De rotonde op de Saendelverlaan bij de Ambachtslaan in Assendelft is een gevaarlijke plek voor automobilisten en fietsers. Er gebeuren regelmatig ongelukken. Bewoners vinden dat er maatregelen moeten komen om de rotonde veiliger te maken. De gemeente ziet deze plek echter niet als ‘aandachtlocatie’.
De cijfers die de gemeente gebruikt, komen echter niet altijd overeen met de cijfers van de politie. En uit de berichtgeving van de Orkaan over die rotonde komen weer andere cijfers. Ook wordt geen gebruik gemaakt van cijfers over 2023.
Inwoners van Assendelft zijn een petitie gestart om ervoor te zorgen dat de rotondes op de Saendelverlaan veiliger worden. Ze geven aan dat ze al klachten, gesprekken en suggesties van gedupeerden hebben aangedragen bij de gemeente, maar dat er tot nu toe nog geen actie is ondernomen. Volgens hen moeten de rotondes veiliger, voordat er een dodelijk ongeluk gebeurt:
‘Er vinden er wekelijks, al dan niet dagelijks levensgevaarlijke verkeersongevallen plaats met zwaar letsel en enorm veel last voor omwonenden als gevolg met als hoofdrolspeler de onoplettende auto’s.’
De petitie is inmiddels meer dan 240 keer getekend.
Aandachtlocaties
De gemeente stelt iedere drie jaar een werkplan op om de verkeersveiligheid in Zaanstad te verbeteren. In dit plan worden zogenaamde ‘aandachtlocaties’ aangewezen waar veel ongelukken met letsel voorkomen. In het werkplan staan ook maatregelen om deze locaties veiliger te maken en het aantal ongelukken te verminderen.
Een locatie krijgt het label ‘aandachtlocatie’ als er in de afgelopen drie jaar tussen de drie en vijf ongelukken gebeuren waarbij iemand letsel oploopt. Als er meer dan vijf letselongevallen zijn is de locatie zelfs een ‘blackspot’.
Zaanstad kent zeventien ‘aandachtlocaties’ en één ‘blackspot’ (Scholtenstraat-Paltrokstraat). Alleen kruispunten en rotondes worden meegerekend. De ongelukken zijn geteld in de periode 2020-2022.
Cijfers
In het werkplan 2021-2023 stond de rotonde Saendelverlaan-Ambachtslaan wel op de lijst van aandachtlocaties. In het huidige plan dat over de periode 2024 tot 2026 gaat, is het geen aandachtlocatie meer.
Voor het plan zijn de ongevallencijfers van 2020 tot 2022 gebruikt. Het plan is april 2024 aan de raad aangeboden maar het jaar 2023 ontbreekt in de analyse. Dat is vooral vreemd omdat in het rapport wel gebruikt gemaakt wordt van cijfers uit 2023: ‘Begin 2023 zijn op deze rotonde [Scholtenstraat] een aantal kleine aanpassingen gedaan. Toch zijn er hier ook sinds de aanpassingen alweer 7 ongevallen gebeurd waarvan 3 ongevallen met letsel.’
Tot 2024 had de gemeente geen toegang tot alle bronnen die de ongevallen bijhouden. Tegenwoordig beschikt de gemeente ook over de ongevallendata van de ambulanceritten waardoor het aantal ongevallen kan toenemen. Maar in het huidige plan zijn de ambulanceritten dus nog niet meegenomen.
Letsel
Volgens de ongevallencijfers van de politie klopt het dat de rotonde Saendelverlaan-Ambachtslaan niet op de lijst staat van aandachtlocaties. In de periode 2020-2022 zou er namelijk maar één ongeval met letsel hebben plaatsgevonden.
Hoe compleet de ongevallencijfers van de politie zijn is de vraag. Volgens de politie is er tot nu toe in 2024 één ongeluk met letsel gebeurd op de rotonde Saendelverlaan-Ambachtslaan. De Orkaan schreef dit jaar echter al over drie ongelukken op deze plek, waarvan twee met letsel.
Dat er uitsluitend gekeken wordt naar ongelukken met letsel, betekent dat alleen die ongelukken op de lijst komen. Andere ernstige ongelukken tellen niet mee.
Saendelverlaan-Jura
Een andere rotonde, een stukje verderop, staat wel op de lijst van aandachtlocaties in het huidige werkplan. Daar zouden namelijk in de jaren 2020-2022 drie ongevallen hebben plaatsgevonden met letsel. Dit komt niet overeen met de politiecijfers waar maar één ongeval wordt gemeld. Welke bron de gemeente hier heeft gebruikt is ons niet duidelijk.
Welke acties de gemeente onderneemt is niet altijd duidelijk, over Saendelverlaan-Jura: ‘Er gebeuren hier vooral aanrijdingen tussen fietsen en auto’s. Er zijn hier in 2021 al een flink aantal aanpassingen gedaan.’
Omdat de Saendelverlaan-Ambachtslaan geen aandachtslocatie is, zijn er ook geen maatregelen opgenomen. Waarom ook de klachten van bewoners niet tot een reactie hebben geleid, is niet duidelijk.
We hebben de gemeente verschillende vragen gesteld over deze kwestie. Ze hebben beloofd hiermee aan de slag te gaan en komen er later op terug. Zodra wij antwoorden krijgen zullen we dit uiteraard delen.
Door: Silva Honig. Bronnen: Ongevallencijfers Politie, Werkplan verkeersveiligheid gemeente Zaanstad, Petitie bewoners Assendelft en eerdere berichten op De Orkaan. Foto: Michel Schermer.
Iedere rotonde is net zo gevaarlijk als haar gebruikers.
Wat zich ook hier wreekt is dat de stromen eigenlijk groter zijn dan ooit bedoeld. De Ambachtslaan wordt vooral gebruikt als sluiper voor verkeer naar de A8. En wat zeker niet meehelpt is dat er ook voor lokaal verkeer geen echt andere route is. Gewoon een stadsplanningsfout van de ontwerpers.
Op deze rotonde rijdt het fietsverkeer heen en terug maar is dat dan zo anders als bij Westzaan of Provincialeweg- Symon Spiersweg?
Wil je het echt veiliger maken moet je toch weer terug naar een echt kruispunt maar dan voorzien van verkeerslichten. Is niet doorstromingsbevorderend maar je kunt wel de Afslag naar de Ambachtslaan knijpen door een kortere groenfase dan de andere richtingen en ook langer groen voor fietsers.
Het door fietsers voorrang verlenen aan koekblikken maakt dus gewoon dat fietsen op de Saendelverlaan niet meer mogelijk is door de vele afslaande koekblikcoureurs. Wat wel zou helpen is ook zo een drempel als bij Noorderveenweg- Dorpsstraat en dan ook 1 op de rotonde voor de afslag Ambachtslaan
een rotonde of een weg is nooit gevaarlijk, de gebruikers die maken het gevaarlijk, dus stop met het zeggen van een ´gevaarlijke weg, of gevaarlijke rotonde´ want die bestaan niet.
Fietser zouden dezelfde richting op moeten rijden als het overige verkeer, dus rechtsom.
Dit was vroeger volgens mij ook zo geregeld.
Als iedere deelnemer aan het verkeer, zich nu eerst is houdt aan de verkeersregels, dan is het al vele malen veiliger.
Maar iedereen denkt: dikke l*l ik heb mijn eigen regels. Ja, dan kan je bij de gemeente of de politie wel gaan klagen dat het een zootje is, maar je moet toch eerst naar je eigen verkeersgedrag kijken, toch?
De vraag die De Orkaan stelt moet de gemeente zich ook stellen!
Niet alleen op de 2 genoemde Assendelver rotondes maar op vrijwel elke rotonde in de Zaanstreek gebeuren ongelukken, gelukkig lang niet allemaal met letsel.
Om de vraag te beantwoorden hoeven we alleen maar te kijken naar 2 dingen en dat is de inrichting van een rotonde en het gedrag van de mensen.
Om met het gedrag van de mensen te beginnen, haast is hierbij vaak het toverwoord, mensen lijken altijd haast te hebben.
Veel fietsers passen hun snelheid niet aan als ze een rotonde naderen, ze nemen voorrang in plaats van dat ze het verlenen.
Dus dan komen we automatisch bij de inrichting terecht.
Het mooiste zou zijn om de meeste rotondes weg te halen en er weer kruisingen van te maken.
Rotondes zijn bedacht om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en die is ook in het algemeen verbeterd maar dat is ten koste gegaan van de verkeersveiligheid.
Zoals zo vaak gezegd moet de voorrangsregeling worden omgedraaid waardoor fietsers voorrang moeten verlenen, een fietser heeft namelijk veel meer overzicht dan een automobilist.
Snelheidsremmende maatregelen zijn nodig, leg vlak voor een rotonde drempels aan en leg de fietspaden verhoogd en verder van het autogedeelte aan.
Veel rotondes zijn te krap gemaakt en zijn onoverzichtelijk gemaakt door het verhoogde middengedeelte met de beplanting.
Haal die verhogingen weg zodat de gehele rotonde is te overzien.
Op zich is deze rotonde aan de Saendelverlaan niet extra gevaarlijk. De situatie dwingt je echter wel extra op te letten. Komende vanaf de Ambachtslaan (wat ook een veel te smalle straat is, waar te veel verkeer te hard rijdt) kom je eerst de voetgangersoversteekplaats tegen. Heb je die veilig genomen, dan kom je uit bij het fietspad, waar fietsers van 2 kanten kunnen komen. En daar zit het venijn en gaat het vaak fout. A) fietsers, vooral jongeren op E- en fatbikes, rijden daar te hard en te roekeloos richting het Trias VMBO en het station en terug. B) op het fietspad rijden ook vaak nog bromfietsen. Terwijl bromfietsen toch echt van de rijbaan gebruik moeten maken. C) automobilisten hebben vaak haast en rijden ook te hard/roekeloos. Zie hier de optelsom van feiten, waardoor daar vaker ongelukken gebeuren.
Of iets veilig is bepaald niet de ambtenaar maar de cijfers.
Verstandige bestuurders vragen er dan een deskundige bij.