B&W van Zaanstad kreeg in oktober 2023 de opdracht van de gemeenteraad om snel concrete acties te ondernemen om de leefbaarheid in Krommenie rondom de N203 te vergroten. Die wordt ernstig aangetast door het vele verkeer tussen A9 en A8. Verkeerswethouder Slegers zou voor 1 maart actie moeten ondernemen, maar stelde dat uit tot ‘voor de zomer’. In een recente Raadsinformatie laat B&W van Zaanstad weten dat veel plannen toch ‘na de zomer’ komen.
Op sommige suggesties om de leefbaarheid te vergroten geeft Zaanstad wel een reactie, maar die is volgens Rob Karst en Jan de Vries onvoldoende die namens ‘Verontruste bewoners van Zaanstad-Noord’ op de brief reageerden “omdat alle input van bewoners wordt weggewoven en over sommige zaken glashard wordt gelogen”.
Slegers belooft hij Zaanstad en de provincie ’tempo maken’ met het uitwerken van maatregelen die de bewoners van Zaanstad Noord lucht bieden, “sommige maatregelen zullen al op korte termijn tot uitvoering kunnen komen om verlichting.” Hij noemt daarbij de nieuwe verbindingsweg in Assendelft (via Noorderveenweg), een ‘meetstation luchtkwaliteit’, andere routeborden op rijkswegen, ‘verkeersmanagement; tijdens de werkzaamheden aan de bruggen Krommenie en een nieuwe ‘Mobiliteitsplan Assendelft’ (met o.a. 30 km. in de Dorpsstraat).
Afwaardering
Wat ‘korte termijn’ inhoudt is niet duidelijk. Sommige maatregelen – zoals het meetstation – bieden geen enkele ‘verlichting’. Volgens Zaanstad is de Provincie ook hard bezig, onder meer met denken over afwaardering van de N203 door het “versmallen van de rijbanen of drempels”. Ook komen er ‘interactieve verkeerslichten’ waardoor kan verkeer beter gereguleerd kan worden.
“De provincie werkt aan een plan om de N203 minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand
verkeer en de leefbaarheid te verbeteren. Dit omvat aanpassingen aan de weginrichting,
zoals verkeersplateaus en verbeterde oversteekbaarheid, en het verlagen van de
maximumsnelheid naar 50 km/u.”
Zaanstad verwijst ook naar het plan voor geluidsscherm ten noorden van de N203 tussen Vlietsend en het Trias-college (die eigenlijk al 2021 geplaatst zouden zijn) en de ‘robuuste oplossing voor de A8-A9’ (het verkennen van de nul-plus- en Kreekrijk-variant).
Geen venstertijden
Een paar dingetjes kunnen niet. Het invoeren van venstertijden (verkeer weren in bepaalde periodes) en een milieuzone zijn helaas niet uitvoerbaar aldus Slegers. Behalve op de Communicatieweg, maar daar is geen draagvlak voor. Ook wordt er geen verbinding langs het Noordzeekanaal onderzocht (N246).
Karst en De Vries zijn namens verontruste Krommenieërs ‘boos en teleurgesteld’ omdat “alle input van bewoners wordt weggewoven en over sommige zaken glashard wordt gelogen.” Dat de provincie acties onderneemt is volgens Karst en De Vries helemaal niet de verdienste van de Zaanstad, “het zijn dertien bewonersgroepen en twee bedrijventerreinenverenigingen uit Zaanstad-Noord zich vorig jaar verenigd. Die hebben een gezamenlijke brief opgesteld naar Provinciale Staten en hebben diverse keren ingesproken in Haarlem.” Het aangekondigde meetstation langs de N203 is ook “geen verdienste van de gemeente of van Dhr. Slegers. De gemeente heeft hier geen enkele bijdrage aan geleverd.”
Robuust
Hoe de ‘intelligente verkeerslichten’ op de kruisingen van de N203 die de verkeersdoorstroming moeten bevorderen zich verhouden tot plannen om de N203 af te waarderen, is onduidelijk. Die plannen lijken haaks op elkaar te staan.
Van ‘robuust’ hebben ze zo langzamerhand de buik wel vol:
“Het getuigt van geen enkele realiteitszin dat gesteld wordt dat de leefbaarheid in Zaanstad-Noord verbeterd wordt met het verbreden van het fietspad langs de N203 richting Uitgeest en uitbreiding van het OV. Dat zijn geen “robuuste oplossingen” (om dat inhoudsloze woord maar weer eens te gebruiken).”
Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief Zaanstad, reactie Jan de Vries en Rob Karst. Foto: Orkaan archief (Slegers en gedeputeerde Jeroen Olthof bij 2024 Krommenie).
Bij de oprichting van Zaanstad is altijd alleen Zaandam belangrijk geweest. De overige dorpen konden in hun sop gaar koken. Getuige de nul komma niks inzet van Slegers is hier weer een goed voorbeeld van.
Juridisch gezien pleegt Zaanstad al vele decennia een onrechtmatige daad om de toestand voor de bewoners langs de provinciale weg in Krommenie niet te verbeteren. Een schadeloosstelling van minimaal 1 miljoen Euro per woning lijkt mij thans wel op z'n plaats.
gemeente Zaanstad heeft schijt aan Wormerveer, Krommenie, Assendelft!!!!
Kent iemand (het verkennen van de nul-plus- en Kreekrijk-variant) ik heb er nog niet eerder iets over gelezen of gehoord. En ik woon in Kreekrijk. Is er geen informatieplicht voor betrokken bewoners?
Sowieso hier:
https://www.deorkaan.nl/nul-plus-is-terug-a8-a9-verbinding-dwars-door-krommenie/
Maar ook hier:
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Verkeer_vervoer/Projecten_Verkeer_en_Vervoer/Verbinding_A8_A9/Over_het_project/Projectdocumenten/2_b_Milieu_Effect_Rapportage/Ontwerpboek_Nul_plusalternatief_maart_2017.pdf
In 2017 wist ik nog niet dat ik in Kreekrijk zou gaan wonen, dus heb het toen ook niet gezien.
Je kan het uitwerken van maatregelen toch niet overlaten aan deze twee robuuste obers, als ik de foto zie.
als je nagaat dat de provincie ALLE land sinds 1964 al in bezit heeft om een ontsluiting te maken tussen a8 en a9 en dat het wordt tegen gehouden door 1 persoon van unesco vanwege 4 plankjes die ergens in de weilanden staan en dat het geld in andere zinloze projecten wordt gestopt dan heb ik zogezegd helemaal geen vertrouwen meer in alle besturen die het allemaal behoren te regelen. je moet gewoon wa heen tot ze er zelf last van gaan krijgen. dan is het opeens geregeld...
Mijn voorstel is de A8 door te trekken tot aan de kruising met de Communicatieweg West zoals het Landschapsplan ook aangeeft. Onder de Dorpsstraat door.
De afrit Noorderveenweg kan wellicht blijven voor Saendelft-West. Vervolgens (bij AV Lycurgus) een op/afrit voor Saendelft-Oost en Assendelft midden en zuid. Alles voor Zuid kan dan via de Zuiderweg naar Assendelft Zuid.
Het verkeer zal dan van 100 km/u afzakken tot 60 km/u bij de rotonde met de Noorderweg, waar de bewoners naar Kreekrijk afslaan.
Op die manier heeft de Noorderveenweg en Dorpstraat geen last van niet-bestemmingsverkeer.
Na de rotonde wordt de Communicatieweg-West de N8 waar je 60 km/u mag.
Voor de opgang over de A9 (ter hoogte van Twaalfmaat) kan er nog een rotonde komen voor aansluiting op de A9.
Verkeer voor Heemskerk kan dan gewoon rechtdoor.
Volgens mij gaat het er niet om hoe hard je kunt rijden, maar dat er een alternatief is voor de N203 om naar de A9 te gaan.
We wonen in Assendelft en Krommenie met veel mensen op een kluitje die allemaal ergens heen moeten.
Op deze manier is er geen nieuwe doorsnede van de hoofdweerstandslijn nodig en blijven de Hollandse Waterlinies gewoon op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan.
Dat is toch een kul redenering. Die gehele Waterlinie is doorsneden met wegen, hoogspanningsleidingen en bebouwing en nu zou dat plots een aantasting zijn. Ik zie dat meer als burgertje pesten door een anti mensen - en anti auto Partij.
we zouden beter af zijn zonder slegers
De status van werelderfgoed is afgegeven medio 1996. Op dat moment waren er al veel doorsneden en is hij in zijn vorm toendertijd vastgelegd. Het is enkel stupide en daarmee heeft Unesco boter op hun hoofd, dat een plan uit de jaren 60 niet meegenomen is in hun overweging laat staan andersom degene die het aangevraagd hebben. In 1996 wist men ook al 35 jaar lang van deze verbinding.
Die nul-plus variant van de “robuuste oplossing” willen we echt niet in Krommenie. Nul-plus betekent namelijk dat nog meer verkeer langs Krommenie geperst wordt, zo mogelijk met hogere snelheid. Wat dat betekent voor de luchtkwaliteit en de leefbaarheid laat zich raden. Zorg nu maar dat die A8 zo snel mogelijk doorgetrokken wordt. Lobby bij de nieuwe minister!
gemeente zaanstad neemt al 50jaar zijn inwoners niet serieus!
Woon al 46 jaar dichtbij de weg kijk vanuit m’n woning op de weg ben er dus aardig aangewend. Maar wat willen we nu als er geen andere weg komt zal het alleen maar drukker worden dat is niet anders. En als het goed is komen er steeds meer elektrische auto’s. Maar wat ik lees over afremde en vertragende maatregelen???? Dat vind ik bespottelijk het moet gewoon goed doorstromen het verkeer.
Het wordt tijd dat deze wethouder plaats maakt voor iemand die zich wel houdt aan zijn beloftes. Ongelooflijk dat deze man nog aan kan blijven.
De gemeente dient voor hun burgers op te komen, doen zij dit niet, zouden ze wettelijk aansprakelijk moeten kunnen worden gesteld. Wellicht dat dat de oog en oorkleppen eens weg doet nemen bij de gemeente Zaanstad. Het duurt allemaal belachelijk lang, en zoals gesteld in het stuk gebeurd er geen ene moer.
Waarom moet al het sluipverkeer uit de regio Alkmaar en Heerhugowaard door Zaanstad rijden?
De verbindingsweg A8 / A9 zorgt alleen maar voor verplaatsing van de problemen.
De A8 is tussen de Nauernasche Vaart en Knooppunt Zaandam simpelweg te smal en ook krijgen delen van Koog aan de Zaan en Kogerveld te maken met nog meer geluidsoverlast en fijnstof.
Laat ze de A8 eerst maar verbreden naar 2 x 3 rijstroken en vervang het A8 viaduct door een tunnel.
En anders maar de A9 laten aansluiten op de N244 net ten noorden van de Akersloot en deze N244 verbreden naar 2x2 rijstroken.
Dan kan al het sluipverkeer dat nu door Krommenie rijdt via de A7 naar de A8.
het wordt tijd voor een aansluiting tussen de A8 en A9 waar menigeen nog tegen is maar dat is wel de oplossing om zaandam noord te ontlasten
Je bedoelt Zaanstad-Noord, denk ik.
Zaanstreek Noord
Zaandam Noord? Wat heeft Zaandam hiermee te maken?