Maar liefst € 2,2 miljoen euro boete gaf Vervoerregio Amsterdam aan busmaatschappij EBS. De vervoerder ging in beroep en daarom is de boete ook nog niet onherroepelijk. Wel is de Vervoerregio alvast begonnen met een onderzoek naar de besteding van het boetegeld. Voor dit onderzoek zijn de wethouders en de adviescommissie Zaanstreek-Waterland per brief gevraagd om mee te denken en met suggesties te komen.
De boete (dus nog niet onherroepelijk) bestaat uit € 1,7 miljoen euro aan boete voor de tekortkomingen bij het begin van de concessie in december 2023. De beloofde Zero-Emissiebussen en de stallingen met bijbehorende laadinfrastructuur waren er niet en ook de reizigersinformatie deugde niet. Het resterende bedrag van een half miljoen werd uitgedeeld voor rituitval tijdens de eerste maand van de concessie.
De boete en het bedrag staat dus nog niet vast. Wel staat vast dat een eventuele boete volledig ten gunste moet komen van alle reizigers in Zaanstreek-Waterland en het om een eenmalige besteding gaat.
Nu zijn wij van De Orkaan de moeilijkste niet en willen we de wethouders en de adviescommissie Zaanstreek-Waterland graag een handje helpen. Heb jij een goede suggestie voor de besteding van het boetebedrag? Laat dit dan achter onder dit bericht of mail het naar info@deorkaan.nl. De deadline voor ideeën en suggesties voor de wethouders en adviescommissie staat op 1 oktober, dus laten wij onze deadline op 29 september zetten.
Door: Rick Nieborg, info: Vervoerregio en eerder nieuws op De Orkaan, foto uit het Orkaanarchief is van Monique Verlind.
De opgelegde boete is een wassen neus. Het gaat allemaal om overheidsgeld. (subsidies, die mogelijk niet uitgekeerd worden) Daarnaast heeft EBS beroep aagetekend, omdat er veel zaken zijn waar de vervoermaatschappij niets aan kon doen. Ja de elektrische bussen waren besteld. Ja VDL had toegezegd de bussen op tijd te leveren. En nee, VDL heeft de bussen niet op tijd afgeleverd. Is dat de schuld van EBS??
We kunnen in Zaanstad niet eens een simpele onderneming, of nieuwe woonwijk voorzien van aansluiting op het stroomnetwerk. Laat staan een volledig oplaadstation voor bussen. EBS heeft gevraagd om een oplaadfstation voor bussen. Ja, Liander kon dat leveren. En nee Liander heeft dat niet op tijd kunnen realiseren. Is dat de schuld van EBS?? Laten we blij zijn met alle nieuwe mooie elektrische bussen die er nu zijn en "straf" een onderneming niet met een miljoenenboete met alle dure rechtzaken, die daar weer uit voortvloeien.
De bussen voorzien van gewone buitenspiegels. Bij gewone spiegels kun je als fietser zíen of de chauffeur jou ziet.
Er zijn zelfs stickers van: "zie je mij, zie ik jou".
De nieuwe elektrische bussen hebben camera's in plaats van spiegels. Dan kun je de chauffeur dus niet meer zien en je moet maar gokken of je op beeld staat.
Daarom: spiegels! (Er blijft daarna vast nog een bedragje over voor andere goede ideeën).
De oversteekplaats van bushalte Amsterdam-Noorderpark (391+394) sterk verbeteren:
1. bij regen (en dat komt helaas steeds meer voor) ontstaat er een zwembad tussen de oversteekplaats en de stoep naar de metro. Voorkom zwembaden.
2. te veel busreizigers zijn zich niet van bewust dat het fietspad twee-zijdig is, met andere woorden: fietsers, bromfietsers, fatbikers komen van links en rechts. Vaak met een brandend koplamp en soms zonder brandend koplamp. Aanbrengen van (witte of gele) attentie-led-lampen voor de fietsers e.a. in het fietspad aan beiden zijden van de zebra. Reizigers (óók de buitenlandse toeristen die daar voor het eerst lopen) bewust maken van het mogelijke gevaar (bewustwordingscampagne, borden).
Een nieuwe route door de Rosmolenstraat zou voor veel mensen een uitkomst zijn.
Woon je in één van de appartementencomplexen langs de Zaan of in het westelijk deel van de Rosmolenbuurt is het een behoorlijk stuk lopen naar de dichtsbijzijnde bushalte.
Alleen weet ik niet of deze route valt te realiseren gezien de aanstaande werkzaamheden op de Peperstraat.
Door Westzaan rijd helemaal geen bus, EBS heeft kleine busjes die perfect zijn voor o.a. de J.J. Allanstraat en Zuideinde.
Het is uberhaupt de moeite waard het routenet onder de loep te nemen want er zijn wel meer buurten ver weg van een bushalte.
Beste Bert, de kleine busjes van EBS waar jij het over hebt en die stoppen op de Overtoom, is een buurtbus. Deze buslijn wordt (al 12 jaar) geexploiteerd door een vereniging met vrijwillig chauffeurs. Commercieel gezien is die buslijn niet rendabel. Maar door de inzet van een vereniging met 55 vrijwillig chauffeurs kan lijn 456 blijven rijden. EBS heeft de voertuigen verstrekt en betaalt de brandstof en het onderhoud.
Voor zover dit nog niet is gebeurd alle bushaltes geschikt maken voor de minder valide mens. Dit zal ook betekenen dat anderen (bijvoorbeeld ouderen) hiervan profiteren.
Het geld besteden aan het opleiden van buschauffeurs. En een bonus voor alle buschauffeurs in deze regio die wel hun werk goed doen en alle shit en ellende nu over hun heen krijgen tijdens hun werk.