Daar is ze weer. Winnie de Wit. Al jaren vecht ze tegen de voortdurende herrie van vliegtuigen die laag over haar Assendelft scheren. Als Winnie spreekt, weten we al wat er komt: ‘Schiphol moet kleiner, minder vluchten, geluidsnormen worden overtreden, gezondheid is aantoonbaar in gevaar.’
Elke beweging heeft een moeder en moet ergens beginnen. Maar wanneer stopt het?
Terwijl de meeste onderwonenden zich inmiddels hebben neergelegd en aangepast aan het geluid dat hen dagelijks overstemt, blijft Winnie haar stem maar verheffen. En dat begint steeds meer te klinken als een irritante mug die we maar niet weg kunnen slaan.
Het probleem lijkt onoplosbaar. En wie wil nu steeds weer met de neus op een misstand worden gedrukt waar je niets aan kunt doen? We kennen haar boodschap inmiddels, dus we stoppen met luisteren. We worden Winnie-moe.
Hoe lang strijdt ze al? Eeuwen! Het begon met het protest tegen de Polderbaan. Tevergeefs. En nu ziet ze dat haar kleinkinderen met nóg meer overlast te maken hebben.
En niet alleen haar kleinkinderen natuurlijk. Elke dag wordt ze eraan herinnerd waarom ze ooit begon: omdat de mensen onder de vliegroutes onbeschermd zijn tegen de herrie, de vervuiling, en de risico’s die Schiphol met zich meebrengt. Overlast is zo’n vast onderdeel van het leven geworden dat niemand nog de moeite neemt om de vliegenmepper op te pakken.
De reacties wanneer wij stukken plaatsten over Winnie’s acties zijn vaak boos. Niet vanwege de vliegtuigen die ons overschreeuwen, maar omdat Winnie haar mond durft open te trekken: ‘Laat dat mens verhuizen,’ ‘Zoek een hobby,’ ‘Is zij het zelf niet ook zat?’
Afgelopen week sprak ik haar, en ze vertelde dat ze flinke stappen terug wil doen. Een leven lang schreeuwen tegen een muur die niet wijkt, put uit.
Ze geeft zich over om zichzelf te redden. Want wat bereik je als je blijft stuiten op dikke huiden, volle zakken en dichte oren? En als mensen je gaan mijden omdat ze je strijd zat zijn?
Elke beweging heeft een moeder, maar Winnie is nu oma en het verschrikkelijke antwoord op de vraag ‘of zij het zat is’, luidt: Ja. Ze is het zat.
Winnie-moe? Ik nooit. Want met Winnie verliezen we de stem die ons eraan herinnert dat het anders kan.
Maar Winnie is moe.
Door: Merel Kan, de foto boven is van Leo de Boer.
Dank Merel, voor dit genuanceerde, bijzondere betoog! Dank ook voor alle steunende en lieve woorden daarna: ben er beduusd van... Het is nodig afstand te nemen, want elke dag verschijnt er wel weer een nieuw rapport, artikel of opinie en alles bijhouden is gewoon teveel gevraagd op dit moment. Wel nodig als je er gefundeerd over wil meepraten, maar ook zonder nieuwe informatie weet ik, dat het gewoon onrecht is. Misschien komt burrie Jan Hamming zijn belofte nog na, om eens langs te komen om te ervaren wat Assendelft, Westzaan en Krommenie al jaren aan onrecht moeten verduren...
Ooit zal er een straat naar je vernoemd worden en niet omdat het zo lekker bekt. Winnie je hebt in al die jaren strijd heel veel bereikt en we zijn je daar dankbaar voor. Dat in ons dichtbevolkte kikkerlandje een bedrijf wat zo vervuilend is en een enorme herrie produceert zo snel en groot mag groeien is niet te bevatten en normaal.
Ik zoek zo nog even je hilarische optreden op in het programma Even tot hier met Prem. Lieve Winnie nogmaals bedankt en geniet van je familie en als het daar boven even te heftig wordt, heb jij nog je geluidsdichte hutje in de tuin x
Zet hem op, Winnie. Je doet goed werk.
Ook al ben ik soms kritisch, ik waardeer het werk van DeOrkaan en zeker de bijdragen van mevrouw Kan.
Die straatnaam voor Winnie is misschien wel een aardig idee. Zij zet zich al tijden in voor diverse mij sympathieke doelen.
Overigens zou ik het ook enigjes vinden als er een Josefien Gigengackstraat zou komen, louter vanwege de Bommeliaanse naam. Overigens geen nare bijbedoelingen richting de mij verder onbekende persoon.
Alleen maar liefde en respect voor Winnie!
Ach ze moet zich eens afvragen wie wat was er eerder zij of Schiphol ze is er toch zelf gaan wonen
Als je ergens gaat wonen op het moment dat er 9 vliegtuigen per uur overkomen, mag je mijn inziens best in opstand komen als dat er na verloop van tijd 40 per uur zijn geworden, ongeacht wie er eerder was.
Misschien je er eens in gaan verdiepen voor je reageert.
Schiphol is al jaren een zeer ingewikkeld dossier. In de jaren negentig heb ik diverse analyses over Schiphol gemaakt. Maar in al die jaren dat ik met Schiphol te maken had vanwege m’n connecties met reisorganisaties bleef het aantal reizigers jaarlijks stijgen. Na de corona periode is er nog nooit zoveel gevlogen. Met alle goede bedoelingen van Winnie de Wit kan zij dagelijks overlast van overvliegende vliegtuigen niet keren. Daar is een groot team van specialisten met een groot netwerk voor nodig. Nu was het vechten als kleine dwerg tegen een grote reus.
Iedereen kan van Winnie iets vinden maar gezegd dient te worden dat zij strijd voor minder vliegtuiglawaai boven onze hoofden. Van haar strijd kunnen degene die last hebben van het vliegtuiglawaai niets tegen hebben. Alleen Schiphol en de vliegtuigmaatschappijen willen Winnie en vele omwonenden niet horen want.....juist, geld geld en nog eens geld is belangrijker voor deze partijen dan een goede leefomgeving voor de omwonenden. Ik vind het dapper van Winnie dat zij strijd tegen Schiphol en de vliegmaatschappijen.
En voor u; steunt u een milieu-actiegroep? Ga dan niet meer met het vliegtuig, dan komt u geloofwaardig over.
Lieve Winnie, vergeet nooit dat je een paar hele grote stenen in de vijver hebt gegooid. Schiphol ligt er nog, ja. Maar door jouw acties en berichten en verhalen beseffen steeds meer mensen hoe belangrijk rust is, hoe belangrijk ons welzijn, onze ontspanning, ons thuis, en onze gezondheid. En welke factoren dat alles beïnvloeden en bedreigen. Dank daarvoor.
Geld, Winnie streed niet tegen de geluidsoverlast, milieuschade en het risico, maar tegen geld, heel veel geld. En als bedrijven geld ruiken gaan ze over lijken, want dat is goed voor de economie. Alsof economie niet iets virtueels is, economie bestaat niet, het is een verzonnen iets waar bedrijven die overlast veroorzaken maar al te graag mee schermen.
Van mij heeft Winnie in ieder geval geen last, ik vlieg niet.
Mooi stuk, Merel
Mooi mens, Winnie
Zucht...zo herkenbaar WInnie!
Wanneer kom je voortaan ook genieten van de rust, de ruimte het natuurschoon en de gemoedelijkheid in (de omgeving) van Ter Apel?
Sluit ik me helemaal bij aan! Zie en hoor Winnie graag maar groot gelijk, denk nu maar lekker aan jezelf Winnie xxx
In een artikel in de Volkskrant werd duidelijk gemaakt dat de lobby van de vliegtuigmaatschappijen, toeristenindustrie bij de overheid een veel grotere inpakt heeft dan de wens van de bevolking om wat minder lawaai te moeten horen. De overheid kan er veel aan doen maar heeft er geen belang bij. We leven in een lobbycratie.
Natuurlijk zijn er aanvaardbare alternatieven voor Schiphol en TaTasteel.
Je kunt ze beperken in omvang en groei. Je kunt ze zelfs sluiten. Maar dat vraagt een wezenlijk andere economie. En dat heeft weer effect op ons welvaarts- en welzijnsniveau. En weinigen van ons zijn bereid op dat vlak in te leveren. En dan heb ik het nog niet gehad over de effecten voor je portemonnee.
Dus dat Winnie geen poot aan de grond heeft gekregen, begrijp ik wel. Maar ze verdient wel lof voor haar inzet! Een moedige vrouw. Alleen kiest iedereen eieren voor zijn of haar geld, en daar kun je niet tegenaan blijven boksen...
Zo wordt het individu dat voor een goede zaak strijdt door de samenleving, die zelf niet door heeft dat ze door Schiphol geterroriseerd wordt, aan de kant geschoven. Winnie bedankt voor je tomeloze inzet voor gezondheid en rechtvaardigheid en tegen het terrorisme van de macht.
Groot respect voor Winnie hoor! Ik snap dat ze er moe van wordt. En hopelijk neemt iemand anders haar stokje over!
En nu maar hopen dat ze woord houd en dat niemand het stokje overneemt want het blijft toch vechten tegen de bierkaai.
Natuurlijk heb ik respect voor wat ze doet maar te gek kan ook en ze moet accepteren dat er laagvliegende vliegtuigen overkomen die wat lawaai maken.
Door het wijzigen van de aanvliegroutes en aantal jaren geleden hebben veel mensen minder of geen overlast van de toestellen maar anderen weer meer.
En helaas voor Winnie valt zij onder de laatste groep.
Ja Bert, je hoort inderdaad wat lawaai als je dat in je oren stopt…..
Waarom Winnie, of anderen die er last van hebben lawaai makende machines boven hun hoofd zouden ‘moet’ accepteren ontgaat me. Dat er mensen zijn die opstaan tegen Goliath is waardevol, dapper en bewonderenswaardig. Vinnik.
Merel, het klopt wat je zegt maar ik IK IK Ik bedoel dat de geschiedenis heeft geleerd dat protesteren tegen de vermeende overlast totaal geen zin heeft. Ik zeg vermeend omdat de een er last van heeft en de ander zich et niet aan stoort.
Staat er een ander op die het stokje van Winnie wil overnemen is dat prima maar zin heeft het niet.
Ik heb in ieder geval geaccepteerd dat verkeers- en vliegtuiglawaai een verschijnsel van de moderne tijd zijn.
Hear, Hear....