De plannen voor een A8-A9-verbindingsweg zitten misschien niet muurvast, maar gedeputeerde Jeroen Olthof hield inwoners van Zaanstad-Noord voor dat hooggespannen verwachtingen niet op z’n plaats zijn. Ook de ‘robuuste alternatieven’ die nu worden onderzocht, zijn niet per definitie haalbaar. 

Die alternatieven worden onderzocht omdat een rechtstreekse verbinding tussen de A9 en A8 de Stelling van Amsterdam doorsnijdt en daarbij stuit op bezwaar van de UNESCO. Daardoor zou de status van Werelderfgoed in gevaar komen. Bovendien is zo’n plan zeer kostbaar. Olthof had wel een soort van ‘nieuwtje’ voor de belangstellenden die zich in het Wormerveerse café De Kroon hadden verzameld, hij schatte de kosten nu al op één miljard euro in plaats van de € 900 miljoen waarvan eerst werd uitgegaan. “De Provincie heeft dat geld niet en het rijk voelt zich niet verantwoordelijk.” 

Aanwezigen die dachten dat zo’n bijdrage er misschien wel zou komen, haalde Olthof snel uit de droom: “alle plannen voor nieuwe infra zijn on hold gezet, alles gaat naar onderhoud van bestaande wegen.” De basis voor deze patstelling is volgens Olthof 40 jaar geleden gelegd toen de Provincie zowel de A8-A9 als de Westfrisia-weg wilde. Toen is afgesproken dat het Rijk de weg in Westfriesland zou financieren en de Provincie de A8-A9. Aan die afspraak houdt het Rijk de Provincie.

Kreekrijk

Het geld is volgens Olthof een groter probleem dan de weerstand van UNESCO (“die doen later pas definitieve uitspraak”). En als de miljard-oplossing (het landschapsplan waarbij de Stelling van Amsterdam doorsneden wordt), niet lukt dan maar variant 2 en 7 onderzocht, de enige varianten die de Stelling niet doorsnijden. 

Olthof rekende de zaal voor dat als één van de oplossingen bijvoorbeeld ‘slechts’ 300 miljoen zou kosten, dat in feite nu een goedkope oplossing zou zijn.

Maar ook die twee alternatieven die dit jaar worden uitgewerkt en doorgerekend hebben zo hun problemen. Voor variant 7 (langs Kreekrijk) zou een deel van het Sporting Krommenie-terrein moeten worden opgeofferd en bovendien zou het vlak langs de nieuwe wijk Kreekrijk scheren. Volgens één van de bewoners, zou de nieuwe weg zelfs over een deel van de ‘vrije kavels’ van de nieuwe wijk komen. Ook percelen aan Bus(ch) en Dam zouden sneuvelen. Olthof: “er is geen variant waarbij we niet moeten onteigenen”. (onder kaartje tikken we door)

Varianten

Variant 2 (nul-plus via de bestaande route door Krommenie) heeft andere constructie-problemen: de aansluiting op de N246 en het kruisen van de Jan Brassertunnel. Voor deze variant wordt alleen gekeken naar de verdiepte versie, niet naar een fly-over.

Olthof hield het publiek voor dat het ook zou kunnen dat hij hier over een paar jaar opnieuw staat, en met lege handen als beide varianten teveel problemen opleveren en de UNESCO vasthoudt aan haar bezwaren tegen een doorsnijding: “als alle drie opties afvallen zitten we met een nieuwe situatie”.

N203 50 km

Die UNESCO-bezwaren leverden veel emotie op bij de aanwezigen: “is dat belangrijker dan mensen?” De gedeputeerde gaf aan dat het een beslissing van het Ministerie van OCW wordt. Daar – en bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed – was men wel voor het ‘landschapsplan’ maar de uiteindelijke beslissing is afhankelijk van het UNESCO-advies. 

Geen concreet plan voor een verbindingsweg dus. Maar wel ‘noodverbandjes’ om de overlast in Krommenie en Assendelft terug te dringen. Zo komt er een nieuwe verbindingsweg tussen Communicatieweg en de Dorpsstraat in Assendelft, gaat het stukje N203 tussen Trias en De Krokodil waarschijnlijk naar 50 km, komen er geluidsschermen, snelheids-remmende plateaus en slimme verkeerslichten op de N203 en misschien ook andere borden op de A9 zodat verkeer niet langer door Krommenie wordt gestuurd. Ook zal de luchtkwaliteit worden gemeten.

Venstertijden

Er komen geen venstertijden op Communicatieweg en N203 omdat zoiets technisch en juridisch lastig of zelfs onmogelijk is. Een milieuzone voor vrachtauto’s zou te weinig effect hebben.

Het leverde weinig applaus op van de aanwezigen. Dat er zo lang gedaan moest worden over het nadenken over 50 km ging er niet in. De peiling onder Assendelvers over verschillende plannen werd omschreven als ‘Russische verkiezingen’.

De weerstand bij de aanwezigen leidde eventjes tot een uitbarsting bij de Zaanse politicus: “dit is weer echt Zaans: het was niks, het is niks en het zal nooit wat worden.” Olfhof liep wel over van enthousiasme (en werd daarvoor beloond met applaus) maar niet van optimisme over de goede afloop: “Ik kan meer problemen verzinnen dan oplossingen.”

In 2025 is de uitslag van de doorrekening van de twee ‘robuuste’ alternatieven bekend.

Door Piet Bakker.