De rotonde op de Saendelverlaan bij de Ambachtslaan in Assendelft is een gevaarlijke plek voor automobilisten en fietsers. Afgelopen week alleen al gebeurden er twee ongelukken waarbij fietsers gewond raakten. Bewoners vinden dat er maatregelen moeten komen om de rotonde veiliger te maken. De gemeente ziet deze plek in het werkplan verkeersveiligheid niet als ‘aandachtlocatie’.

De cijfers van de gemeente komen niet altijd overeen met de cijfers van de politie. En uit de berichtgeving van de Orkaan over die rotonde komen weer andere cijfers. We hebben de gemeente verschillende vragen gesteld over deze kwestie.

Aandachtlocaties

De gemeente stelt iedere drie jaar een werkplan op om de verkeersveiligheid in Zaanstad te verbeteren. In dit plan worden zogenaamde ‘aandachtlocaties’ aangewezen waar veel ongelukken met letsel voorkomen. Een locatie krijgt het label ‘aandachtlocatie’ als er in de afgelopen drie jaar tussen de drie en vijf ongelukken gebeuren waarbij iemand letsel oploopt.

Op de rotonde bij Saendelverlaan/Ambachtslaan in Assendelft hebben volgens de politiecijfers twee ongelukken plaatsgevonden in de afgelopen drie jaar. Dit is net niet genoeg om als aandachtlocatie bestempeld te worden. Maar wat is ‘afgelopen drie jaar’ en als er eigenlijk veel meer ongelukken gebeuren moet er dan niet worden ingegrepen?

De ‘score’ van 2024: op 19 maart kwamen een scooter en auto met elkaar in botsing. Niemand raakte gewond. Op 20 mei, 4 oktober, 16 november en 18 november raakten fietsers gewond.

Zaanstad is zich ervan bewust dat sommige locaties net wel of net niet als aandachtlocaties worden aangemerkt afhankelijk van de gekozen periode. De woordvoerder van wethouder Gerard Slegers geeft aan wel nog aandacht te hebben voor locaties die een paar jaar eerder wel als aandachtlocatie waren aangemerkt:

‘De gemeente is zich bewust van de ongevallen op de rotonde Saendelverlaan/Ambachtslaan ondanks het ontbreken van de status als aandachtlocatie in het werkplan.’

Landelijk worden er door het kennisinstituut CROW nieuwe richtlijnen opgesteld voor rotondes, Zaanstad neemt deel aan deze werkgroep en brengt ervaringen mee. Maar dat levert pas iets op lange termijn op. Maar op korte termijn zijn er ook kansen.

Er wordt namelijk ‘aanvullend onderzoek gedaan om te kijken of er nog meer maatregelen nodig zijn als aanvulling op de aanpassingen die we een aantal jaar geleden hebben uitgevoerd. Alle drie de rotondes op de Saendelverlaan worden meegenomen in dit onderzoek’. De Orkaan heeft gevraagd wanneer dat rapport komt (en we zijn erg benieuwd naar welke concrete maatregelen getroffen worden).

Cijfers

Voor het werkplan zijn de ongevallencijfers van 2020 tot 2022 gebruikt. Het plan is april 2024 aan de raad aangeboden maar het jaar 2023 ontbreekt in de analyse. Dat is vooral vreemd omdat in het rapport op andere plekken wel gebruikt gemaakt wordt van cijfers uit 2023: Volgens Zaanstad zijn er wel cijfers van 2023 meegenomen maar dat is kennelijk niet juist in de kop van de tabel vermeld.

‘Een groot deel van het werkplan en de analyses zijn al in 2023 gemaakt toen de cijfers van 2023 nog niet volledig beschikbaar waren. Begin 2024 zijn de algemene verkeersveiligheidscijfers nog wel geüpdatet met de volledige cijfers uit 2023.’

Dat levert uiteraard verwarring op voor de lezers. De tabel zou dan niet over drie jaar gaan maar over vier jaar. De berekeningen om aandachtlocaties vast te stellen, klopt dan ook niet door het gerommel met de cijfers.

De gemeente zegt dat ieder ongeluk er één te veel is en ze daarom bezig zijn met nieuwe methodes en databronnen om de juiste cijfers te verzamelen.

‘Signalen en meldingen van bewoners zijn van groot belang. We hebben ook toegang tot data van ambulanceritten en aanvullende data van de politie.’

Maatregelen

In 2020 en 2021 heeft de gemeente verschillende maatregelen genomen na een probleemanalyse, gebaseerd op een enquête onder de bewoners van Saendelft. Daarbij werden meldingen geanalyseerd en waren bewoners ook actief betrokken bij het proces. De bebording en belijning van de rotondes Saendelverlaan/Ambachtslaan en Jura/Zwarte Ring zijn toen verbeterd. Voor ingrijpendere aanpassingen is meer tijd nodig, omdat hiervoor ontwerpen moeten worden gemaakt en procedures doorlopen moeten worden.

Door: Silva Honig. Bronnen: reactie gemeente Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.