Een eigen kaartspel bedenken dat nog wordt uitgegeven ook. Die spellendroom is uitgekomen voor de Zaanse broer en zus Matthijs Leguijt en Suzanne Verhoef met hun spel ‘Heroes of Oktoberfest’. Ze wonnen een ontwerpwedstrijd en zien hun creatie sinds vorige week in de spellenwinkels liggen.

In het spel voor twee spelers run je de horeca op het Oktoberfest in Duitsland. Je levert bier, braadworsten en pretzels aan lange tafels vol gasten. Met het verdiende geld wordt personeel ingehuurd om het werk nog beter te kunnen doen.

Matthijs en Suzanne zijn van kinds af aan al spellenfanaat en als je zoveel speelt krijg je zelf ook inspiratie. Ze deden mee aan de ‘110 wedstrijd’ van de Nederlandse uitgever Jolly Dutch games. Een competitie waarin deelnemers worden uitgedaagd een kaartspel te bedenken dat bestaat uit, jawel, 110 kaarten. Het spel van de Zaankanters bleek een schot in de roos. We vroegen naar de lange weg van idee tot uiteindelijk spel.

Hoe kwamen jullie op het idee om een spel te bedenken rond het Oktoberfest, het grote oogst- en bierfeest in Duitsland?

Suzanne: ‘Matthijs had al langer het idee om een spel te ontwikkelen waarin het Oktoberfest centraal staat. Ondanks dat hij er nog nooit geweest is leek hem de sfeer op zo’n festival geweldig om mee te maken. Het idee om gasten te bedienen die aan een biertafel zitten en gezamenlijk met tegenspelers zo’n biertafel langer te maken was dus het eerste idee. De ontwerpwedstrijd maakte dat Matthijs de eerste ideeën wilde uitproberen. De opdracht was: Verzin een spel met uitsluitend 110 kaarten. Geen fiches, dobbelstenen of andere spelmateriaal. En het idee moet toegankelijk zijn, de uitleg van het spel moet evenredig zijn aan de speelduur. Dus geen 20 minuten uitleg voor een spel van 10 minuten.’

Matthijs kwam dus met het idee. Wat waren vervolgens jullie rollen in het creatieve proces?

Matthijs: ‘Ik had het idee om via een kaartenruilsysteem producten te verkrijgen. Dit was gebaseerd op het bordspel Istanbul, dat we vaak hebben gespeeld. Ik knutselde een concept in elkaar met simpele icoontjes en ging vol enthousiasme van start om deze met Suzanne uit te proberen. In mijn hoofd klopte alles. Maar al tijdens de start van het conceptspel liepen we vast. Het ruilsysteem dat in mijn hoofd wel werkte, was helemaal niet uitvoerbaar. En het idee om met de andere spelers een totaal van 10 tafels aan elkaar te gaan leggen, bleek gewoon onhandig en veel tafelruimte in beslag te nemen.’

Hoe hebben jullie dit opgelost?

‘Suzanne opperde het idee om hier een tweespeler-spel van te maken, waarbij de spelers proberen punten te scoren door gasten op een bepaalde wijze aan de tafel te plaatsen. Op die dag speelden we meerdere potjes en er kwamen steeds meer ideeën bij. Want, als je gasten bediend, dan krijg je hiervoor betaald natuurlijk. Wat doe je met het geld? Dat kun je weer investeren in nieuw personeel. Zo ontstond het idee om personeel in te kunnen huren wat het uiteindelijke serveren aan gasten makkelijker maakt. Maar ook hier liepen we tegen verschillende zaken aan. Niet alles leek gebalanceerd.’

Kaarten uit Heroes of Oktoberfest. Met boven het personeel, onder de producten en in het midden de tafels vol gasten.

Uiteindelijk valt alles dan op zijn plaats en krijgt het geheel vormgeving. Daar is voor de oplettende speler ook een leuke verrassing te vinden zagen we, toch?

Suzanne: ‘Zeker. Samen verzonnen ze de Duitse namen voor het personeel. Anja, Bruno of Friedrich bijvoorbeeld, maar ook een knipoog naar onszelf door personeel Matthaüs en Suze te noemen. Uiteindelijk is dit ook zo in het spel gekomen. Meerdere ideeën kwamen en meerdere ideeën gingen weer. We hebben het spel veel laten testen door anderen, o.a. op spellenclubs, en dat leverde veel goede kritieken op waar we het spel mee konden aanpassen.’

Dan heb je leuk knip- en plakwerk aan de keukentafel, maar ligt het spel nog niet in de schappen. Hoe gaat dat proces?

‘Uiteindelijk zijn de spelregels opgestuurd naar de uitgever. Zij wilden toen graag een concept ontvangen, dus die ging op de post. Daarna kwam er groen licht. De uitgever wilde met ons het spel verder ontwikkelen. In samenspraak zijn er nog verschillende elementen aan het spel toegevoegd, zoals het op meerdere manieren verkrijgen van punten. Van idee tot uiteindelijke release heeft anderhalf jaar geduurd.’

De Lederhosen en Dirndl kunnen aan en de kaarten kunnen op tafel. Wie van jullie is eigenlijk het beste in Heroes of Oktoberfest?

Matthijs: ‘Onze grote hobby is bordspellen spelen en we zien elkaar regelmatig. We zijn aan elkaar gewaagd. Suzanne is overigens wel beter in de spellen met een puzzelelement. Wat betreft Heroes of Oktoberfest is er nog geen duidelijke winnaar.’

Zijn er al reacties?

‘Zijdelings lezen we op sociale media dat de mensen het spel al hebben ontvangen via de “Jolly Club”, van de uitgever. Reacties over het thema en vormgeving zijn veelal positief. Enkelen schreven dat ze het een leuk, vlot spel vinden. Maar er zullen ook spelers zijn die het niet helemaal hun ding vinden. Zo gaat dat. Zelf vinden we ook niet alles leuk om te spelen. Maar helemaal afkraken op social media zullen we nooit doen. Tenslotte weten wij nu hoeveel werk en tijd men in het ontwikkelen van een spel steekt. En wij zijn gewoon hobbyisten, geen professionals.’

Het bedenken van nieuwe spellen laat Matthijs niet los. Zo werkt hij al een tijd aan een groot ‘worker placement’ bordspel rond het casino-thema genaamd ‘Fabulous Vegas’. Dat heeft inmiddels vormgeving gekregen en zal uiteindelijk worden uitgegeven door de Zaanse uitgever Tavern Games.

Het kaartspel Heroes of Oktoberfest is nu dus al te verkrijgen. Wie het eens wil proberen kan ook langskomen op de wekelijkse spellenavond in buurtcentrum de Zeskanter in Westerwatering waar Matthijs regelmatig te vinden is. Deze is elke woendag vanaf 19.30 uur gratis te bezoeken.

Door: Edwin Kleiss. Foto boven: Matthijs Leguijt. Foto in artikel: Edwin Kleiss.