Op basis van ervaringen van reizigers schreven we zo’n drie maanden terug over de verschillen die mensen in ritprijzen krijgen. Voor hetzelfde ritje, twee keer een andere prijs. Hoe kan dat? Onze ombudsredactie legde het voor aan de woordvoerder van de vervoerder.
Zoals ieder groot bedrijf heeft EBS een woordvoerder: Jasper Vermeer. Die gaat niet alleen over het vervoer in de Zaanstreek, maar ook over alle andere regio’s waar deze vervoerder actief is. Op basis van het door De Orkaan gestuurde overzicht van klachten over de ritprijzen wil Vermeer eerst iets recht zetten.
‘Veel mensen denken dat een heen- en terugrit automatisch even duur moeten zijn en dat anders EBS een fout maakt. Maar dat is niet zo. De werkelijke afstand tussen instap- en uitstaphalte is de basis voor de ritprijsberekening. Meestal is die afstand niet in beide richtingen exact hetzelfde. Bijvoorbeeld bij de rit van de Gangeslaan naar Amsterdam Noord waarover iemand een klacht heeft. Zowel aan het begin als aan het eind van die laan kun je opstappen.’
GPS
Reizigers zouden dus niet de heen- en de terugreis van hun reis moeten vergelijken, maar dezelfde rit op een andere dag. Spits of dal-uren maakt trouwens bij EBS niet uit, laat het bedrijf weten. Bij de NS scheelt dat flink, maar bij deze busvervoerder is gekozen voor een standaard tarief. Hoe worden die ritprijzen nu exact berekend? Vermeer:
‘De locatie wordt bepaald aan de hand van een combinatie van geplande en gemeten afstand en GPS. Het gebeurt soms dat we op een locatie constateren dat het systeem denkt dat de bus een halte verder of minder ver is dan het geval is. Als dat zo is krijgt de klant het teveel betaalde terug en passen we het systeem aan.’
We legden het bedrijf ook de vraag voor of overstappen nog significante invloed heeft op de ritprijs. De woordvoerder:
‘Op zich leidt overstappen niet tot een andere reisprijs: als je incheckt binnen 35 minuten nadat je bent uitgecheckt ‘zegt’ de validator ‘incheck oké’ en betaal je alleen voor de resterende kilometers (niet opnieuw het basistarief à €1,08). Wel kan het voorkomen dat de twee deelritten op verschillende lijnen niet exact optellen tot de prijs van de doorgaande rit, maar dat zou marginaal moeten zijn. Dus zeker niet meer dan enkele centen.’
Toeristen
Een andere reiziger leefde mee met een aantal toeristen dat bij de Zaanse Schans instapte en per persoon € 12,50 moest betalen voor het korte ritje naar Zaandam. Voor een gezin van vier ben je dan zomaar € 50 kwijt. Of dat ‘te’ veel is, daar doet EBS geen uitspraak over, wel legt Vermeer het systeem erachter uit. Goedkoper kan het natuurlijk wel, door een (tijdelijke) OV chipkaart aan te schaffen of in te checken met een credit- of bankkaart.
‘Waar veel vervoerders de verkoop van kaartjes in het voertuig helemaal hebben gestaakt is er bij EBS nog een beperkt aantal kaartjes in de bus te koop, waaronder de dagkaart Zaanstreek-Waterland à € 12,50. Als een toerist in de wagen een kaartje wil kopen en niet wil inchecken met de bankpas of creditcard zal hem deze dagkaart worden aangeboden.’
Klantenservice
EBS benadrukt dat er dagelijks tienduizenden mensen in- en uit checken en dat het meestal wel goed gaat. Tevens roept het reizigers die echt grote verschillen constateren op zich te melden.
‘Bij een grote afwijking ontvangt onze klantenservice graag details van de gebeurtenis (datum, tijd, locatie, rijrichting, lijnnummer en kaartnummer waarmee is ingecheckt) waarmee we kunnen onderzoeken hoe die ritprijs is berekend en of dat fout ging,’ aldus Vermeer.
Ook de mailbox van De Orkaan blijft natuurlijk open. Stuur bij de mail het liefst wel een screenshot of specifieke details voor de traceerbaarheid mee.
Door Arne Doornebal. Bronnen: interview met EBS-woordvoerder, klachten van lezers, eerdere berichtgeving op De Orkaan. Foto: Rob Kling.
Allemaal leuk en aardig die verklaringen aangaande verschillende ritprijzendoor mijnheer de woorvoerder maar uberhaupt een rit maken is bij EBS al een hele uitdaging met al die uitvallende ritten.
wat ik mij ook afvraag: er zou een korting moeten zijn voor 60+ op busvervoer, dit zou automatisch via je (persoonlijke) chipkaart gaan. is dit ook echt zo? ik kan dat nl niet terugvinden
Je krijgt als 65 + korting op busvervoer
Naast deze problematiek ben ik erg benieuwd of mensen met een kinderwagen, rollator of rolstoel niet mee konden en bij de halte achterbleven. Ik heb hierover ingesproken tijdens een commissievergadering van de gemeenteraad en gevraagd om actie te ondernemen.
Het is onbegrijpelijk dat EBS Waterland helaas geen rekening heeft gehouden in de nieuwe blauwe bussen........ en de mooie nieuwe stoelen in de rode bussen met reizigers die afhankelijk zijn van een rollator of een wandelwagen. In vergelijking met de vorige vervoerder waar ruimte was voor bijvoorbeeld 2 rollators en een wandelwagen. Ik verwachtte zelfs dat in de EBS-bussen nog meer ruimte zou zijn voor de eerder genoemde vanwege de vergrijzing. Niets is minder waar omdat in de huidige blauwe- en deels rode bussen 2 zitjes voor een rollator om het hoekje achterin geplaatst zijn. Wanneer een persoon met 1 rollator daar zit kan daar geen 2e rollator naast omdat de wielbasis vrij breed is en daarom geen 2e rollator daar meer past. Ik heb meegemaakt dat een vader met wandelwagen niet mee kon met de bus omdat er geen ruimte voor is. Dus in de Connexion bussen konden theoretisch 2 rollators en een wandelwagen mee en nu in de huidige bussen maar 1 rollator die ook nog eens vanwege het hoekje waar men kan zitten de helft van het gangpad belemmerd. De tijdelijke gele bussen daar is heel goed rekening gehouden met mensen met een beperking. Ik heb dit dilemma gedeeld met een inspraak moment met de raadsleden. Mijn verzoek/pleidooi is om de 2 banken die op de plek staan waar eerder de ruimte was voor 2 rollators en een wandelwagen of rolstoel te verwijderen en daar fatsoenlijke plek voor de doelgroep in te richten. Mijn conclusie is dat EBS Waterland helemaal niet omkijkt naar anderen.
Nog even een aanvulling. Wanneer mensen met een hulpmiddel misschien 2 keer niet mee kunnen met de bus ze de moed verliezen en daardoor in een sociaal isolement terecht komen.
Heeft een of andere minister of staatssecretaris in het verleden niet geroepen dat de prijzen van het OV van punt A naar B eenduidig moeten zijn en niet afhankelijk hoort te zijn van de door vervoersbedrijf gekozen route.
b.v. voorheen bus 69 rechtstreeks via Provinciale weg naar station Wormerveer en bus 67 via de dorpskernen. Dat hoorde een eenduidige prijs te zijn.
Het is raar als ik moet betalen voor de huidige omweg die bus 69 tegenwoordig maakt.
Station Zaandam - Plein 13 Wormerveer. Deze route kost met lijn 69 € 3,29 volgens OV9292 en met bus 67 € 2,39.
In plaats van Openbaar Vervoer is het een Openbare Uitmelker geworden.
Een kleine correctie: de vervoersmaatschappij heeft niet gekozen voor de nieuwe route. Dat heeft de opdrachtgever bepaald. Een nieuwe route die mij (na 10 jaar 25 min omrijden, en extra betalen) eindelijk gelukkig maakt. Ben nu vanuit Wormerveer binnen 10 minuten in het Kalf!!!
Twee kleine dingetjes: Er staat bovenaan dat jullie het vragen aan de vervoerder van de vervoerder, ik denk dat het moet zijn de woordvoerder van de vervoerder.
Te tweede staat er dat NS wel met daluren werkt, maar dat is alleen als je een kortingsabonnement hebt. En dat heeft EBS voor de Zaanstreek ook. Alleen is het slechts in deze regio geldig en kost het 10 euro per maand, je krijgt dan 40% korting bij EBS in de daluren. Bij NS is deze korting ook op dit niveau, maar dan geldt het voor het hele land en kost het kortingsabonnement slechts € 5,60 per maand. Zo is de trein van Krommenie naar Zaandam 2e klasse circa 50% goedkoper dan met de bus in de daluren met abonnement, en ook nog 20% goedkoper in de spits, tenzij je ook een kortingskaart voor de bus hebt.