De man op de afbeelding is niet de 75-jarige Zaandammer waar het onderstaande bericht over gaat. Het is gemaakt met het AI-programma DALL-E. Het is dus ook geen Turks strand met palmen. En de Zaandammer heet ook geen Geert zoals in het persbericht van NHVeilig (Politie, Openbaar Ministerie, gemeenten) staat. Het is een gefingeerde naam. Maar voor de rest klopt alles. De 75-jarige pensionado uit Zaandam is inderdaad op een geraffineerde manier bijna € 7000 lichter gemaakt door oplichting tijdens zijn vakantie. ‘Bijna’ dus… door snel handelen kon hij de fraude nog net voorkomen.

Zaandammer Geert (niet zijn echte naam dus) werd gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van zijn bank. Er zouden verdachte activiteiten plaatsvinden op de bankrekening van de gepensioneerde. Het slachtoffer werd door de nepbankmedewerker geïnstrueerd om geld over te boeken naar een ‘veilige rekening’.

Dat deed het slachtoffer. Later kreeg hij argwaan, controleerde zijn bankrekening en zag dat het geld was overgeboekt naar een rekening in Ierland. Hij nam onmiddellijk contact op met zijn bank. Dankzij zijn snelle handelen kon de bank de frauduleuze transactie naar het buitenland nog voorkomen. “Dit incident was een harde les. Ik denk de volgende keer nogmaals na voor ik in ga op een telefoontje van de bank. Hang gewoon op is mijn tip” aldus het slachtoffer.

Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij de politie-eenheid Noord-Holland, zegt in het persbericht van NHVeilig dat ‘zogenaamde bankmedewerkers’ vaak willen meekijken op de rekening om te helpen, maar “echte banken zullen dat nooit aan hun klanten vragen. Wees wantrouwend als het om bankzaken gaat en denk goed na over wat de persoon aan de andere kant van de lijn eigenlijk vraagt. Waarom zou een bank bellen en mee willen kijken? Als daar in een telefoongesprek op wordt aangestuurd, adviseren wij om direct op te hangen.” Criminelen proberen volgens Van Mulligen vaak ook een pinpas op te komen halen. Ga daar niet op in.

Het slachtoffer heeft toestemming gegeven om zijn verhaal via de pers te delen. Dat gebeurt ook in het kader van de campagne van www.hetslachtofferspreekt.nl die in Noord-Holland slachtoffers professionele ondersteuning biedt om hun verhaal te delen met de pers.

Ben je ook opgelicht en slachtoffer van internetcriminaliteit? Deel je verhaal dan (anoniem) via www.hetslachtofferspreekt.nl. Je helpt zo mee om anderen te waarschuwen en meer slachtoffer te voorkomen. Je gegevens blijven vertrouwelijk. Onze communicatieadviseur neemt contact en helpt jouw ervaring in het nieuws.

Door Piet Bakker op basis van persbericht NHVeilig (zij zetten ook DALL-E aan het werk om de afbeelding te maken).