Er worden nieuwe flitspalen bij spoorwegovergangen geplaatst in Noord-Holland en Utrecht. Vandaag is de twaalfde nieuwe flitspaal geplaatst. ProRail streeft naar veertig nieuwe flitspalen in totaal. De spoorwegovergang bij de Guisweg zit daar niet bij, ondanks het vele verkeer, de lange wachttijden en de gevaarlijke situaties. Omdat de spoorbomen erg vaak dicht zijn, wordt daar ook nogal eens de hand gelicht met veilig oversteken.

Ook de spoorwegovergang bij Krommenie-Assendelft krijgt geen camera’s om slagboomkruipers te betrappen.

Bijna dagelijks riskeren mensen hun leven door even snel de spoorwegovergang over te steken als de slagbomen naar beneden zijn. Bij spoorwegovergangen in Utrecht en Noord-Holland zijn bijna 6.400 boetes uitgedeeld aan mensen die tóch de spoorbomen negeerden.

Fietstunnel in 2031

In 2014 werd er gesproken over een eventuele auto- en fietstunnel bij de Guisweg, maar dat is toen afgewezen door Zaanstad. Sinds 2018 steken ze de koppen al bij elkaar om met een effectief en concreet plan te komen voor knelpunt Zaandijk Guisweg. Dat plan is er inmiddels wel (namelijk toch een fietstunnel) maar realisatie zal nog jaren op zich laten wachten. De planning is nu 2031 (over zeven jaar).

Station Krommenie-Assendelft staat op een lager pitje. Deze spoorwegovergang heeft een lagere verkeersintensiteit vergeleken met de Guisweg, bovendien kan verkeer gebruikmaken van de Jan Brassertunnel.

Volgens woordvoerder Mirjam de Witte van ProRail staan de spoorwegovergangen aan de Guisweg en bij station Krommenie-Assendelft niet op de planning voor een flitspaal. Waarom deze punten niet mee zijn genomen is onduidelijk.

Door: Renée Koopman. Bronnen: NS, ProRail, Zaanstad.nl. en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan (2022).