Dure fouten van vervoersbedrijf EBS leiden tot twee boetes van in totaal € 2,2 miljoen. Deze misstappen zijn het resultaat van het niet nakomen van afspraken, het uitblijven van elektrische bussen, rituitval en gebrekkige reizigersinformatie. Eerder was er al sprake van deze boete, nu is dat dus officeel.

De Vervoerregio gebruikt het boetebedrag om reizigers in Zaanstreek-Waterland te compenseren voor de ervaren overlast en onderzoekt de beste manier om het geld in te zetten.

Bijna kwart van ritten niet gereden

EBS maakte eerst bezwaar tegen de boetes, maar de Commissie van de Vervoerregio oordeelde dat deze terecht waren. Het dagelijks bestuur volgde dit advies, waardoor EBS de boete daadwerkelijk moet betalen. Gerard Slegers, lid van het bestuur, is tevreden dat de Commissie heeft geconcludeerd dat de boete die aan EBS is opgelegd, juist is.

‘Het opleggen van de boete is een zwaarwegend besluit, maar wel in lijn met ons boetebeleid en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Bovendien doet de boete recht aan de hinder die reizigers bij start van de concessie hebben ondervonden.’

Eerder deze week berichtten we al over het feit dat EBS in de eerste zes maanden van 2024 18 procent van de ritten in Zaanstreek-Waterland vroegtijdig uit de dienstregeling haalde – wat EBS ‘geplande uitval’ noemt. Van de 82 procent die zou moeten worden gereden, viel ook nog eens 4 procent uit zodat het OV-bedrijf op een totaal van 78 procent gereden ritten uitkwam.

Door: Nick Boeske. Info Persbericht Vervoersregio Amsterdam en eerder artikel. Foto: De Orkaan.