Stiekem 40 km/u rijden op een 30-weg of even stilstaan op een laad- en losplek: bijna iedereen heeft zich hier weleens schuldig aan gemaakt. Maar inwoners van Oostzaan spannen samen met koploper Landsmeer de kroon als het gaat om het niet opvolgen van verkeersborden.
De twee gemeentes ontvangen veruit de meeste boetes voor het negeren van verkeersborden in heel Nederland. Landsmeer voert de lijst aan met 1.547 boetes per 10.000 inwoners, gevolgd door Oostzaan met 1.459 boetes. Op een straatlengte afstand van de top staat Culemborg met 926 boetes. Dit blijkt uit AutoTrack’s analyse van bijna 6 miljoen CJIB-boetes tussen 2012 en 2023.
Jaarlijks worden op de Noord-Hollandse wegen ongeveer 146.000 boetes uitgeschreven aan weggebruikers die verkeersborden negeren. Van deze boetes (33,4%) gaat een derde over overtredingen van het bord dat een voetpad aangeeft, zoals het parkeren op de stoep.
Top 5 Noord-Hollandse gemeenten met de meeste boetes voor het negeren van verkeersborden:
- Landsmeer: 1.547 boetes
- Oostzaan: 1.459 boetes
- Amsterdam: 855 boetes
- Alkmaar: 847 boetes
- Haarlemmermeer: 843 boetes
Door: Nick Boeske (De Orkaan). Info: Autotrack rapport. Foto: De Orkaan.
Als je rekening houdt met het percentage autobezitters per 10.000 inwoners zal deze top 5 er heel anders uit gaan zien.
Slapjes verwoord- met pappen en nat houden beleid- door door een WET-houder uit Oostzaan....
Onderschat de invloed van wethouders niet. In een grijs verleden boog de Raad van Oostzaan zich al over de bandeloosheid van de inwoners. In die dagen was er nog geen Driehoek; alleen de streekpers. En die had macht. Toen wethouder Meijer (zelf diender in Amsterdam) zich wat onbedachtzaam uitliet over de handhaving in Oostzaan en de Zaanlander daarover uitgebreid verslag deed namen de dienstdoend agenten hier passend wraak. De Zaterdag na de Raadsvergadering werd er overal in Oostzaan aan staande houdingen gedaan en gecontroleerd op verlichting ( ja, ’ s middags; het moest wel leuk blijven) fietsbellen, autopapieren en noem maar op. Toen ik op die zaterdag eerst rijdend naar Zaandam en een half uur later weer komend uit Zaandam voor de tweede keer alle papieren moest tonen verklaarde wachtermeester N. dat de streekpers verantwoordelijk was. De Oostzaners moesten niet denken dat alles maar mocht. Ja, als gebruikelijk toen en nu: De pers heeft het altijd gedaan. Dus iedereen is gewaarschuwd. Overmorgen is het zaterdag…..
moet in zaandam komen te hard rijden in de rosmolen buurt over de stoep net voor je de huisdeur
bel je de politie schuiven ze het af je zal maar je huis deur uitgaan word je aangereden
😡😡😡😡😡😡
Oostzaan heeft (tevergeefs) een verdienmodel gevonden om de gemeentekas te spekken. Een verdekt opgesteld bord met inrijverbod tijdens de (spits)uren, gezien het aantal fietsers lastig te zien in de spits en Google Maps stuurt je er gewoon doorheen..
Zo’n overduidelijk geplaatst bord zal nooit een verdienmodel worden……
Nou in de wijk koogerveld in zaandam kennen ze er ook wat van 30 of 50 eerder 70 ,80 km per uur en overal maar parkeren op stoep en dergelijke of tegen verkeer in.
precies en als je politie zeggen ze bel de gemeente maar
Waar ik woon is het al jaar en dag een eenrichtingsweg. In de 40 jaar dat ik hier verblijf is er nog nooit iemand beboet voor het negeren van dit verbod. Aan onze burgervader heb ik eens uitgelegd dat als ik voor iedere overtreder één euro had gekregen, hij zelf aanvulde: "Dan was je zeker miljonair geweest." Hij zat er niet ver vanaf, dagelijks tientallen overtredingen zonder enige vorm van verbaal. Maar ja, zoals gezegd, we piesen allemaal wel eens naast de pot.
Eentje uit de oude doos: 1961. Een raadslid uit Ooszaan bepleit met succes voor een inrijverbod op een zijstraat van de Kerkbuurt. De eerste, en wellicht ooit de enige die hierna werd bekeurd was het raadslid zelf……
Hoeiiink?? In Oostzaan handhaven en bekeuren? Is volgens mij de laatste keer gebeurd tijdens de kermis van 1899. Handhaven heeft geen prioriteit, verkondigde vier jaar terug een wethouder. En dan zoveel bekeuringen. Vier per dag, gemiddeld. Waar?? Wanneer?? Door wie?? Waarvoor?/ In ieder geval niet voor te hard varen, te hard rijden, geen richting aangeven, geen voorrang geven, fietsen op het trottoir, al dan niet zonder verlichting en nog veeeeel meer. En dat in Amsterdam er maar 855 vergeven zijn is nog een wonder. Daar schijnt anarchie inmiddels de norm te zijn.........
Ik ben het met Louis eens. Er worden in Oostzaan zelden verkeersboetes uitgedeeld. Wel wordt het inrijverbod vaak genegeerd en beboet, maar dat zijn voornamelijk mensen die van buiten Oostzaan komen. De laatste 2 jaar komen die overtredingen niet meer bij het CJIB terecht maar bij de gemeente. Ook bekeurde overtredingen op de A8 binnen de gemeentegrenzen van Oostzaan zitten in de statistiek van Oostzaan.
Neemt niet weg dat Oostzaners massaal verkeersborden en regels negeren. Juist omdat ze weten dat er zelden boetes worden uitgedeeld.
Moet de verantwoordelijke wethouder nier de wet doen naleven?? De heer Taams en zijn college collega's hebben nog wel wat uit te leggen.