Wethouder Gerard Slegers (CDA) wond er geen doekjes om: fietsers horen voorrang te krijgen op de Hempont. En als die moeten wachten omdat het pontpersoneel auto’s voor laat gaan, is dat ‘een hele rare actie’.
Het was geen pretje om begin september van Zaandam naar Amsterdam (of omgekeerd) te gaan met de auto. De Ring-noord van de A10 was afgesloten waardoor het verkeer al ver voor de Coentunnel vastliep. Toen de schoolvakanties waren afgelopen, ging daar nog een schepje bovenop. Op de sluiproute via de Hempont liepen de wachttijden op tot twee uur of meer terwijl kilometerslange files aan weerszijden van de pont ontstonden.
Normaal gesproken hebben fietsers geen last van auto-omrijders op de pont. Die worden namelijk pas toegelaten als alle voetgangers en fietsers een plekje hebben. Die voorrangsregel werd door het pontpersoneel op 5 september genegeerd (en waarschijnlijk daarna ook). De files waren zo lang en de gemoederen liepen zo hoog op (voordringen, schelden, ruzies), dat de hekken op de pont zo verplaatst werden dat er meer auto’s en minder fietsers op pasten.
STOMP
De Fietsersbond diende daarop een klacht in bij het GVB, die de pont exploiteert, en Hans Kuyper van ROSA stelde vragen aan verkeerswethouder Gerard Slegers.
Slegers was duidelijk: ‘voorrang geven aan auto’s op pont is not done, een hele rare actie en niet in lijn met het beleid van Zaanstad’. Voetgangers en fietsers hebben voorrang, dat is het STOMP-principe*.
Kuyper had Slegers ook aangesproken in zijn hoedanigheid van bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam (VRA). De wethouder wilde niet wegduiken, maar gaf wel aan dat de VRA formeel geen rol heeft bij het pontverkeer. Amsterdam is verantwoordelijk voor het GVB, ‘maar we waren wel verrast, fietsers zouden voorrang moeten hebben’.
Slegers heeft het inmiddels wel gemeld en kon meedelen dat de gemeente Amsterdam in gesprek is met het GVB. Hij hoopt daar binnen twee weken de raad over te kunnen informeren. Dat is nodig om ervoor te zorgen dat deze aangepaste ‘voorrangsregeling’ niet nog een keer toegepast gaat worden.
* STOMP staat voor: eerst Stappen (voetgangers), dan Trappen (fiets), dan OV en Maas (Mobility as a Service) en Privéauto’s als laatste.
Door Piet Bakker. Bronnen: klacht Fietsersbond bij GVB, Zaanstad Beraad, vragen Hans Kuyper, eerder nieuws op De Orkaan, Verkeerskunde.nl. Foto boven van het X-account van Sjoerd Druiven (zijn buurman maakte de foto op 7 september toen er ook fietsers moesten wachten terwijl er ruimte voor auto’s was gemaakt).
De automobilist die alle fietspaden, pont verbindingen, infra betaald via houderschapsbelasting, BPM, accijnzen, co2 tax, btw, wordt door sommige politici behandeld als een paria. Ze zouden zich de ogen uit de kop moeten schamen over het dagelijkse autootje pesten.
Je kunt beter in een auto op de volgende pont wachten dan op de fiets.
Om een minuutje langer op de pont wachten "autootje pesten" te noem lijkt mij wat overdreven.
Als ik het goed lees dan pesten de auto's elkaar met ongeduld, voordringen enz. Door minder fietsers toe te laten kunnen we beter spreken van fietsers pesten. Uw emotionele reactie lijkt mij onterecht.
Auto's zijn ook echt vele malen duurder voor de wegbeheerder - en voor de maatschappij. Klinkt hartstikke stoer, "autootje pesten", maar het is echt niet waar: https://ce.nl/wp-content/uploads/2021/03/CE_Delft_4485_Externe_en_infrastructuurkosten_verkeer_DEF.pdf
Daar hoeft dus niemand zich ("kapot" 🙄) voor te schamen. Grote woorden, maar volkomen onterecht.
Je lijkt wel gek als je ondanks bovengenoemde in de auto blijft zitten, kom op, stap ook op de fiets!
Dit is zo een dooddoener “stap op de fiets” de meesten mensen zouden de fiets pakken als dat zou kunnen. Als je te ver wegwoont van je werk dan kan je vaak niet anders dan met de auto. Of als je de kinderen eerst moet brengen en dan door moet. Dat “stap op de fiets” past in hetzelfde rijtje bullshit bingo als “ga verhuizen als je last hebt van de vliegtuigen”