Het aantal jongeren dat hulp nodig heeft in Nederland blijft stijgen, en Zaanse jongeren vormen daarop geen uitzondering. In 2024 is het aantal jongeren met jeugdhulp in de gemeente met 9% gestegen tot 2.762. Ook zijn de kosten met 18,6% toegenomen, en er wordt een tekort van 4,88 miljoen euro verwacht. Kortom, de jeugdhulp staat onder druk.
Sinds de decentralisatie van de jeugdhulp in 2015 liggen de verantwoordelijkheden bij de gemeenten. Veel gemeenten hebben sindsdien moeite om de stijgende vraag en kosten onder controle te houden. Landelijk kampen bijna alle gemeenten met tekorten op jeugdhulp, wat zorgt voor financiële druk en misschien wel het ergste: steeds langere wachtlijsten voor jongeren die hulp nodig hebben.
Kosten en vraag
In 2024 verwacht Zaanstad dat de jeugdhulp €66,2 miljoen zal kosten, wat een stijging van 18,6% is ten opzichte van 2023. Dit leidt tot een geschat tekort van €4,88 miljoen, voornamelijk door hogere uitgaven aan specialistische hulp en jeugdbescherming.
Het aantal jongeren met jeugdhulp in de gemeente is met 9% gestegen tot 2.762. Ook hier is de stijging vooral merkbaar in specialistische jeugdhulp (Segment B), waar begeleiding bij gedragsproblemen en ondersteuning bij schoolzaken met 27% zijn toegenomen. Dit komt vooral door een verschuiving van hoog-specialistische hulp naar de jeugd-GGZ door de lange wachttijden voor intensievere zorg. Bovendien neemt het aantal verwijzingen vanuit het onderwijs naar de huisarts toe.
Hervormingsagenda Jeugd
Om deze uitdagingen aan te pakken, is de Hervormingsagenda Jeugd geïntroduceerd. De agenda richt zich op preventie door vroegtijdig in te grijpen, zodat jongeren eerder hulp kunnen krijgen voordat problemen erger worden. De agenda stimuleert samenwerking tussen onderwijs, gezondheidszorg en welzijn voor een betere aanpak. Dit helpt om kosten te verlagen en zorgt ervoor dat hulp sneller beschikbaar is.
In Zaanstad worden integrale teams gevormd die gezamenlijke hulp aan jongeren bieden, terwijl preventieve programma’s gezinnen ondersteunen voordat problemen escaleren. Zorgverleners krijgen betere training voor complexe situaties. Met deze aanpak wil de gemeente de jeugdhulp verbeteren en jongeren meer hulp bieden.
Door: Nick Boeske (De Orkaan). Info: Voortgangsrapportage jeugdhulp Zaanstad. Foto: De Orkaan.
Ze hebben er zelf hier een potje van gemaakt omdat de gemeente teveel op Jeugd Bescherming leunde en hun leugens altijd hebben geloofd en nooit de ouders en de kinderen serieus genomen. Tevens heeft Jeugd Bescherming te veel macht gekregen en in sommige gevallen gewoon in gezinnen blijven zonder rechterlijke uitspraken of toestemming vanuit de gemeente. Terwijl volgens het nieuwe beleid de overheid, de gemeente en jeugdzorg goed moet samen werken conform het beleid. Dat beleid word juist in Zaanstad niet in acht genomen waardoor de casussen van gezinnen steeds complexer worden.
Een beetje mosterd na de maaltijd. Inmiddels zijn er verschrikkelijk veel jongeren in de Zaanstreek op een vrijwel onherstelbaar ontwikkelingspad beland door de vaak te afwachtende en lakse en niet deskundige houding van de onderwijs instellingen en verantwoordelijke docenten en de te trage actie door eerstelijns geestelijke gezondheidszorg in de laatste 5 jaar mede veroorzaakt door de Corona epidemie en de drastisch protocollen daaromheen. Wellicht enkele honderden jongeren in de Zaanstreek blijven daardoor voor de rest van hun leven getekend.
Hoezo zijn docenten hier verantwoordelijk voor? Zonder toestemming van ouders kun je sowieso helemaal niets, dus lijken mij aannames wat je hier doet. Het is eerder de schuld van 12 jaar afbraak van de (jeugd)GGZ en de beslissing van het Rijk om deze verantwoordelijkheid en financiering bij gemeentes te leggen. Daar heeft geen enkele docent invloed op gehad (mits ze VVD hebben gestemd voorheen uiteraard).
Naar mijn gevoel doe je hier beweringen (laks, niet deskundig, etc) die je niet hard maakt, of is het alleen maar op aannames van jouw kant gebaseerd?