Krommenie en Assendelft bereiden zich voor op een verkeersinfarct met fatale afloop. Aan de aanleiding valt niets te veranderen: de noordelijke brug over de Nauernasche Vaart moet hoognodig worden gerepareerd en beide bruggen moeten uiteindelijk door nieuwe worden vervangen
Deze werkzaamheden in de drukke verbinding tussen de A8 en A9 – in Krommenie 42.000 autobewegingen per dag – dwingen de provincie tot ingrijpende maatregelen om het verkeer in goede banen te leiden. Beter gezegd: over twee banen over de zuidelijke brug (aan de kant van Assendelft). Praktische suggesties van ondernemers en bewoners uit Krommenie en Assendelft om een verkeerschaos te voorkomen, vinden geen gehoor bij de provincie. Dat is opmerkelijk, omdat de provincie de reparatie van de brug beschouwt als een test van de verkeersmaatregelen voor de grote operatie, de vervanging van de beide bruggen over een aantal jaren.
Maandag 2 september, de eerste werkdag na de verkeersluwe zomervakantie, is ook de eerste dag waarop het verkeer over de Provincialeweg N203 rekening moet houden met een omleiding en een vertraging van naar schatting een half uur.
Omdat vanaf 19 augustus de wegindeling wordt aangepast ter voorbereiding van de werkzaamheden, wordt er vanaf die dag al verkeershinder verwacht. Vertragingen kunnen dan ook al oplopen tot een half uur.
Geen begrip
Rob Karst, woordvoerder van de betrokken bewoners en ondernemers, zegt:
‘Ik denk dat iedereen de reden kent, noodzaak begrijpt en snapt dat deze werkzaamheden tot overlast leiden. Maar er is weinig of geen begrip voor de maatregelen die de provincie heeft bedacht. Bewoners en belanghebbenden, de ervaringsdeskundigen, zijn niet geraadpleegd. Daardoor krijgen we te maken met niet goed doordachte maatregelen.’
De meeste hinder zal tijdens de ochtendspits ontstaan. Bewoners en ondernemers hebben de provincie daarom voorgesteld om ’s ochtends in de spitstijd het verkeer richting Krommenie al tussen Uitgeest en de kruising bij de Krokodil naar één baan te leiden. De file wordt daardoor niet korter maar het verkeer stroomt wel vloeiender door Krommenie, omdat het invoegen ver voor Krommenie heeft plaatsgehad. Dat gebeurt voordat automobilisten Busch en Dam en de Rosariumlaan als sluiproute kunnen gebruiken en zo een deel van de overlast verplaatsen van de N203 naar een dorp dat daarop niet berekend is.
‘Het is nog geen 2 september,’ zegt Rob Karst. ‘Iedereen die mij kent weet dat ik het er niet bij laat zitten. De provincie hoort nog van ons.’
Door Jaap de Jong. Foto: De Orkaan.
Ik maak mij al vele tientallen jaren zorgen met deze provincie als verkeerde opdrachtgever voor het gehele infra vraagstuk Krommenie-Assendelft. Natuurlijk zou het opdrachtgeverschap bij het Rijk moeten liggen en is het daar al 50 j terug fout gegaan. In links en rechts den Haag is dit nooit opgemerkt want waar ligt dit gebied eigenlijk op de kaart?
Heb in diverse A8-A9 projectgroepen meegedacht en wel tot in detailnivo's en vele miljoenen zijn in rook opgegaan. Maakt u zich geen zorgen er gaat nog meer verdampen en de lucht in deze omgeving zal met de provincie NH niet gaan opklaren.
Ook de Dorpsraad Krommenie maakt zich ernstig zorgen over de te verwachten Verkeersoverlast die zal ontstaan bij de reparatie van de brug over de Nauernasche vaart.
Iedere Krommenier herinnert zich nog de verkeerschaos die in het dorp ontstond toen de Padlaan even niet bruikbaar was. En toen betrof het voornamelijk nog maar Krommenieers die het dorp uit wilden. Waarom werken gemeente en provincie niet samen en waarom worden de Krommenieers niet gehoord zodat er passende oplossingen bedacht kunnen worden om te voorkomen dat het verkeer vanuit Uitgeest het dorp niet gaat gebruiken als sluiproute om zo via de Padlaan op de N246 te komen?
Onbegrijpelijk! De provincie weet dat we bestaan want er zijn aan hen
diverse brieven gestuurd mbt.de zorgen over de luchtkwaliteit langs de N203. Die zal er niet op vooruit gaan als men met ronkende motor in de file staat. Daarnaast is de gemeente op de hoogte dat bewoners van de Padlaan actie hebben gevoerd over het veel te hard rijden op de Padlaan. Dat zal zeker niet verminderen als er nog meer auto’s,
met bestuurders die geïrriteerd zijn omdat ze in de file terecht kwamen, overheen gaan racen.
Het woord Burgerparticipatie ligt bij iedere overheid voor in de mond, maar op welke wijze hebben de bewoners van Krommenie mee kunnen denken? Iedereen begrijpt dat bruggen soms gerepareerd moeten worden, maar samen denken over de beste manier om overlast te voorkomen is niet aan de orde.
Namens de kerngroep Dorpsraad Krommenie io.
En net als eerder blijft het bij wat lawaaien op FB en bij de Orkaan maar dat dringt echt niet door in Haarlem en zelfs niet op het Stadhuisplein.
Want ik heb het Journaal of op teletekst nog nooit van een blokkade ala XR door Krommenieers van de N203 gehoord of gelezen. Dit soort beslissers reageert pas bij pijnpunten die anderen. dan de betrokkenen rond het knelpunt , ervaren van een afsluiting. Eigenlijk idem aan Assendelft die ook klagen maar niet in actie komen.
Tijdens de afsluiting voor het asfalteren van de N203 een maand of twee geleden werden ook vrachtwagens met opleggers via de Busch en de Militaireweg gestuurd. Leek ook niet echt doordacht.
Het is onbegrijpelijk dat de provinciale bestuurders zich zo weinig aantrekken van de locale kennis die volop aanwezig is in en om Krommenie.
die wonen hier niet dus hebben zij er geen last van
Bestuurders hebben so wie so veel te weinig kennis van zaken. Het zijn de arrogante ambtenaren die het altijd beter denken te weten en zich niet door echte deskundigen van de wijs laten brengen.