We waren zeer opgetogen over de geplande overdekte en storingsvrije roltrap waarvan we de plannen van NUNC architecten konden laten zien.
Minpuntje was dat de huidige roltrappen wel gemaakt waren volgens Zaanstad maar nog niet in gebruik konden worden genomen. We informeerden bij Zaanstad’s wethouder Wessel Breunesse (openbare ruimte) hoe dat zat en moeten helaas constateren dat het minpuntje is uitgegroeid tot een heus minpunt (zonder ‘je’ dus):
‘De reparatie is in september uitgevoerd, maar bij nadere inspectie bleek dat er meer aan de hand was dan vooraf werd verwacht. Om de neergaande roltrap te kunnen repareren moeten ook andere onderdelen geplaatst worden. Voor de reparatie van de opgaande roltrap zijn onderdelen nodig uit China. Dat zal dus nog wat langer op zich laten wachten.’
Breunesse laat via een woordvoerder ook weten dat het dus goed uitkomt dat de tijdelijke lift bij de Primark is geplaatst. Die blijft minstens een half jaar in werking en moet de bestaande lift ontlasten als de roltrappen het niet doen (en die doen het dus niet). Voetgangers die vanaf de Kiss & Ride en de fietsenstalling komen, kunnen ook van deze lift gebruik maken.
In oktober wordt het project van de nieuwe roltrap aanbesteed en in het najaar van 2025 begint de bouw. (Onder de plek die boven ook te zien is, maar dan zoals het volgend jaar zou moeten worden.)
Door Piet Bakker. Bronnen: lift/roltrap-pagina Zaanstad, woordvoerder wethouder Breunesse, eerder nieuws op De Orkaan, plannen van NUNC (ook bron onderste afbeelding).
Ik vraag me sterk af wat voor onderhoudscontract de gemeente heeft afgesloten? Of hebben ze zo hard bezuinigd/onderhandeld dat ze geen onderhoudscontract hebben?
Ik denk dat een lokale machinefabriek de onderdelen sneller kan maken dan de afhaalchinees. Misschien niet goedkoper maar voor het geld wat hieraan al versleuteld is had er een gouden lift met piccolo kunnen staan.