Overheidssubsidie, een exclusieve woningscan, besparen op energiekosten, een comfortabeler huis… het is bijna te mooi om waar te zijn en dat is het ook…

Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, postNL, McAfee, Rabo, Apple, KvK / Handelsregister, Netflix, BOL.com, ANWB, Ziggo, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen. 

Deel 39: deze krijgen we regelmatig. En er zijn niet alleen talrijke voordelen, er is ook haast bij: ‘Wacht niet langer en neem direct actie.’

Deze waarschuwing en de kromme spelling (‘actie nemen’) doen al vermoeden dat het om oplichting gaat. ‘Wacht niet te lang, de klok tikt’… een terugkerende eigenschap van phishing, want dat is het.

Er is wel een persoon met een oer-Hollandse naam achter (Bastijn Vorstermans), maar zijn mailadres is ‘nkechinwachukwu456@gmail.com’ en hij resideert op de ’tell-your-friends’-website, wat allemaal niet bepaald een betrouwbare indruk maakt.

Een poging tot phishing (het ontfutselen van geld of bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing
  14. Credit Card-phishing
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq
  21. McAfee©-Phishing
  22. BOL.com
  23. Vattenfall
  24. Belastingdienst-phishing
  25. Facebook
  26. RABO
  27. MijnOverheid (QR-code)
  28. Cloud-opslag
  29. FedEx
  30. ICS-sms
  31. Bunq II
  32. Mail-wachtwoord
  33. BOL.com (II)
  34. Belastingdienst (II)
  35. Ziggo
  36. Belastingdienst (III)
  37. Netflix (II)
  38. ANWB
  39. Woningisolatie

Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van de zogenaamde afzenden. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.

Door Piet Bakker, afbeelding: mail van oplichter.