder ver rijden. De verkeersveiligheid en de leefbaarheid nemen af door nieuwe verbindingen (ook door de busbrug) omdat er meer verkeer komt.
De Orkaan schreef eerder over de kosten en varianten. Omwonenden hadden die gekregen maar de raad niet. Wethouder Gerard Slegers schreef dat er helaas ‘geen ruimte [was] gegeven aan een sessie om de onderzoeksresultaten ook met u tussentijds te kunnen bespreken.’ Ook moest hij kwijt dat de berichtgeving in ‘de media’ (wij dus) ‘een beeld van conclusies [gaf] die nu nog niet getrokken zijn.’ De Orkaan schreef niet over ‘conclusies’, en de ‘opties’ waarover wij toen schreven zijn identiek aan die uit het huidige document.
Aanmelden voor de informatiebijeenkomst van 19 november kan via BereikbaarheidWesterwatering@zaanstad.nl.
Busbrug
Deze opties zijn onderzocht omdat de raad van Zaanstad wilde kijken of er naast de permanente openstelling van de busbrug ook andere mogelijkheden waren om Westerwatering te ontsluiten. De openstelling van de busbrug is nu voor 2028 voorzien.
Veel bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat over het algemeen niet zitten.
Het onderzoek naar de extra ontsluiting heeft € 220.000 gekost.
Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief Stand van zaken Onderzoek 3e ontsluiting Westerwatering en bijlagen, projectwebsite, bewonersbrief, eerder nieuws op De Orkaan. Foto en afbeelding: Google Streetview (boven: zicht op de Houtveldweg vanaf de Provincialeweg).
Men mag voor e100.000 wel even onderzoeken waarom dit onderzoek op deze prijs uitkwam zeg.
De conclusie van het onderzoek is dat elke oplossing ergens anders nieuwe problemen veroorzaakt. Er is geen oplossing mogelijk en geen ruimte voor nog meer autoverkeer. De grens is bereikt. Wij zullen ons op een andere manier moeten verplaatsen. Daarbij komt dat er volgens de geldende normen geen probleem is in Westerwatering met de ontsluiting voor autoverkeer.
niet te geloven 220.000 in de prullenbak....hiervoor was geen onderzoek voor nodig. Gooi die brug open en bespaar 65 miljoen.. kijk deze 65 miljoen daar kan je veel beter besteden aan bestrijden van de stikstof. Wordt hier zo moe van ook van dat omrijden.....als je veel bouwr komen veel mensen en auto's....dus doe niet zo moeilijk zo bespaart je veel geld uit. dat geld kan Zaanstad goed gebruiken voor het begrotings tekort
Voor € 220.000 iets onderzoeken dat al jaren bekend is ?
En dan nog 40 % +/- slag om de arm houden ook.
Ik ga ook zoiets doen denk ik.
Hoe kan zo'n onderzoek in godsnaam 200k kosten? Dat is twee jaar werk voor een goedopgeleid iemand (incl overhead). Kan iemand eens bij gemeente Zaanstad eens z'n verstand gebruiken voor dit soort onderzoeken?
Iedereen die wat langer in de gemeente woont weet dat oost-west verbindingen naatje zijn hier, altijd al zo geweest. De Zaan kunnen we niet veel aan doen, de spoorlijn wel. Zaanstad moet eens extreem worden, OF het wordt opgelost (hele spoor ingraven), OF we blokkeren de hap. Er is vast wel een verordening op te stellen of een limiet die de NS/Prorail overtreed.
Op zoveel plaatsen is het een probleem (Westerwatering, Krommenie, ...) alle overgangen zijn gevaarlijk), omfietsen, omrijden, busproblemen, iedereen heeft er nadeel van, welk vervoermiddel dan ook, zelfs als je de trein neemt.
Soms....
Hup, weer 220.000€ in het putje voor iets wat de Gemeente Zaanstad al lang had moeten weten.
En dan de kosten van de bouw geheel voor de rekening van de Gemeente Zaanstad omdat ProRail geheel geen belang in dit klusje heeft. Dat is anders bij de Guisweg omdat daar voor hun een vervelende overgang verdwijnt.
Het zou goed zijn als Zaanstad eerst ProRail wat meer achter de vodden zou zitten,verhip dat is die Slegers ook,en niet meewerkt aan zaken die vooral gunstig zijn voor dat ProRail.
Dus na meer dan 40 jaar kunnen ze nog steeds geen goeie ontsluiting bieden aan de bewoners? Eerst een wijk bouwen en dan pas nadenken, Zaanstad.......
Nee bewoners