Het tekort aan buschauffeurs in de Zaanstreek is zo hoog opgelopen dat busbedrijf EBS inmiddels chauffeurs uit Flevoland inzet in onze regio. Dat bevestigt het busbedrijf na vragen van De Orkaan.
Een buschauffeur die de regio op zijn duimpje kent is op dit moment minder vanzelfsprekend dan normaal. Wegens personeelstekorten worden de komende weken chauffeurs ingezet die doorgaans in Flevoland rijden. Een oplettende lezer tipte ons hierover, waarna we het navroegen bij EBS.
‘Het is inderdaad zo dat chauffeurs uit een andere regio ingezet worden in Zaanstad. Die verblijven hier tijdens de werkweek dan een paar dagen in een hotel.’
Dat vertelt woordvoerder Jasper Vermeer van EBS. Volgens de woordvoerder gebeurde dit ook toen EBS net begon met het vervoer in de Zaanstreek, in december vorig jaar.
Bang dat de chauffeurs in hun nieuwe standplaats verkeerd rijden is hij niet: ‘deze chauffeurs vinden het juist leuk om eens ergens anders in het land te werken. Ze zijn niet bang in den vreemde en hebben tevens allerlei navigatie apparatuur tot hun beschikking.’
De tipgever van De Orkaan vreest dat het overhevelen van chauffeurs naar een andere regio tot tekorten kan leiden in het gebied waar ze oorspronkelijk zouden rijden en noemt dat:
‘Het verplaatsen van het probleem, in plaats van het op te lossen.’
Maar volgens EBS zijn de tijdelijke chauffeurs voor de Zaanstreek wel degelijk ‘over.’ Vermeer:
‘in de vervoersregio IJssel-Vecht, waar deze chauffeurs onder vallen, gaan we in december met een nieuwe, zwaardere dienstregeling rijden. Dit betreft nieuwe chauffeurs, die daarvoor straks worden ingezet. Vanaf december gaan ze dus weer in hun eigen regio rijden.’
Volgens een rapport waar De Orkaan eerder deze week over berichtte ziet het er naar uit dat de personeelskrapte de komende jaren zal aanhouden, mede doordat er een pensioengolf aan komt.
Door: Arne Doornebal. Bronnen: interview EBS en binnengekomen tip.
Er schijnen momenteel grote problemen te zijn met het laden van de elektrische bussen, zowel in Purmerend als in Zaandam, maar vooral in Zaandam. De Siemens laadpalen hebben van het begin af aan al niet goed gewerkt, maar laten het nu steeds vaker afweten. EBS gaat opgeladen bussen nu leeg laten rijden van de stalling waar de stroomvoorziening op dat moment het minst slecht werkt naar de andere stalling, en de bussen met de bijna lege accu's in omgekeerde richting. Verder zullen weer extra dieselbussen ingezet worden op beide stallingen, terwijl het aantal dieselbussen sinds kort eindelijk drastisch afgebouwd leek te gaan worden. Veel buschauffeurs hebben jaren geleden al hun vraagtekens gezet bij elektrisch rijden met bussen en gewaarschuwd voor dit soort taferelen. Deze buschauffeurs lijken nu gelijk te krijgen: het OV is nog niet toe aan elektrisch rijden. Oplossing: alle nieuwe E-bussen zouden voorlopig in opslag gezet moeten worden voor over tien jaar, als ze dan wel hopelijk zonder problemen opgeladen kunnen worden. Voor nu: heel gauw 193 nieuwe, milieuvriendelijke dieselbussen bestellen. Want die zijn gewoon verkrijgbaar.
Een zielige vertoning wat EBS hier laat zien in deze regio , zorg eerst dat je alles in orde hebt voordat je hier wilt rijden , snap ook niet dat deze toestand wordt getolereerd wat ze hier laten zien , alles beloven en vervolgens komt er weinig van terecht , Zaanstad wordt wakker !!!!!..................
Helaas had een andere vervoerder het waarschijnlijk niet beter gedaan. Buschauffeur is een enorm vergrijst beroep zolang de duizenden uitkeringtrekkers niet worden verplicht om aan het werk te gaan blijven we in alle sectoren tekorten houden. Ook dus in deze sector. Tegen deze uitstroom valt ook niet fatsoenlijk op te werken want dat kan het CBR gewoonweg niet aan.
Het bekende riedeltje over Uitkeringstrekkers. Als het zo eenvoudig was als je schrijft waren er al de helft minder geweest als nu. Onlangs stond er ook dat een groot gedeelte in de bijstand ook niet meer aan het werk komt door butsen en schrammen.
En daarnaast een groot gedeelte zou ook wil graag weer aan de bak maar zolang werkgevers nog altijd zoeken naar die 18 jarige met tig jaren ervaring en niet een 50+ willen met wat deuken maar wel met motivatie blijft de bijstand helaas groeien
Over het CBR gesproken. Misschien om te beginnen de OV-bedrijven eens ontheffing gaan geven voor die stompzinnige en waardeloze Code95 curussen? Of beter nog: definitief stoppen met deze goudpot voor het CBR en de gemeenten. Dan kan elke chauffeur een volle dag per jaar meer achter het stuur zitten en zijn/haar werk doen. Voor EBS Zaanstreek-Waterland zou dit betekenen dat er op jaarbasis ruim 500 volledige chauffeursdiensten minder zouden uitvallen. Komt neer op ongeveer 5000 busritten per jaar die dan NIET uitvallen.
En de opmerking die Huig maakt over de uitkeringstrekkers, snijdt inderdaad ook zeker hout. De prikkel om (fulltime) te werken is in ons land te laag door het veel te toegankelijke en achterhaalde uitkerings- en toeslagensyteem. Veel mensen werken maximaal 28 uur per week omdat ze dan ook optimaal kunnen profiteren van allerlei toeslagen, die ze niet meer krijgen als ze meer gaan werken en dan dus financieel slechter af zouden zijn.
nou die meneer van ebs komt dan zeker niet achter zijn buro vandaan. elke dag rijden hier in de straat, die al bijna jaar voor doorgaandverkeer is afgesloten, busjes vol passagiers door de straat en komen dan een paar minuten later weer terug. er staan borden. positief is dat de passagiers de vernieuwde straat kunnen bewonderen.🙂