Het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam wordt woensdag het toneel van een protest door de Tsjechische dierenwelzijnsorganisatie Obraz. De organisatie beschuldigt het moederbedrijf van Albert Heijn, waartoe ook het Tsjechische zusterbedrijf Albert behoort, van ‘dubbele standaarden’ op het gebied van dierenwelzijn bij kippen, zo meldt Follow the Money.

Volgens Obraz verkoopt Albert in Tsjechië kippen die niet voldoen aan de Nederlandse Beter Leven-normen, terwijl de supermarkt zich wel ‘duurzaam’ noemt. De dubbele standaard? In Nederland ligt alleen kip met minstens één ster in de schappen, maar in Tsjechië verkoopt Albert kip die die norm niet eens haalt.

Undercoverbeelden

De campagne tegen Albert begon in maart, toen Obraz undercoverbeelden publiceerde van een Tsjechische kippenboerderij die aan de supermarkt levert. De beelden tonen dieronwaardige omstandigheden, met verminkte kippen die stikken in donkere hallen.

Obraz lanceerde de website ‘albertovakrutost.cz‘ (Alberts wreedheden) en beschuldigde Albert van misleidende reclame over de kwaliteit van het vlees.

Albert sloeg hard terug met meerdere rechtszaken, waarin het Obraz beschuldigde van ‘grenzeloze beledigingen, halve waarheden en leugens’. De supermarkt wilde dat de website met de beelden offline ging, de beelden niet meer gedeeld werden en dat Obraz excuses maakte.

De Tsjechische rechter gaf Albert eerst gelijk, maar Obraz kreeg het publicatieverbod in hoger beroep van tafel. Obraz noemt de juridische procedures van Albert een vorm van een SLAPP (Strategic Lawsuit Against Public Participation), bedoeld om critici uit te putten met hoge kosten.

Reactie

Campagneleider Radim Trojan zegt dat de organisatie tijdens het protest Ahold Delhaize wil confronteren met de acties van hun dochterbedrijf. Obraz dringt erop aan dat Ahold Delhaize zich aansluiten bij internationale dierenwelzijnsstandaarden zoals het Better Chicken Commitment.

Ahold Delhaize laat aan FTM weten dat lokale merken, zoals Albert, worden aangemoedigd om ‘waar mogelijk verder te gaan’ dan de doelstellingen van het moederbedrijf. Albert stelt duurzaamheid en dierenwelzijn actief te promoten, maar benadrukt dat het Beter Leven-keurmerk specifiek voor Nederland is ontwikkeld en dat het voldoet aan lokale en Europese wetgeving.

Niet fijn om te zien natuurlijk, maar soms is de werkelijkheid confronterend.

Door Nick Boeske. Bronnen Follow The Money en albertovakrutost.cz. Foto’s: albertovakrutost.cz.