Een tunnel naar de Vincent van Goghweg is geen optie meer om Westerwatering te ontsluiten. Bij de alternatieven die door ingenieursbureau Arcadis zijn onderzocht, is die inmiddels afgevallen. Het onderzoek concentreert zich nu op een tunnel bij de bocht in de Houtveldweg waar de hoogspanningsmasten staan.
Die weg zou onder het spoor doorgaan (NS en ProRail willen immers het spoor niet verdiepen) en aansluiten op de Provincialeweg. Die moet dan verdiept worden van het viaduct bij de Hoornselijn tot vlakbij de Lelystraat.
In die variant kan het autoverkeer zowel in noordelijke- als zuidelijke richting rijden. Arcadis presenteerde ook een tweede ‘afgeschaalde’ variant waarbij het autoverkeer alleen in noordelijke richting kan rijden.
De kosten zijn nu geraamd op zo’n € 65 miljoen voor de autoverbinding. Er is geen onderdoorgang voorzien voor fietsers.
UPDATE: wethouder Gerard Slegers schrijft op 24 oktober aan de raad dat in ‘de media’ (wij dus) een artikel is verschenen over het ‘bereikbaarheidsonderzoek’. Omwonenden hebben opties te zien gekregen, de raad niet. Slegers: ‘Helaas is er geen ruimte gegeven aan een sessie om de onderzoeksresultaten ook met u tussentijds te kunnen bespreken.’ Dat ‘de media’ (wij dus) er toch al over publiceren bevalt hem maar slecht, vooral omdat het niet klopt: ‘Het artikel in de media schetst echter een beeld van conclusies die nu nog niet getrokken zijn.’ Het klopt inderdaad niet. De Orkaan schrijft namelijk helemaal niet dat er ‘conclusies’ zijn getrokken, alleen dat Arcadis ‘opties’ heeft onderzocht en gepresenteerd. En dat is precies wat er is gebeurd.
Busbrug
Deze opties zijn onderzocht omdat de raad van Zaanstad wilde kijken of er naast de permanente openstelling van de busbrug ook andere mogelijkheden waren om Westerwatering te ontsluiten.
De openstelling van de busbrug is nu voor 2028 voorzien. De Houtveld-tunnel zou niet daarvoor klaar kunnen zijn.
Op de projectwebsite van de gemeente is de Van Goghtunnel nog het gedroomde alternatief, een ‘alternatieve lange termijn oplossing is een nieuwe tunnelverbinding via een verlengde Vincent van Goghweg naar de Houtveldweg’.
Dat levert wel problemen op volgens Zaanstad, het verhoogt de druk op de Vincent van Goghweg, de Bernhardbrug en het Prins Bernhardplein, ‘wat de vraag oproept of deze wegen dat aankunnen.
‘Zeer duur’
Ontsluiting via de Vincent van Goghweg is overigens een ‘zeer dure oplossing’ volgens het Zaans Mobiliteits Plan (ZMP). Het staat ook haaks op de A7-plannen die ‘stadsweg’ is geworden vanaf de rotonde richting de Ring.
Bewoners van Westerwatering willen een permanent open busbrug, hun ‘buren’ in Westerkoog zien dat in veel gevallen niet zitten. Naast de openstelling van de busbrug, hebben bewoners hun hoop gevestigd op een extra ontsluiting van Westerwatering.
Bewoners van Schildersbuurt en Oud-West hadden bezwaren tegen ontsluiting naar de Vincent van Goghweg omdat die het nu al drukke autoverkeer nauwelijks aankan.
Zaanstad heeft € 220.000 uitgetrokken voor het onderzoek naar de extra ontsluiting.
Door Piet Bakker. Bronnen: projectwebsite, bewonersbrief, eerder nieuws op De Orkaan. Foto en afbeelding: Google Streetview (Houtveldweg).
Welk probleem moet er opgelost worden? Ik woon in Westzaan, hier wordt flink omgereden, continu rijd je om een polder heen, om te komen waar je wil. Nooit rechtstreeks. Met de auto maar ook met de fiets, of lopend. Waar komt het idee vandaan dat je de kortste route mag nemen?
Een auto rijdt altijd om. Autorijden is omrijden, overal zijn rondwegen om dorpen gebouwd, denk aan Vorden, in de Achterhoek, en vele andere dorpen met rondwegen. Ook wij in Westzaan rijden flink om als we de Zaanstreek uit willen. Er zijn zoveel auto's, die kun je niet maar overal toelaten, in woonwijken. De hele ring om Amsterdam is een aaneenschakeling van omrijden. Nou en? Idee: de busbrug dicht zou ik zeggen, blijkbaar kunnen wij mensen niet omgaan met een "klein" goessie, namelijk: 20 uur per dag mag je al op een plek rijden waar eigenlijk alleen de bus zou rijden. Pak je fiets of loop. Mensen in auto's worden jaloers en kwaad dat zij niet mogen... "het is niet eerlijk...!" stampvoet het kind. Tel je zegeningen. Laat niet alles wijken voor het rijdend blik.
Als je dat zo graag ziet dan is het beter de brug af te breken en krijgt je natuur meer lucht. Deze hele soap hebben we te danken aan die grasknuffelaars die inderdaad gras boven de ontsluiting stelden en toen boos werden dat er geen andere oplossing was dan de Busbrug open te stellen.
Een extra ontsluiting van Westerwatering komt er niet richting het Oosten of er moet echt iets vreemds in Utrecht en DenHaag plaatsvinden met een verdiepte en verdubbelde spoorlijn als resultaat.
Ik zet voorlopig in op die blonde Volendamse die straks huizen laat bouwen naast de beide woonwijken aan de Westkant en alsnog de aansluiting van Houtveldweg op de Verlegde Guisweg
Dit noem ik visie! Dankjewel Hanneke!
Als stikstof een probleem is dan kan PURETi Benelux met haar Nano coating stikstof afbreken. Waardoor je als project de uitstoot van stikstof afbreekt en de extra uitstoot van het nieuwe verkeer afbreekt, wat voor een directe verbetering van de luchtkwaliteit zorgt voor alle omwonenden.
de techniek is inmiddels al niet meer nieuw, enkel nog onbekend in NL.
Nogmaals: gemeente Zaanstad wil de busbrug dolgraag permanent open hebben. Maar krijgt geen stikstofvergunning van de omgevingsdienst, dat is de vergunningverlener. Dus Zaanstad wil wel, maar kan nog even niets.
Misschien moet gemeente Zaanstad eerst eens energie gaan stoppen in hoe de wijk Westerkoog prettig en gezond leefbaar kan blijven voor de bewoners voordat die vermaledijde busbrug 24/7 open gaat. In plaats van alle energie te stoppen in het realiseren van stikstofvergunningen. Het zou goed zijn als men investeert in een goede relatie met de bewoners, het is nog altijd een woonwijk hè! Zo
langzamerhand ontstaat het beeld dat alle problematische verkeerssituaties (sluiting guisweg overweg, nieuwe ontsluiting westerwatering) via de rondweg door Westerkoog moeten worden opgelost.
Dat Zaanstad iets wil geloof ik wel, maar dat zijn niet de belangen van de bewoners van Westerkoog: een gezonde, leefbare en verkeersveilige woonomgeving!
Vanzelfsprekend begrijp ik de wens om de busbrug 24/7 open te stellen. De gemeente heeft dat beloofd en er vervolgens op geen enkele serieuze manier aan gewerkt om dat te realiseren. Daartoe had de weg binnendoor gebruikt moeten worden en dat had tot vorig jaar ook nog gekund.
Het onderzoek dat de gemeente in 2017 liet doen had als resultaat dat de verkeerstoename op de rondweg van Westerkoog zou toenemen tot 12.000 auto's per etmaal. En toen was er nog geen Guiswegproject ...
Dan is het toch wel goed om te weten dat de Vincent van Goghweg nu ca. 13.500 auto's per etmaal verwerkt. En zowel gemeente als bewoners stellen dat die weg het verkeer al nauwelijks aankan. De VvGoghweg is echter een weg met 2 volledig gescheiden rijbanen, 4 rijstroken en vrijliggende fietspaden. De rondweg in Westerkoog daartegenover heeft slechts 1,5 rijstrook en op sommige plekken 2 niet vrijliggende fietspaden. De totale breedte is 8 m. En straks wordt de rondweg (gelukkig) een 30 km weg.
Wie vraagt zich met mij af hoe deze smalle rondweg op een veilige manier al die auto's kan verwerken? Hoe realistisch is dat eigenlijk?
Ik schets dit beeld ook vaak in deze ‘discussie’. Snap best dat mensen hem open willen maar dan moet er echt iets gebeuren voor de verkeersveiligheid van fietsende ( met name kinderen) die op dat tijdstip naar school gaan. 30 km zou dan verplicht moeten en geen advies snelheid en heel veel flitsers. In westerkoog fietsen ze op de rijbaan dwars door de wijk terwijl in westerwatering de weg om de wijk heen loopt met een fietspad apart. Totaal andere situatie. Mensen die hier bv aan de rondweg wonen krijgen een hoop uitlaatgassen te behappen en met zoveel meer auto’s hun straat niet meer uit ( tenzij recht vooraan zou krijgen) . De woonwijken zijn niet met elkaar te vergelijken.
Dat de Vincent van Goghweg 2 volledig gescheiden rijbanen en vrijliggende fietspaden heeft is niet geheel juist. Op het eerste stuk vanaf de Provincialeweg zijn geen fietspaden, het is er zelfs verboden te fietsen! En de rijbanen zijn daar ook absoluut niet gescheiden; er zijn 4 rijstroken die aan elkaar grenzen en tussen de huizen liggen. Een hoogst onaangename situatie.
Een terechte correctie van André Meester op de opmerking van Hans Holtmaat. Dat het stukje VvGoghweg tussen de provinciale weg en de JvGoyenkade niet is voorzien van 4 rijstroken, klopt natuurlijk. Maar bij het grootste gedeelte ri de brug is dat wel degelijk het geval, inclusief ruimschoots vrijliggende fietspaden aan beide zijden in 2 richtingen en ruime voetpaden. Hoe verkeersveiliger wil je het nog hebben?
Dat men zich afvraagt of de VvGogh weg dit aankan en er bewoners in de directe omgeving bij de eerste de beste ideevorming al bezwaren gaan maken, roept de nodige vragen op: al dat verkeer kan dus wel over de rondweg Westerkoog worden geperst die daar totaal niet geschikt voor is?
Omdat de Zaanse overheid in het verleden foute besluiten heeft genomen en de beste oplossing (de geplande weg binnendoor) voor altijd heeft geblokkeerd, wordt het probleem maar bij de bewoners van Westerkoog door de strot geduwd en al het verkeer over een rondweg waarop alle woonstraten uitkomen laten scheuren?
Ik ben geen absolute tegenstander van het openen van de busbrug, maar de manier waarop er nu alternatieve plannen worden bedacht die meteen worden afgeschoten maakt mij (en denk vele andere Westerkogers) eerder tegenstander dan coöperatief.
Bedankt voor deze correctie, die volgens mij niets afdoet aan het punt dat ik wil maken, namelijk dat beide wegen onvergelijkbaar zijn als het om veiligheid én capaciteit gaat. Terwijl ze wel een gelijk capaciteit moeten gaan verwerken (als de busbrug 24/7 open is). Mijn bewering over de rondweg is trouwens ook niet geheel juist: er zijn op veel plekken wel 2 rijbanen, maar dan is er opeens weer een fietspad en vluchtheuvels. En de afstand tot de huizen is bij de rondweg natuurlijk op meerdere plekken eveneens veel te krap.
Enkele jaren geleden had de gemeente het plan om de rondweg her in te richten en daarvoor moesten iets van 78 bomen worden gekapt.
Een actiegroep uit Westerkoog heeft toen tientallen pamfletten aan bomen gespijkerd dus dat is ook een vorm van schreeuwen.
Nu weet ik niet of dat gedaan is door de actiegroep van Meester maar na een paar dagen later lag de hele rondweg bezaaid met papier afkomstig van die pamfletten, dus zijn het vervuilen van de openbare ruimte en de vele spijkers in de bomen wettelijk toegestane middelen?
450 gezinnen ( is 450 woningen) op een totaal van 2800 woningen is maar 16% dus een vrij kleine minderheid.
Zelf woon ik ook in Westerkoog en net als zovelen in de wijk mag van mij de brug 24/7 per dag open moet zodra de rondweg is heringericht.
Bij die herinrichting zijn snelheidsremmende maatregelen noodzakelijk, dus er moeten drempels, gescheiden en verhoogde fietspaden en op 3 a 4 punten verkeerslichten komen zodat de scholen, het winkelcentrum, het zorgcentrum en het station veilig zijn te bereiken.
Mijnheer Versteeg, het plan van de herinrichting van de rondweg staat nog steeds en is ongewijzigd. Het verhaal dat u ophangt over de pamfletten op de bomen is echter totale onzin. Deze zijn namelijk keurig aangebracht met tape ipv. Met spijkers en hebben geen enkele schade aangebracht aan de bomen. Ook is alles na het stukscheuren van de pamfletten weer keurig opgeruimd door de groep die ze heeft aangebracht. Graag feiten en geen onzin.
Wel frappant dat de Westerkogers in meerderheid tegen openstelling is. In mijn beleving als bewoner in de schrijfstersbuurt komt er na de ochtendsluiting meer autoverkeer van Westerkoog naar Westerwatering dan omgekeerd. Misschien is dat te verklaren door de onlogische tijdverdeling van sluiting en openstelling. Een forens uit Westerwatering die 08.30 t/m 17.00 uur werkt kan bij een uur reistijd nooit tijdig op zijn werk zijn bij een sluiting tot 09.00 uur, maar wel vanaf Westerkoog om 18 uur terug via de Binding.
Het blijft natuurlijk een gotspe dat al het getraineer uit het verleden alle mogelijkheden van nu zo duur maken dat er nooit meer iets van een tweede ontsluiting niks meer gaat komen. En dat terwijl die tweede ontsluiting er in al die jaren die ik hier inmiddels woon (34 jaar) gewoon voorhanden was.
Bij een enquête is anders gebleken. Er is geen meerderheid in Westerkoog tegen openstelling. Er is wel een hard schreeuwende actie groep die beweerd namens alle bewoners te spreken. Iets dat absoluut niet waar is. Ongeveer de helft van de inwoners van Westerkoog is voor openstelling.
Waar baseert u dit allemaal op.
Kunt u de gegevens van deze enquête laten zien. (via de Orkaan)
Er is inderdaad een actiegroep, echter ik heb deze mensen nog nooit horen schreeuwen.
Beste Yvonne,
De Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog heeft nooit beweerd dat ze "namens alle Westerkogers spreekt". We hebben een duidelijk aantal sympathisanten (ca 450 gezinnen) waarvan een vrij groot deel jaarlijks een donatie geeft. We zoeken af en toe zeker publiciteit en als je dat als "schreeuwen" wilt betitelen, het zij zo. En ik ben zeker geïnteresseerd in die enquête: hoe, door wie en wanneer die gehouden is en wat dan de resultaten zijn.
En tenslotte: wij gebruiken uitsluitend wettelijk toegestane middelen en procedures en daarbij gaat het niet om het hardste schreeuwen of met hoeveel je bent, maar of je argumenten hebt die gelden. Zoals de voorwaarden voor een natuurvergunning (overigens bedoeld ter bescherming van onze natuur). Want zoals hierboven al door Jan Schoen is opgemerkt: de gemeente wil de busbrug graag open hebben, maar heeft problemen met die voorwaarden.
Met vriendelijke groet.
De enquête is door de gemeente gehouden en de resultaten zul je daar kunnen opvragen.
Onzin er is nooit een enquête door de gemeente op dit onderwerp uitgevoerd.
correctie westerkoog is inmiddels een doorstroomlocatie. westzaan, krommenie, assendelft en zaandijk rijden ook door westerkoog/ westerwatering heen en weer terug... dus hoewel u van mening bent dat al dat verkeer allemaal uit westerkoog vandaan komt,dat is niet zo...
En die wonen allemaal in Westerkoog?
Logisch dat er `s morgens meer verkeer richting van Westerkoog naar Westerwatering rijd, het is de makkelijkste route naar Amsterdam en veel mensen gaan naar de bedrijven en winkels in Zaandam.
Maar er is een spreekwoord dat zegt "wie zijn kont verbrand moet op de blaren zitten" en dat is de Gemeente Zaanstad die heel kortzichtig is geweest toen de wijken werden ontworpen.
Er was in de jaren`70 alle ruimte om een paar viaducten over het spoor aan te leggen en één of twee bruggen over de Mallegatsloot.
Door eerst Westerkoog te bouwen en de Binding jaren later was dat vragen om problemen die ruim 40 jaar later nog steeds niet zijn opgelost en voorlopig ook niet worden opgelost.
helaas heeft het NIMBY verschijnsel er voor gezorgd dat die busbrug nog altijd overdag dicht zit. de waarde van de huizen van die NIMBY figuren zou dalen.........waar egoïsme al niet toe kan leiden. jaren van gesteggel, kostbare onderzoeken (leg die rekening maar bij de NIMBY'S). als ik van de Ringweg naar Westerkoog wil moet ik idioot ver omrijden, tenzij ik buiten de sluitingstijden ga, maar dat is geen optie. gelukkig woon ik in een huurwoning en heb ik geen kopzorgen van waardevermindering. bij mij rijdt de hele dag de trein voor mijn huis langs en is het de hele dag een komen en gaan van auto's van bezoekers van de supermarkt bij mij voor de deur.
NIMBY is flauw en kun je ook op je zelf betrekken. Bewust in een wijk gaan wonen met een slechte uitsluiting en volgens klagen dat de ontsluiting zo slecht is!? Verder geen rekening willen houden met buren en een paar minuten tijdwinst (in de 4 uur! per dag doordeweeks dat de brug gesloten is) boven woongenot, verkeersonveiligheid, fijnstof uitstoot, kappen van bijna alle bomen rond de rondweg, enz. enz. stellen. Blind blijven voor het feit dat de rondweg niet geschikt is. Volgens was mij er al lang een oplossing, weg binnendoor, een tunnel, alleen open voor bewoners of iets anders, geweest als er samen was opgetrokken. Met ruzie maken en stellingname wordt natuurlijk helemaal niks bereikt.
nb: omrijden? Mensen richting Amsterdam rijden in km'ers om als ze via de busbrug gaan.
Wat een gezeik over die k.. brug. Gooi toch open dat kreng scheelt een hoop geouwehoer en geld. Wat een slappe hap die gemeente Zaanstad doe nu eens een keer wat de meeste bewoners willen OPEN die brug.
Gezeur op niets af.
Begin nu eerst eens aan de overweg in Zaandijk en open de bus brug voor al het verkeer.
Alle instanties maken zich op deze manier onsterfelijk belachelijk.
Ik lees ook in het plan: dan verdwijnt de fietserstunnel net voorbij Hoornselijn tussen V. van Goghweg en Westerwatering. Moet niet gekker worden. Die moet juist gepromoot worden. Uit die auto en fietsen, lost veel problemen op ook kwa gezondszorg. Graag ook weer snel tunnel bij station Zaandam in ere herstellen. Zijn we ook van discussie af over fietsen/wandelpad bij Gemeentehuis.
Tenslotte Lelystraat is natuurijk Leliestraat in de wijk Bloemwijk in Koog aan de Zaan.
Mooi weer om vandaag de fiets te pakken. Smaakt de thee nog lekkerder na thuiskomst.
Was er niet ooit een weg gepland die rechtstreeks van de busbrug naar de rotonde bij het pompstation zou lopen? Er lag al een talud dat langzaam vol groeide met groen en waarop vervolgens een instelling werd geplaatst waartegen doorgaans ook enig verzet ontstaat, maar die er nu voor zorgt dat de drukte op de ringweg zal toenemen bij verdere openstelling van de busbrug. Dat is nu een steekhoudend argument geworden. Goed gedaan.
Een tweede ontsluiting ga ik niet meer meemaken en vermoedelijk mijn kinderen ook niet meer, terwijl de Westerwatering maar blijft doorgroeien. Over een aantal jaren opnieuw een duur onderzoek, met vergelijkbare resultaten, dat ook dan tot niets zal leiden. Ad infinitum.
Denkend aan politiek Zaanstad krijg ik altijd het zweet in mijn handen van machteloze woede. Diepe weerzin.
Off topic: die verkeersborden waarop "Zaandam" is vervangen door "Zaanstad" maken me ook telkens weer boos.
Precies! In onze (stichting veilig en gezond Westerkoog) gesprekken 2 jaar geleden met vrijwel alle politieke partijen, waarin we die weg binnendoor aan de orde stelden waren ze unaniem van mening dat die weg ooit de beste oplossing geweest zou zijn. Het treurige was dat die weg nog steeds mogelijk zou zijn geweest, maar geen enkele partij wilde dit oppakken. Nu lijkt het een onmogelijkheid (Centrumplan) en loopt het verkeer hoe dan ook vast.
Mee eens
Als ze die verdiepte Provincialeweg doortrekken tot na de Guisweg, kunnen ze daar ook de weg onder het spoor laten lopen. Dan hoeven ze ook niet langer de hele omgeving op de schop te gooien.
Er zijn natuurlijk wel meer mogelijkheden.
Tunnel bij v Gogh met tolheffing voor particulieren, minder auto's.
Als energie schaars wordt is het zeer de vraag of dan bijna iedereen een auto kan hebben.
Dan lost het probleem vanzelf op.