Het plan om op 1 januari 2026 het winkelgebied in het centrum van Zaandam een Zero Emissie Zone (ZEZ) te maken, waar alleen ‘schone’ vracht- en bestelauto’s zijn toegestaan, is van de baan. Het wordt uitgesteld tot 2030.
Een amendement van POV, PVV, VVD, CDA en Groep De Boer (LZ), werd gesteund door DZ, groep Lassooy en DENK en werd daarmee aanvaard. Tegen waren PvdA, SP, PvdD, GL, CU en D66.
Het uitstel naar 2030 zou ondernemers meer tijd geven om zich voor te bereiden op de transitie:
‘In 2025 werken we verder aan de voorbereiding voor het invoeren van de zero-emissiezones met als uitgangspunt dat we dit, conform landelijk beleid, in ‘2030’ kunnen gaan invoeren.’
Tegenstanders betoogden dat ook veel ondernemers voor invoering zouden zijn, dat invoering de leefbaarheid zou vergroten en dat het oneerlijk was tegenover ondernemers die al wel geïnvesteerd hadden, het zou zelf wel eens tot juridische procedures kunnen leiden.
Wethouder Slegers vond dat invoering mogelijk was, ook gezien het ruime ontheffingsbeleid, hij verwachtte zo’n 200 aanvragen in Zaanstad. Het overtuigde de tegenstanders van de snelle invoering niet.
Gelijke monniken
Een motie waarin het omgekeerde werd gevraagd: snelle invoering en uitbreiding naar Wormerveer, Krommenie en Koog aan de Zaan, haalde het uiteraard niet. De partijen achter de motie – CU, PvdD, SP, GL, PvdA en ROSA – wilden ‘alles op alles zetten om laadfaciliteiten, een ontheffingsloket en aanpassingen in de openbare ruimte voor de invoering te regelen’.
Melchior Mattens (PvdD), mede-indiener van de motie, geeft aan dat de optie om de zone uit te breiden naar Koog aan de Zaan nooit eerder is onderzocht, maar hij vindt dat er een gelijker speelveld moet komen voor de verschillende plaatsen in de gemeente en streeft daarom naar ‘gelijke monniken, gelijke kappen.’ Hij zou een invoering per 1 januari 2027 logisch vinden. Maar dat plan haalde het dus niet.
Den Haag
Gemeenten mogen zelf beslissen over de invoering van de ZEZ. Over de onduidelijkheid vanuit de landelijke politiek zegt Mattens: ‘Als ik het heel plat zeg, vind ik het totaal amateuristisch wat ze in Den Haag aan het doen zijn.’
Volgens hem hebben mensen geïnvesteerd met het idee dat er een eenduidige, landelijke regeling zou komen, zoals Den Haag aanvankelijk als uitgangspunt stelde. Daarnaast zijn er vele uitzonderingen voor ondernemers die om wat voor reden dan ook nog geen elektrisch busje kunnen aanschaffen.
Door: Nick Boeske en Piet Bakker. Info: Motie ZEZ en eerdere artikelen. Foto: De Orkaan.
van uitstel komt afstel,prima nou Amsterdam nog
wat een dikke middelvinger naar de gene die wel gewoon investeren.
euro 5 bus de bak in en verse electrische onderweg. dat is pas duurzaam.
als prive auto gaan we mooi compenseren een dikke slurper gaat dat worden 🖕 en die weer terug.
Luister ff ik ben koerier die iedere dag gemiddeld 700 km rijd door Nederland, dat betekent dat ik drie keer moet laden. belachelijk. eerst goede auto's maken .
Maar goed ook. Het was toch oneerlijk geregeld. Als bouwbedrijf rijd ik s' ochtends naar de werkplek en zet ik hem om 08:30 daar de hele dag neer en rijd om 16:30 weer weg. Als particulier mag je de hele dag rond rijden met je diesel/ benzine auto uit 1983 zonder roetfilter.
Fijn, goed uitgelegd.
Natuurlijk kan verkeer storend zijn en stinken maar in dichtbebouwde laagbouw is ZEZ meer gewenst.
Denk aan hofjes en bij scholen. Winkelen is vrijwillig, wonen en scholen ed. niet.