In de eerste plannen van het nieuwe kabinet stond bijna niks over Schiphol en de krimpplannen die het vorige kabinet had. Minister Madlener (PVV) heeft een eind aan die onzekerheid gemaakt. De luchtvaartlobby kan rustig ademhalen: de krimp wordt beperkt tot 475.000 à 485.000 en het verbod op nachtvluchten wordt tot nader order uitgesteld.
Schiphol werkte in 2017, 2018 en 2019 het maximale toegestane aantal van 500.000 vluchten af. In de coronajaren daalde dat scherp. Maar in 2023 lag het alweer op 442.000. In 2024 lijkt Schiphol richting de 475.000 te gaan.
Het nieuwe voorgestelde maximum van 475.000 à 485.000 is hoger dan de eerder voorgestelde maxima van 452.000 en 465.000. Dat aantal wordt eerst nog overlegd met Schiphol zelf gaat dan in november 2025 in.
Het beëindigen van de nachtvluchten is op de lange baan geschoven. Daar wordt pas in 2027 een besluit over genomen. Schiphol wilde aanvankelijk zelf de nachtvluchten beëindigen, maar daar is nu voorlopig geen aanleiding toe. In 2025 vertrokken en arriveerden bijna 25.000 vluchten tussen 23.00 en 07.00 uur (bijna 70 per dag).
Door Piet Bakker. Bron: ANP, Schiphol, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Silva Honig.
zouden ze bij het nieuwe kabinet een reserve planeet hebben?
één van de zegeningen van een rechts kabinet....!?
475000 is lager dan 465000 ?
Soms of vaak, krijgt de Economie voorrang op de Mens. Het is maar net in welk godsbeeld je gelooft. Mammon de duivel in schaapskleren.
De vraag die nooit wordt gesteld is of Schiphol eigenlijk wel economische zo belangrijk is. Ondanks een berg overlast levert het vliegveld mogelijk bitter weinig op. Er wordt nauwelijks belasting geheven (geen Btw op tickets, geen belasting op Kerosine, de piloten wonen voor een groot deel in Luxemburg want inkomstenbelasting en ga zo maar door).
Banenmotor zegt u? Dat is maar zeer de vraag. Dat is nooit goed onderzocht. 10 jaar geleden of zo was een rapport van Schiphol zelf waaruit bleek dat de hele onderneming geweldig veel banen opleverde. Dat ze daarbij de sekswerkers op de wallen meetelde omdat hun klanten met vliegtuig naar Amsterdam zouden komen zegt wel iets over de kwaliteit van dit onderzoek.
Aan de andere kant is er geen enkele investering op Schiphol dat niet wordt gesubsidieerd, vaak meer dan 75 procent. Nieuwe weg? De staat springt bij. Nieuwe koffer verwerkings systeem van een miljard? De belastingbetaler financiert het gewoon. En ga zo maar door.
En dan hebben we het nog niet eens over de milieu schade en de overlast die Schiphol veroorzaakt.
Economisch is het de vraag of Schiphol zo belangrijk is. Het zou zo maar kunnen zijn dat Schiphol meer een economische parasiet is in plaats van een motor.
Rogier , helemaal mee eens. Naast deze argumenten speelt nog de overlast door transit passagiers. Die 'hub' functie van Schiphol (40%) levert alleen nog meer lawaai en giftige lucht op. Maar dat zal de nieuwste directeur van de luchthaven een zorg zijn. Hij liet nu al weten niet meer te reageren op vragen over krimp. Een prima marionet van de "airlines" (zoals luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig genoemd worden.