De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) optreedt tegen de praktijken van Seats and Sofas. Uit onderzoek blijkt dat de meubelketen klanten met regelmaat misleidt door bijvoorbeeld nepkortingen aan te bieden en valse informatie te geven over hun meubilair. Ook in Zaandam hebben ze een filiaal.
In 2022 had de Consumentenbond al aangegeven dat de meubelketen zich niet zo goed aan de regeltjes hield. De Reclame Code Commissie (RCC) en Autoriteit Consument & Markt hielden al langer de vinger aan de pols wat betreft de problemen bij Seats and Sofas. De Consumentenbond is een klachtenprocedure begonnen bij de RCC en donderdag 24 oktober vindt de zitting plaats.
Nepkortingen
De Consumentenbond stelt dat Seats and Sofas bijvoorbeeld banken onder het mom van een korting verkoopt voor bijvoorbeeld € 399,- maar dat diezelfde bank ruim vier maanden daarvoor ook al voor die prijs de winkel uitging. Dat maakt de zogenaamde korting nep en dat is illegaal.
Daarnaast gebruikt de meubelzaak foto’s van bepaalde sofa’s waar een aantrekkelijke prijs bij genoemd wordt die in de winkel niet bij die specifieke bank blijkt te horen. De prijs geldt dan alleen voor de banken die gemaakt zijn van ‘goedkopere’ stoffen.
Hijgende verkoper
Ook voelen veel klanten zich vaak onder druk gezet tijdens het winkelen, deelt de Consumentenbond. Dit bevestigen klanten die eerder meubels kochten bij Seats and Sofas via een Facebook-pagina met de naam ‘Seats and Sofas – Klachten.’
‘Constant een hijgende verkoper in je nek en geen enkele ruimte even voor jezelf’, aldus een oude klant via Facebook.
Seats and Sofas heeft 22 filialen door heel Nederland, waaronder in Zaandam op Cornelis Ouwejanstraat 19. Op 31 oktober 2020 opende de meubelketen hun deuren in Zaandam-Zuid.
Door: Renée Koopman. Bron: Consumentenbond. Foto: Google Streetview.
Wij hebben een paar jaar terug een hele mooie bank gekocht. Het enige waar we tegenaan liepen was de slogan vandaag kopen morgen zitten niet op ging. We hebben paar maanden moeten wachten op onze bank. Op een diepe kuil en wat piepende veren na in de chaise lounge zijn wij wel nog steeds tevreden over onze bank. Hij was in verhouding tot andere winkels niet duur en met onze lange benen hebben we echt genoeg diepe zit ruimte. Ook hadden we destijds een prima verkoper die zich niet opdrong en ons goed heeft geholpen.
Ook wij,stel van begin 60, maakten kennis met zo'n vervelende verkoper van deze firma. Toen we genoeg kregen van deze meneer vroegen we hem meer afstand te bewaren en dat we, als we vragen hadden, het aan hem zouden vragen. Maar bij ieder bankstel waar we stil stonden, dook hij weer op. We kregen er de slappe lach van, duwden zijn verkoopmap in zijn handen en wisten niet hoe snel we de zaak moesten verlaten. Soms werkt zo'n overval-verkooptechniek dus juist niet. De bank hebben we in een andere zaak met een prettigere verkoper gekocht.
vreselijk bedrijf! heb vorigjaar een bank met Hocker gekocht..wat een ellende ! tot 4 keer toe verkeerde hocker geleverd en bank niet goed..en overal maar achteraan gaan en bellen en mailen. halfjaar ermee bezig geweest! sluit al die winkel!
Marketing is meestal misleiding en zorgt bij mensen met weinig geld voor veel ellende.
Er is eigenlijk geen echte beschermer van de consument.
Beste medewerker
Bij ons heeft een verkoopster in een nieuw bankstel gepraat. Bij thuiskomst gemeten en het paste niet
Wij zijn direct teruggegaan om het te annuleren maar dat kon niet we konden van het zelfde bankstel een kleinere maat nemen en anders niet! Anders waren we onze aanbetaling kwijt van 1190 euro
In eerste instantie hebben we het toen maar geaccepteerd
Heb contact gehad met het hoofdkantoor maar kreeg het niet voor elkaar om de koop te ontbinden ik had getekend
We hadden wel een levering van ongeveer 7 maanden ! We voelden ons zo genaaid!
Na 3 maanden hebben we toch de koop ontbonden en waren onze aanbetaling van 30%kwijt 1190 euro er viel niet meer over te discussiëren
Hoop dat jullie hier iets mee kunnen om ze toch maar eens flink aan te pakken
met vriendelijke groet Coby van den Ban
seats and sifa heeft de slogan vandaag kopen vanavond zitten alleen vergeten ze Erbil te zeggen dat je zelf voor transport moet zorgen wil je savonds op je nieuwe bank zitten