In overleg met het schoolbestuur Opspoor heeft het Oostzaanse college de uitbreiding van de Noorderschool aan De Haal in Oostzaan stopgezet. Redenen hiervoor zijn parkeerproblemen, verkeersdruk en de natuur. Om de groei van de basisschool op te vangen, heeft de gemeente tijdelijke noodlokalen geplaatst, waartegen omwonenden succesvol bezwaar maakten.
Tijdens de uitvoering bleek dat er geen ruimte is voor de uitbreiding van de Noorderschool, vanwege de beperkte parkeerruimte, verkeersdruk en natuur in de omgeving. De noodlokalen zorgden voor extra overlast voor de omwonenden, en hun bezwaren werden door de bezwaarcommissie van Oostzaan als ‘gegrond’ bestempeld. Al in de zomer van dit jaar is de beslissing genomen om de uitbreiding stop te zetten, maar nu treedt de gemeente daar ook daadwerkelijk mee naar buiten. Het college informeert de raad hierover vanwege de behandeling van de begroting 2025-2028.
Om tegemoet te komen aan de gegronde bezwaren, moet het schoolbestuur met een plan komen om af te schalen naar een passend leerlingenaantal. Wel wil Oostzaan voorkomen dat kinderen van school moeten veranderen en pleitten ze voor een ‘geleidelijke afname.’ Momenteel krijgen meer dan 150 leerlingen les op de Noorderschool, terwijl de school gebouwd is voor 60 leerlingen. Het plan dat Opspoor voor de uitbreiding had opgesteld, moest ervoor zorgen dat er maximaal 180 leerlingen les zouden krijgen.
Berend Botje
‘Berend Botje ging uit varen…’ een lied dat door veel lokalen van kinderopvangcentra schalt, waarschijnlijk ook bij kinderopvang Berend Botje, die twee lokalen in een aanbouw van de Noorderschool huurt van Opspoor. Opspoor wilde Berend Botje echter het zwijgen opleggen en vroeg de gemeente de 123 m² over te nemen, zodat de lokalen konden worden ingezet voor onderwijs.
Volgens Opspoor heeft kinderopvang een hogere parkeernorm dan onderwijs, en zou het opzeggen van de huurovereenkomst de parkeerproblemen kunnen verminderen. Opspoor wijst hierbij op de plicht van de gemeente om te voorzien in onderwijsruimte. Oostzaan ging hier niet in mee omdat er volgens hen genoeg onderwijscapaciteit in de gemeente aanwezig is. Daarnaast delen zowel Oostzaan als Opspoor de visie van Integrale Kindcentra (IKC). IKC’s zijn locaties waarbij kinderopvang en basisonderwijs zich op dezelfde locatie bevinden.
119 leerlingen
Toen het gebouw in 2012 werd opgeleverd, is er een vergunning voor zestig leerlingen verleend, volgens de gemeente passend bij de capaciteit van de locatie en het aantal parkeervakken. Volgens de VNG-norm (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en in lijn met de Verordening Onderwijshuisvesting van Oostzaan, die uitgaan van 200 m² + 5,03 m² per leerling, zou de school maximaal 119 leerlingen kunnen herbergen. Dus nog altijd ruim dertig minder dan het aantal leerlingen dat nu les krijgt op de Noorderschool.
Hoewel er volgens de huidige parkeernorm slechts ruimte is voor 92 leerlingen, stelt Oostzaan dat 119 leerlingen haalbaar moet zijn met een aantal maatregelen. Zo kan er volgens de gemeente gedacht worden aan flexibele openingstijden, een schoolbus en een verkleining van de parkeervakken zodat er meer parkeervakken kunnen worden gerealiseerd.
De gemeente Oostzaan zegt ‘binnenkort’ een bericht aan de bezwaarmakers tegen de uitbreiding van de school te versturen. De school is verantwoordelijk voor het informeren van ouders en omwonenden en het opstellen van een plan om het aantal leerlingen ‘gestaag’ terug te brengen.
Door: Rick Nieborg, info: Raadsbericht en persbericht Oostzaan, foto: afkomstig uit persbericht.
Boem is ho! Hoe monisme en clientalisme maakt dat de gemeente Oostzaan niet alleen de vangrails raakt maar keihard tegen een muur tot stilstand komt.
Hartverwarmend waren de georchestreerde oproepen van de leerlingen die tijdens de inspreekmomenten in de commissievergaderingen mochten optreden.
Heldhaftige optredens ook van de meeste fracties om toch vooral door te gaan met de uitbreiding de Noorderschool, midden in het buitengebied. En niet een integraal plan af te wachten dat e.e.a nog eens door zou rekenen.
Hoe de schoolstrijd - onderdeel van elke geschiedeniscanon - werd aangeroepen: vrijheid van onderwijskeuze.
Kun je nagaan hoe slecht het met de kennis van die schoolstrijd gesteld is: van de leraren van die school, van de leraren in de fracties en van de overige leden van de Raad en het College. De (2e) schoolstrijd ging niet over keuzevrijheid van locatie maar van denominatie.