Op het schilderachtige industrieterrein van Wormer, in een nog mooiere tent, vindt deze week een bijzondere actie plaats. JHP Fashion organiseert dit weekend een megasale, waarbij bekende streetwear-merken zoals Kenzo, Guess, Cruyff en Essentials tot wel 80 procent korting worden aangeboden. Wie voor € 5 een early access-ticket kocht, kon woensdag en donderdag al profiteren van deze koopjes. Voor hen die nog niet genoeg hadden geshopt, stond er bovendien een speciale hotdogkraam klaar.

Lumière-joggingsbroeken voor slechts € 5 per stuk, dure jassen die nu voor € 20 over de toonbank gaan, en trendy t-shirts met dat gewilde merkje die ineens betaalbaar zijn: mensen komen van heinde en verre om een kijkje te nemen. Velen verlaten het terrein met grote JHP Fashion-tassen vol nieuwe aanwinsten. ‘Vanmorgen had ik iemand aan de telefoon die helemaal vanuit Antwerpen kwam’, vertelt een medewerkster van de modewebsite, die al vijf jaar een locatie heeft in Wormer. Het pand, dat vroeger een sportschool was, staat nu vol met in plastic verpakte joggingspakken en kledingrekken boordevol bekende merken.

‘Dit is normaal gesproken ons magazijn, maar twee keer per jaar houden we een megasale en verkopen we alles wat nog over is van het vorige seizoen.’ En wat gebeurt er met de kleding die niet verkocht wordt? ‘Die bewaren we voor de volgende sale in maart, of we doneren het aan een goed doel.

Bekijk hieronder de slideshow (swipe of gebruik pijltjes).

Schaduwzijde

Hoewel er kortingen zijn tot 80 procent, draait het bedrijf zeker geen verlies. JHP Fashion organiseert deze uitverkopen al jaren, zelfs voordat ze zich vestigden in Wormer. Het 20 jaar oude bedrijf hield eerder ook twee keer per jaar een megasale in het World Fashion Centre in Amsterdam-West. Toch lijkt het hen niet te lukken om, zelfs na 20 jaar, hun inkopen beter af te stemmen en grote overschotten te vermijden.

Onder het mom van ‘dure merken toegankelijk maken voor mensen met een kleiner budget’, blijven de klanten echter toestromen. We hebben ondertussen genoeg kleding om zes generaties te kleden – een feit dat zelfs door de Verenigde Naties in 2024 werd benadrukt. Maar voor wie deze week naar Wormer is afgereisd, is er in ieder geval keuze te over: van paarse tot bruine, lichtbruine, grijze, washed grijze, zwarte, beige, witte, lichtblauwe of blauwe joggingsbroeken. En JHP Fashion profiteert ervan.

Ben je benieuwd naar de keerzijde van de mode-industrie? Arjen Lubach publiceerde onlangs meerdere video’s over de Chinese kledingfabrikant SHEIN en de kledingindustrie in het algemeen. De verleiding om iets te kopen is groot – zelfs ik overwoog een joggingsbroek van € 5 te kopen. Maar de volgende keer dat je die verleiding voelt, vraag jezelf eens af: heb ik dit kledingstuk écht nodig?

Door Remi Kerkhoven.