Op donderdag 17 oktober komt de gemeenteraad van Oostzaan in een ingelaste vergadering bijeen om B&W aan de tand te voelen over de manier waarop zij de raad hebben geïnformeerd over het mislukte invoeren van bestuurlijke boetes in Oostzaan.

Die boetes waren voor mensen die het inrijverbod bij de Kerkstraat en De Haal negeerden en zouden in de gemeentekas terecht moeten komen. Die regeling sneuvelde bij de rechter in juni van dit jaar.

CDA, D66, GroenLinks en Oostzaan Natuurlijk! vroegen de extra raadsvergadering aan om een interpellatiedebat* te voeren over het niet juist informeren van de raad. De partijen wilden duidelijkheid over de juridische onderbouwing en financiële risico’s van de boetes die werden ingesteld om sluipverkeer tegen te gaan. Dit verzoek volgt op een Raadsbericht van B&W van Oostzaan waarin de gemeente toegeeft onzorgvuldig te hebben gehandeld en de raad onjuist te hebben ingelicht. Bovendien is een deel van het dossier onvindbaar.

Lees ook:

Het college van B&W besloot in 2021 bestuurlijke boetes te heffen voor het inrijverbod, met de verwachting daarmee €570.000 op te halen. Dit plan werd door de rechtbank vernietigd, wat voor een financieel tekort zorgde. 

Uit antwoorden op een Woo-verzoek van De Orkaan bleek dat de juridische adviezen en risico’s rondom de boetes – op z’n minst – onvoldoende waren gecommuniceerd met de gemeenteraad. Burgemeester Polak beweerde dat er overleg was geweest met het Openbaar Ministerie, maar dit bleek later niet specifiek te gaan over de inzet van boetes voor het inrijverbod. Een akkoord zoals hij eerder had gezegd, was er niet gekomen van het OM.

De oppositiepartijen hebben al laten weten dat ze aan het einde van het debat een motie zullen indienen. De exacte inhoud hiervan hangt af van de antwoorden die tijdens de vergadering worden gegeven door het college.

*

Door: Piet Bakker / Merel Kan, met informatie uit de mail van de positie aan de gemeente Oostzaan en het Orkaanarchief.