In de eerste zes maanden van 2024 heeft busvervoerder EBS 18 procent van ritten in Zaanstreek Waterland vroegtijdig uit de dienstregeling gehaald – ‘geplande uitval’ noemt EBS dat. Van de 82 procent die zou moeten worden gereden, viel ook nog eens 4 procent uit zodat het OV-bedrijf op een totaal van 78 procent gereden ritten uitkwam.
EBS mag eigenlijk niet meer dan 0,5 procent laten uitvallen volgens de afspraak met de Vervoerregio. Daar zit de vervoerder dus ver boven. Ook in 2024 zal EBS niet in de buurt van dat uitval-percentage komen. Pas ‘medio 2025’ belooft EBS een 100 procent-dienstregeling.
Afgelopen week bleek uit een onderzoek van Omroep Gelderland dat in Gelderland, Overijssel en Flevoland gemiddeld 5 procent van de EBS-ritten uitvalt. Met uitschieters naar 8 procent. Zaanstreek Waterland zou zich in de handen knijpen met zo’n lage uitval.
EBS rapporteerde aan de Vervoerregio Amsterdam (VRA) in het eerste half jaar van 2024 maandelijks de rituitval. In de zomer zijn ze daar mee opgehouden, en pas in november wordt de volgende rapportage verwacht. In de zomer schaalde EBS het busvervoer verder af naar een zomer/vakantie-dienstregeling.
EBS rapporteerde zelf aan de Vervoerregio uitvalpercentages van 5 procent maar berekent die op basis van de ritten die zijn ingepland, niet op basis van de ritten die zouden moeten worden gereden. De vervoerder plant 18 procent van de ritten niet in wegens tekort aan personeel en uitvallende bussen. Die worden dus niet meegerekend in de uitval die EBS zelf aan de Vervoerregio meldt.
EBS moet volgens de VRA per september 2024 niet 82 procent rijden maar 91 procent, op 15 december (een jaar na het begin van de EBS-concessie) moet dat 95 procent zijn en medio 2025 dus 100 procent,
Of EBS halverwege 2025 wel aan de eisen zal voldoen is de vraag. Tot dusver heeft het busbedrijf zich vooral onderscheiden door loze beloftes. Zo zou in 2024 de dienstregeling opgeschaald worden naar ‘normaal’. Dat is dus niet gebeurd, sterker nog, uit de cijfers van EBS over het eerste halfjaar blijkt dat in maart-april er relatief weinig ongeplande uitval was (minder dan 3 procent van de geplande ritten) maar dat het uitvalpercentage verdubbelde in mei en juni. VRA-bestuurder Gerard Slegers in de begeleidende brief van 18 juli: ‘We balen er enorm van dat de rituitval ook deze maand weer gestegen is’.
Een volledige dienstregeling media 2025 is ‘ambitieus’ volgens de Vervoerregio, maar volgens EBS is het ‘haalbaar’.
Traag
Uit de evaluatie die de Vervoerregio over de aanbesteding en de eerste maanden EBS heeft laten uitvoeren blijkt dat EBS problemen ontkent, (te) laat reageert en vervolgens beterschap belooft (maar niet levert). EBS is ’traag’. Een aantal zaken blijken ‘al snel achter (te) blijven ten opzichte van de planning’. Een implementatiemanager wordt een half jaar te laat aangesteld, overeenkomsten worden later dan gepland ondertekend. Pas een jaar na gunning wordt er bijvoorbeeld een contract met SPIE (technische dienstverlener) gesloten. EBS gaat zelf de laadstations regelen (in plaats van dat door Total Energies te laten doen), dat levert volgens de Vervoerregio weer vertraging op. Pas in juni 2023 geeft EBS toe dat er personeelsproblemen zijn en dat de elektrische bussen niet op tijd geleverd kunnen worden.
‘De zorgen over een tijdige en goede start van de concessie nemen aan de kant van de Vervoerregio steeds verder toe. (…) Het beeld van betrokkenen bij de Vervoerregio was dat verschillende activiteiten veel eerder op het plan van aanpak stonden en hadden kunnen worden opgepakt door de vervoerder.’
Risico’s ‘urgent en zichtbaar’
Maar ook de Vervoerregio laat steken vallen. ‘Pas richting het jaareinde van 2022 en na de jaarovergang steekt de Vervoerregio meer inspanning en organisatiekracht in de implementatie en voert de druk bij EBS verder op en worden de risico’s meer urgent en zichtbaar’.
Maar dan is er nog maar een jaar te gaan voordat EBS van start gaat. Als dat in december 2023 gebeurt blijken er grote problemen: er zijn geen elektrische bussen, te weinig personeel, geen werkende laadstations, de stallingen zijn niet klaar en de informatievoorziening werkt niet goed. Vlak daarvoor beloofde EBS nog dat alle diensten gereden konden worden. In werkelijkheid viel toen gemiddeld meteen zo’n 10 procent van de ritten uit (de norm is maximaal 0,5 procent uitval).
‘Volgens geïnterviewden schetste EBS voortdurend een te rooskleurige verwachting over de voortgang van de implementatie en het oplossend vermogen bij een aantal problemen die zich voordeden. Dit patroon heeft zich de gehele periode voorgedaan. Zelfs tot 10 december aan toe.’
‘Veel inzet’
In de samenvatting van de evaluatie door bestuurder Gerard Slegers geeft de Vervoerregio zichzelf vooral veel schouderklopjes en veren in het achterwerk:
‘Er is echter juist veel inzet geweest vanuit de Vervoerregio en het dagelijks bestuur om de implementatie en de start van de concessie goed te laten verlopen, ook tijdens de implementatiefase’.
‘Het aanbestedingsproces (periode voordat de concessie werd gegund aan EBS) was zorgvuldig en de beoordeling van de inschrijvingen is goed onderbouwd.’
Wel een puntje van kritiek: ‘De Vervoerregio had meer kunnen anticiperen op de inspanningen die nodig zouden zijn tijdens de implementatiefase (de 1,5 jaar tussen gunning en start concessie) en haar rol in het eerste half jaar’. In de evaluatie zelf komt de VRA er minder genadig vanaf:
‘De Vervoerregio heeft te weinig geanticipeerd op de implementatie en haar rol in het eerste half jaar – zeker gegeven de geïdentificeerde risico’s – niet adequaat ingevuld. (…) Hoewel direct na de start risico’s zijn besproken met EBS, wekt de eerste fase van de implementatie niet de indruk dat de Vervoerregio “er bovenop” zat.’
Door Piet Bakker. Bronnen: Rapportage EBS over eerste zes maanden van 2024, Eindrapportage evaluatie aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland, Informatienota Evaluatie aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland, Omroep Gelderland. Foto’s en grafieken: De Orkaan.
Men kan hier wel klagen maar zolang de zgn "Volksvertegenwoordigers" op het Stadhuisplein 100 en de Stopera dit niet wensen te horen gebeurd er helemaal niets. En er kreet wel eens eentje maar de besturende partijen zijn gewoon doof voor de busreizigers in de Vervoersregio. En nagenoeg anoniem stelletje wat niets opheeft met OV en haar gebruikers. Want was dat wel het geval dan hadden ze wel eens mogen lawaaien voor hun kiezers
Je kunt op deze pagina de namen en emailadressen vinden van de vertegenwoordigers in de Vervoersregio raad. Zo anoniem zijn ze nou ook weer niet.
https://vervoerregio.nl/pagina/20160103-regioraad
Heel erg mooi maar waarom treden die lieden dan niet even naar voren om tekst en uitleg aan de gewone burger te geven. Ze zitten er (en betaald door ons )om de belangen van de burger te bewaken. En het hoeft helemaal geen halleluja verhaal te zijn , ze mogen ook gewoon zeggen dat er geen andere opties zijn of dat die veel duurder zullen zijn.
Je kunt je abonneren op de maandelijkse nieuwsbrief en de notulen van de vergaderingen staan online. Als burger kun je inspreken bij de vergaderingen. Wat wil je nog meer, dat ze bij je thuis op de koffie komen om tekst en uitleg te geven?
Nee, dat hoeft helemaal niet maar je geeft zelf al aan dat alles ergens verstopt zit en en je de weg in dat oerwoud moet weten. Ook al zouden ze het lef maar hebben om eens met de redactie van de Orkaan , aangevuld met wat gebruikers(ik dus niet) om een tafel te gaan zitten en de zaken uit te leggen.
We zijn EBS-moe, maar wel afhankelijk van EBS. Dat is dus een drama. Afgelopen vrijdag hebben we er van Zaandam Station naar Oostzaan ruim 5 kwartier over gedaan, normaal gesproken duurt de rit 12 minuten. Het betrof hier twee uitgevallen ritten na elkaar en één rit die gewoon niet kwam zonder aankondiging. Op de heenweg werden we er op de Vlinder uitgegooid en moesten daar ruim een kwartier wachten, terwijl de chauffeur zei dat het een buswissel betrof. Beetje lange wissel. Bijkomstigheid is dan nog dat ik reis per rolstoel, dus adequate medische afspraken vallen niet te maken vanwege EBS. Geen miljoenenboete meer voor nalatigheid, gewoon het contract ontbinden en de niet gereden ritten in rekening brengen. Weg met deze catastrofe!
En dan tellen de ritten die op de Vlinder eindigen zonder aankondiging op de halte niet eens mee. En die waar dat wel op de halte/bus staat eigenlijk, ik vind dat ook gewoon uitval, er wordt dan niet voldaan aan de concessie. Voorheen kon ik in drie kwartier van mijn huis naar Amsterdam Zuid, nu is dat regelmatig anderhalf tot twee uur, omdat ik op de Vlinder eruit gegooid word en dan de vervolgbus voor het laatste eindje twee keer uitvalt.
Anders dan anderen heb ik ook nog de luxe dat ik twee bussen kan nemen in de richting Amsterdam Noord, en dan vervallen die nog de hele tijd allebei, soms nog onaangekondigd ook.
in Purmerend is het ook vervelend bus 104 altijd vervallen nooit op tijd .
collega's die mee rijden op de bus kletsen met buschauffeur er op los ,soms bijdehand of een grote bijdehante mond als je er iets van zegt.dat was afgelopen zaterdag ook 3x vervallen en dan vraag je iets krijg je een bijdehande opmerking van een bijrijder .
Dinsdagmiddag 22 oktober: helemaal geen bussen naar Zaandam en Purmerend (67)
Ik reisde tien jaar lang elke dag met de bus. Nooit problemen mee gehad (op hier en daar eens een uitval bij Connexxion). Totdat EBS kwam. Sowieso ben ik 5 keer langer onderweg naar Zaandam Station dan voorheen, maar kon ik het op een gegeven moment niet meer aan mijn werkgever uitleggen dat ik elke dag soms meerdere uren te laat was. Ik heb een elektrische fiets gekocht en ben blij dat ik die mogelijkheid heb. Ik heb echt te doen met de mensen die deze mogelijkheid niet hebben en afhankelijk zijn van dit schandalige bedrijf.
Gemeente Zaanstad en Vervoerregio; doe er wat aan! Het is een basisbeginsel van een stad dat het OV geregeld is. Nu is er niets geregeld en laten jullie de belastingbetaler burger gewoon stikken!
Schrijnend en schandalig hoe dit door ettert. Ik pak bijna dagelijks de bus in het centrum en ik kan wel zeggen dat meer dan 50% van de bussen die ik moet hebben uitvalt. Of anders veel te laat komt, soms wel 20 minuten over tijd. De meeste lijnen die uitvallen zijn 67, 69, 64, 65 en 393 in beiden richtingen. Wat ook soms voorkomt is dat EBS chauffeurs gewoon een paar haltes doorrijden, terwijl daar gewoon mensen staan te wachten of eruit moeten. Geen sorry of iets. Meeste zijn zo chagrijnig als de pest. Wil niet zeggen dat Connexxion een top vervoerder was, maar ik mis het wel nu. Die hadden niet extreem veel uitval.
Het is eigenlijk erg verontrustend hoe minachtend en laks de vervoersregio en de Gemeente Zaanstad omgaat met de belangen van de burgers die afhankelijk zijn van openbaar vervoer.
De concessie had allang teruggenomen moeten worden wegens het niet voldoen aan de voorwaarden die gesteld zijn.
In plaats van een nietszeggende "boete" voor dit miljoenen bedrijf hadden de Gemeente en de vervoersregio de concessie verder aan een partij moeten gunnen die wel het belang van de reiziger voorop stelt en deze niet uren laten wachten op een bus.
Niet iedereen kan bij uitblijven van een of meerdere ritten naar een station lopen om met een trein zo dicht mogelijk bij je bestemming te komen en vervolgens nog eens een deel te moeten gaan lopen, (in mijn geval van Wormerveer Noord naar Plein 13 en vice versa.)
Anderhalf uur wachten in $%^& weer is dan geen pretje en dan voel je je al snel erg machteloos en verloren.
Zondag 2 keer naar de bushalte gelopen, maar busje 67 kwam mooi niet. Voor mij is dat 100% uitval.
Vandaag vallen bijna alle ritten van lijn 67 uit en nee, geen personeelsgebrek, maar storingen aan het materieel.
E Smit20 oktober 2024 om 16:23
Beste Orkaan wanneer gaan jullie weer eens bijhouden hoeveel bussen er in Zaanstad en omgeving uitvallen dat zijn er nog steeds heel veel of is de redactie zo moe gestreden dat ze het er bij laten zitten? Wel is vandaag in het nieuws dat er in meerdere provincies veel EBS bussen uitvallen maar NH staat daar niet meer bij terwijl het ook hier om te huilen is. Daarom is registreren zo belangrijk dus Orkaan doe er wat aan
zo dat er weer getallen beschikbaar zijn.
Hartelijk dank Orkaan dat jullie weer een artikel en cijfers hebben gepubliceerd dat is zo te lezen hoog nodig.
Hopelijk houden jullie de vinger aan de pols en wordt er ook eens actie ondernomen door de verantwoordelijke instanties.