De Hempont – officieel het ‘Veer F20 Hempontplein’ – vaart niet tussen Zaandam en Amsterdam. Volgens het GVB is de storing inmiddels verholpen, er vaart een reservepont.
Volgens AT5 ging het om een aanvaring tussen de pont en een binnenvaartschip. Zoals op de foto te zien is, was het op dat moment erg mistig op het Noordzeekanaal. Er zijn bij de aanvaring geen gewonden gevallen.
De tanker voer over het Noordzeekanaal vanaf de kant van Amsterdam richting Zaandam. Terwijl de pont bijna de kade van Zaandam had bereikt, botste de tanker tegen de rechter achterzijde van de pont. Op het moment van de aanvaring liep er een medewerker op de trap en raakte door de impact geblesseerd aan de schouder. De schade aan de pont is flink.
Even na 10.00 uur werd de melding op de website van het GVB gedaan. De foto (bovenaan) is van 11.30 toen er een auto van het GVB aanwezig was. Het GVB onderzoekt op dit moment de schade. Rond 12.30 uur hebben we de bevestiging gekregen dat er een andere pont in de vaart is gegaan. De pont kan weer worden gebruikt.
De tanker is ter hoogte van Buitenhuizen aan de kant gelegd. Daar zal de schade verder worden beoordeeld.
Door Piet Bakker. Informatie van storingen-website GVB, AT5. Foto: Alexandra Blaes.
Waar is de goede oude tijd gebleven van Rijkswaterstaat, met bekwaam personeel.
geen gewonden, wel een geblesseerde
Het zal inderdaad een kwestie van slecht zicht geweest zijn. Ik zat in het hokje aan de Zaandammer kant te wachten, Ik vond de pont al veel geluid maken toen hij naar ons toe vaarde. Eerst hoorde ik het remmingwerk aan de westzijde kraken. Daarna ging de pont krakend tussen het remmingwerk. De pont was ongeveer een meter van de landingsbrug toen ik zag dat de stuurman achterom keek. De klep van de pont was op dat moment ongeveer een meter van de landingsbrug. De pont kreeg een harde duw van achter en ik zag daar een binnenvaartschip varen. De klep van de pont raakte de landingsbrug hard, waarna deze ongeveer een meter omhoog gestuwd werd. Op dat moment zag ik ook een landbouwtrekker hard tegen de binnenzijde van de pontklep rammen en kwamen er nog meer voertuigen tegen de klep. Ik had snel door dat de pont voorlopig niet zou varen en dat ik wel een levens belangrijke afspraak voor mijzelf in het ziekenhuis had. Helaas dus niet in staat om te gaan helpen. Snel naar Station Zaandam en nog net op tijd voor mijn afspraak.
Geachte heer Wools,
Goed om te lezen dat u nog tijdig in het ziekenhuis aanwezig kon zijn.
Ik begrijp dat u getuige bent geweest van de aanvaring. Zou u mij misschien willen bellen hierover?
Tel. 085-0811925
Met vriendelijke groet,
Martin Bruinsma
Waarom vaart daar sowieso maar 1 pont?
Omdat de dienstregeling 1 afvaart per 20 minuten per kant is. Dat is gemakkelijk te redden met 1 pont.
Tijdens ADE lagen er wel twee veerponten, er werd vaker dan 1x per 20 minuten gevaren. Waarschijnlijk ook als er problemen met de tunnels zijn en er meer verkeer via de pont moet.
Ik wil graag dat het 1x per 10 minuten per kant is zodat ik als ik tussen Amsterdam en Zaandam fiets, niet op de tijd hoef te letten, maarja... Daarvoor moeten érgens centen vandaan gehaald worden. Gezien de rechtse wind door de politiek is het bijzonder onwaarschijnlijk dat er geïnvesteerd wordt in meer OV.
Kan 'de Donau' niet gewoon weer in de vaart komen?
wabblief?