Eerst het goede nieuws: abonnementen bij busvervoerder EBS worden in 2025 niet in prijs verhoogd. Losse kaartjes worden wel duurder. En dat geldt ook voor reizen op saldo (OV-chipkaart).
De tarieven voor de buskaartjes stijgen gemiddeld met 3,34 procent. Vervoermaatschappijen mogen dat doen op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). De verhoging hangt onder meer af van de inflatie en de brandstofprijzen.
De ritprijs is opgebouwd uit een basistarief (opstap) en een kilometertarief. Het basistarief gaat met 3,7 procent omhoog, het kilometertarief krijgt een verhoging van 5,6 procent.
De EBS-bussen in Zaanstreek-Waterland stoppen met het aparte nachttarief, dat wordt hetzelfde als het dagtarief.
EBS wil, net als andere vervoermaatschappijen, inzetten op ‘OVpay’ (betalen met je pinpas of mobiel). De Reizigers Advies Raad (RAR) vindt het echter een probleem dat aan het eind van de reis niet op de terminal te zien is zien wat de reis gekost heeft.
De tariefvoorstellen moeten nog worden goedgekeurd door de Regioraad (Vervoersregio Amsterdam). Ze komen aan de orde bij Regioraad op dinsdag 5 november 2024 in het stadhuis van Amsterdam, de vergadering duurt van 18.30 tot 22.30 uur.
Door Piet Bakker op basis van stukken Regioraad. Foto: Bas Sommeijer.
Ik legde twee weken geleden uit in de bus op station zaandam, toen die automaat kuren kreeg en melde dat er geen saldo op stond. Ik naar de chauffeur, die vervolgens zei dat alles goed was en moest maar een melding maken bij ovchip. Thuis aangekomen zag ik dat er ruim 22 euro was afgeschreven voor een ritje in Zaandam van amper 10 minuten.
Ik ging contact opzoeken met Ovchip maar al snel zeiden ze, wacht maar even een week want er is geen storing doorgegeven. Week later weer bellen, weer hetzelfde riedeltje. Gister weer gebeld en weer kan ik nergens mijn geld terug vorderen. Om maar te zwijgen over bussen die om de haverklap uitvallen of gewoon een half uur te laat komen.
en dan lees ik dat ze de prijzen omhoog gaan doen
ik ga mijn rijbewijs halen. geen cent meer naar ovchip en ebs
Misschien eens iets voor de Orkaan om de ritprijs na te trekken. Ik heb een ritje op de fiets met tracking gereden, 11,7 km, maar EBS rekent 14,1 km af over dezelfde route. Terwijl het ritje via een gewone fietsroute 6,7 km is.
Afgelopen vrijdag heb ik ruim een uur moeten wachten omdat er 2 bussen achter elkaar uitvielen.
ik ben i.v.m. mijn ogen afhankelijk van ov. Als ik naar het ziekenhuis moet ga ik al een uur eerder weg om niet te laat te komen. Laat EBS eerst zijn werk maar goed doen. Heb overigens vrijdag niet betaald. ik zei tegen de chauffeur geen dienstverlening geen geld. was geen probleem. in een land als Nederland moeten we toch goed ov kunnen regelen.
Meer dan 35 minuten te laat mag je volgens mij de rit prijs declareren.
en dat terwijl het heel slecht gaat met de dienstregeling. zo'n 30% valt uit of komt te laat. en dan heb je een bus die optijd komt, maar die is vies en wordt chaotisch gereden. het is simpelweg niet te doen sinds connexxion de zaanstreek heeft verlaten
laten ze ***** maar eerst eens zorgen dat er bussen rijden. waardeloos.
Als een totaalprijs uit twee componenten is opgebouw die allebei een stukje duurder worden lijkt mij een prijsstijging van het geheel die lager is dan de relatieve prijsstijging van de samenstellende onderdelen elk, een wonderlijke zaak. Goed, het is maandagochtend, een slecht tijdstip voor rekenaartjes. Dus nu maar eerst aan de koffie…….
Dat komt omdat de abonnementen ook meegerekend worden. En die worden niet duurder.
Ik kan niet betalen via pinpas of mobiel omdat ik een bewindvoerder heb .ik krijg weekgeld en daar moet ik het mee doen. Alles wordt door je strot geduwd en ik ben niet de enige met dit probleem.
Ik sta ook onder bewindvoering, maar kan gewoon internet bankieren en betalen met Google Pay op m'n mobiel.
En met de ov pay app zie ik onmiddellijk waar ik ben ingecheckt, ben uitgecheckt en wat m'n reis heeft gekost (als ik met m'n mobiel heb gereisd that is, als ik m'n fysieke bankpas gebruik dan zie ik het pas als het van m'n rekening is afgeschreven de volgende dag).
Laten we stoppen met deze reactie als je geen inzage hebt in andermens zijn situatie,vind dit behoorlijk kleinerend en denigrerend.
Ik zie niet in wat er denigrerend of kleinerend is aan mijn reactie. Ik reageer slechts op een opmerking en schets daarbij mijn eigen situatie. Wellicht dat voor hem of haar een reden kan zijn om even te overleggen met de bewuste bewindvoerder om te kijken wat de mogelijkheden zijn?
Daarbij geef ik de rest de tip om de ov pay app te gebruiken, waarmee je dus direct kunt zien wat je reis heeft gekost.