Vanaf 1 november 2024 wordt betaald parkeren ingevoerd in de Muziek- en Mandelabuurt in Westerwatering (Zaandam). Met scanauto’s die met een camera alle nummerborden vastleggen wordt gecontroleerd of er is betaald. Zaanstad was niet van plan om een nieuwe scanauto aan te schaffen, maar dat lijken ze nu toch te gaan doen.
Zaanstad wilde geen tweede scanauto aanschaffen omdat de kosten daarvan hoger zouden zijn dan de opbrengsten van het betaald parkeren in Westerwatering. Het zou een verlies van € 300.000 à 400.000 opleveren. Daarom gaat de scanauto die nu door het centrum van Zaandam rijdt, daar minder controleren volgens wethouder Gerard Slegers in de Raadsinformatiebrief van 10 september (en dat levert daar weer minder op).
‘Maar er is toch ook een scanscooter?’ vroegen wij en oplettende lezers ons af. Daarover werd niets gezegd in de brief aan de raad. Op zondag 22 september zagen we de scooter nog rijden in het centrum van Zaandam.
We namen contact op met de gemeente, de woordvoerder van wethouder Slegers meldde ons dat de scanscooter wordt ingeruild voor een tweede scanauto. Deze recente keuze van Zaanstad is niet in de Raadsinformatiebrief terug te vinden.
Door: Silva Honig (ook foto). Bronnen: IBABS Zaanstad en gemeente Zaanstad.
Ik woon in de stad en het is hoe vaak de scanauto hier langs rijdt.
Als we de visite even 10 minuten later aanmelden dan dat ze aangekomen zijn, hebben ze vaak al een bekeuring.
En die wordt niet kwijtgescholden.
Het is echt ongelooflijk hoe vaak ze hier rondrijden.
Een persoon rijdt super netjes. Maar andere personen scheuren hier door de straat waar regelmatig spelende kinderen zijn.
Dit gaat echt zijn doel voorbij!
Ook rijden ze lang de basisschool et buut terwijl het tijd is om de kinderen te halen. Grootouders die genoodzaakt zijn met de auto te komen kunnen niets anders dan parkeren in de straat naast school aangezien er steeds minder parkeerplekken zijn bij school.
En ook op die tijden rijdt de scanauto daar langs. Weer een bekeuring. Het is echt verschrikkelijk!
Ik hoop dat de gemeente dit leest.
Toch blijft het gebruik van scanauto's illegaal.
Het koppelen van nummerborden aan persoonsgegevens door de gemmeente is onwettig. Dit heeft alles te maken met privacy-bescherming, die wordt nu compleet genegeerd door de gemeente.
Daar hoor ik niemand over.....
Burgers worden op deze manier weggejaagd uit het centrum van Zaandam als ze moeten betalen.
Bezorgkosten van pakjes zijn soms goedkoper dan parkeergeld.
De pakjes bezorgers zullen het veel drukker krijgen, en nog meer winkels verdwijnen.
Ja of is dit verlies het eerste jaar? En in jaar 2 misschien 0 euro en in jaar 3 maakt men winst?
Zou wel eens willen weten wat zo'n scanauto kost, en dan dus per jaar incl personeel.
Daar zal je heel wat boetes voor moeten uitschrijven denk ik.
Jaap,
De auto, elektrisch, zal rond de 35000 euro kosten, de scanapparatuur iets van 25000 euro (, geen idee wat het kost, natte vingerwerk) en personeel zal ook iets van 25000 pp per jaar kosten.
Als deze scanauto 7 dagen per week 16 uur per dag wordt ingezet betekend dat 3 man, er van uitgaande dat de auto door 1 persoon bemand wordt.
We schrijven de auto in 10 jaar af , dat is 6000 euro per jaar, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, oplaadkosten en af en toe de wasstraat komen daar nog bij.
Stel dat die 10000 euro per jaar bedragen dan kost 1 scanauto alles bij elkaar € 116.000 per jaar, dat is ca. € 320,- per dag oftewel 4 a 5 bekeuringen, dat moet toch makkelijk kunnen?
Bij het boetebedrag is al € 9,- administratiekosten inbegrepen dus zijn er verder geen verwerkingskosten, lijkt me.
Maar een scanauto is in heel Zaanstad inzetbaar dus niet alleen in het Centrum of in Westerwatering
Mooi berekend Bert, ik had geen idee.
Tis wel een business dat parkeren.
Ben met je eens dat je heel veel bonnen moet uitschrijven om uit de kosten te komen. maar de kosten kunnen verdeeld worden over levensduur van de auto.
Het is veel erger dat er scanauto's moeten worden ingezet om parkeerders in het gereel te houden. En wie dan nog niet luisteren wil moet maar voelen. Per saldo gaan ze echt wel winst maken enerzijds door de notoire foutparkeerders en anderzijds door het houden aan de regels.
in een auto blijven ze droog als het regent. dus ruilt men de scooter in voor een auto
Kán dit weer een voorbeeld worden waarbij de Gemeenrmteraad over zich heen laat lopen/aan de leidraad van het College loopt?
Zo was er ook een varend opruimrobotje voor de gedempte gracht.Hoe zou het daar toch mee zijn
Die doet het prima; ik zie hem regelmatig z'n werk doen.
Is dit een voorbeeld hoe de Gemeenteraad goed wordt ingelicht?
die heb ik vorige week nog zien varen!
Ging de gemeenteraad uit varen?